آموزش فلسفه به کودکان در واحد بندرعباس/ بزرگداشت محمدعلی بهمنی در سال جدید

دهقان درباره کارگروهی که برای آموزش نوین به کودکان در واحد بندرعباس، شکل گرفته است، گفت: کارگروهی با محوریت آموزش فلسفه به کودکان شکل گرفته است، به گونه ای که بتوانیم به کودکان یاد بدهیم فکر کنند

علی دهقان، هیات موسس و از اعضای فعال کانون مکران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، در گفت و گو با ایسکانیوز، درباره اتفاقات تلخ و شیرینی که در دانشگاه آزاد اسلامی در سال95 افتاده است، گفت: سال 95، سال تلخ و شیرینی برای دانشگاهیان، به خصوص اعضای کانون ها و تشکل های دانشجویی بود. تلخ از این بابت که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، در یک سال، دو هاشمی خود را از دست داد. ابتدا درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضایعه بزرگی بود، که به طبع کل جامعه دانشگاه آزاد اسلامی را هم داغ دار کرد و بعد از آن، استعفای دکتر طه هاشمی از سمت معاونت دانشجویی و فرهنگی بود، که شوک دوم را به بدنه دانشگاه آزاد اسلامی، به خصوص کانون های فرهنگی وارد کرد. اما شیرین به این دلیل که تلاش های سه ساله مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ثمر داد و شاهد شکوفایی فعالیت های کانون های دانشجویی بودیم.
او ادامه داد: در همین راستا نیز، با حمایت های بی دریغ مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع بندرعباس و تلاش و پشتکار اعضای کانون مکران، فعالیت های درخشانی در سالی که گذشت داشتیم. از جمله این فعالیت ها می توان به هشت شب شعر و نشست ادبی که با حضور اساتید و شاعران و نویسندگان بنام کشوری و استانی برگزار شد، اشاره کرد.
دهقان افزود: نشست هایی همچون بزرگداشت فردوسی، با حضور استاد فریدون جنیدی، نشست ادبی مقاومت، با حضور استاد مصطفی رحمان دوست، شب شعر آئینی، با حضور آقایان سعید بیابانکی، قاسم صرافان، محمود حبیبی کسبی و دکتر نادر بختیاری، شب قیصر، با حضور سراینده سرود ملی، استاد ساعد باقری، سرکار خانم فاطمه سالاروند و آقای عظیم زارع، شب شعر طنز، با حضور آقایان خلیل جوادی، حسین رضوی فرد، راشد انصاری، رسول سنایی و شروین سلیمانی، شب یلدا، نشست ادبی خیابان هاشمی، با حضور استاد محمد رضا عبدالملکیان و آقای جواد ضمیری و نشست ادبی بررسی شعر امروز هرمزگان اشاره کرد. لازم به ذکر است که نشست ادبی خیابان هاشمی به صورت کشوری و با حضور نمایندگانی از فعالین فرهنگی دانشگاه های آزاد اسلامی کل کشور برگزار شد.
او ادامه داد: مسابقه خاطره نویسی و خاطره گویی ماه مهر، با هماهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت کشوری برای کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سه بخش برگزار شد و جوایز برندگان به حساب معرفی شده توسط خودشان واریز شد. لازم به ذکر است به نفرات اول در هر بخش، ششصد هزار تومان، نفرات دوم در هر بخش، سیصد هزار تومان و نفرات سوم در هر بخش، یکصد و پنجاه هزار تومان تعلق گرفت. مسابقه داستان نویسی مکران نیز به صورت استانی در دو بخش برگزار شد و جوایز برندگان نیز به حسابشان واریز شد.
عضو فعال کانون مکران در توضبح دیگر برنامه هایی که توسط این کانون برگزار شده است، گفت: علاوه بر این، مسابقه خاطره نویسی ماه مهر نیز به صورت کشوری برای کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و مسابقه داستان نویسی مکران نیز به صورت استانی برگزار شد.
دو برنامه پخش و نقد فیلم، دو شماره نشریه، راه اندازی پویش ملی ایران گردی، برگزاری کارگاه بوم گردی، برگزاری کارگروه شیوه های نوین آموزش، با محوریت آموزش فلسفه به کودکان، به صورت هفتگی و همکاری با سایر کانون ها در برگزاری برخی از برنامه ها، از جمله فعالیت های چشم گیرکانون فرهنگی هنری اجتماعی مکران، در یک سال فعالیت بود.

او درباره الویت های کانون مکران برای سال 96، تاکید کرد: اولویت های اول کانون مکران، در شش ماه اول سال 96، در حوزه ادبیات، برگزاری کارگاه های آموزش شعر، داستان نویسی و روزنامه نگاری است. در کنار آن، یکی از برنامه هایی که از همین الان پیگیر آن هستیم که در ابتدای سال 96 توسط کانون مکران برگزار کنیم، بزرگداشت محمد علی بهمنی است، که قطعا می طلبد که این برنامه نشست ادبی یا شب شعر کشوری باشد.

علی دهقان با اشاره به برنامه هایی که در حوزه فیلم در این کانون برگزار می شود، گفت: ابتدا قبل از ورود به بحث پخش و نقد فیلم، درگذشت آقای علی معلم، منتقد سینما و روزنامه نگار عزیز کشورمان را به جامعه هنری و خانوادش تسلیت عرض کنم. اما برنامه های حوزه فیلم در کانون مکران در سال گذشته به این شکل بود که دو برنامه پخش و نقد فیلم برگزار شده توسط کانون مکران، با همکاری کانون شهروند مسئول و انجمن علمی حقوق بود و تلاش داشتیم با اکران و نقد فیلم من مادر هستم و 12 مرد خشمگین، علاوه بر جنبه هنری کار، به بحث های حقوقی، روانشناسی، جامعه شناسی و فرهنگی نیز بپردازیم و همین محوریت را نیز در سال آینده خواهیم داشت.

او افزود: اعضای کانون مکران، به تک تک کارهایی که انجام می دهیم در مسیر توسعه فرهنگی خودمان و جامعه اطرافمان اعتقاد داریم و همه برنامه ها را جهت تعالی فرهنگ مهم می دانیم ولی خوب، نگاه های ویژه تری نسبت به برگزاری کارگاه بوم گردی و کارگروه شیوه های نوین آموزش به کودکان داریم. به صورت مختصر اگر بخواهم بیان کنم، بوم گردی، یعنی آشتی با طبیعت و فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور.

دهقان ضمن تشکر از دکتر محمودی، ریاست دانشکده علوم انسانی واحد بندرعباس، در توضیح کارگروهی که برای آموزش نوین به کودکان شکل گرفته است، گفت: این کارگروه با محوریت آموزش فلسفه به کودکان شکل گرفته است، به گونه ای که بتوانیم به کودکان یاد بدهیم فکر کنند و به فکر کردند هم فکر کنند. در این مسیر با بررسی نظریات آموزش فلسفه به کودکان و بازخوانی دست جمعی داستان های فلسفه برای کودکان، تلاش می کنیم خودمان را به دو هدف پیش بینی شده برسانیم. هدف اول، پیدا کردن آمادگی های لازم جهت حضور در بین کودکان و نوجوانان، برای خواندن داستان هایی از کتاب های فلسفه برای کودکان و ایجاد بحث و گفت و گو بین آنهاست و هدف دوم، به رشته تحریر درآوردن داستان های فلسفه برای کودکان با رنگ و بوی بومی است.

خبرنگار رضایی/ تایید کننده: سلیمی
501500

کد خبر: 740995

وب گردی

وب گردی