وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید مهلت ارائه مدرک درباره ادعای شنود شد

وزارت دادگستری آمریکا از رئیس و نائب رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا خواست «زمان بیشتری» را برای جمع آوری مدرک در خصوص اتهام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره شنود از کاخ سفید در اختیار قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه را برای ارائه مدرک درباره ادعای ترامپ درباره شنود از کاخ سفید به دستور «باراک اوباما» رئیس جمهوری سلفش تعیین کرده بود.
وزارت دادگستری آمریکا با اتمام این مهلت زمان بیشتری را برای تایید ادعای ترامپ که تاکنون مدرکی برای اثبات آن ارائه نداده است، خواستار شد. این درخواست در حالی مطرح شده که به نظر می رسد کاخ سفید لحن ملایم تری را درباره اتهامات ترامپ بکار بسته است.
کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در پی این درخواست اعلام کرد که تا 20 مارس (30 اسفند) این مهلت را تمدید می کند. این مهلت با نخستین جلسه علنی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره تحقیقات بر سر اتهام مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و تماس های احتمالی نزدیکان ترامپ با روسیه همزمان است.
«جک لانگر» سخنگوی رئیس جمهوری خواه این کمیته گفت اگر وزارت دادگستری در مهلت جدید نتواند مدرکی را ارائه دهد، کمیته مذکور ممکن است مجبور به ارسال احضاریه شوند.
«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در تلاش برای شفاف سازی درباره اظهارات ترامپ گفت، رئیس جمهوری از کلمه شنود به معنای واقعی کلمه استفاده نکرده و وی به یک موضوع کلی اشاره کرده است. وی گفت منظور او به طور کلی فعالیت های تحت نظر گرفتن بوده و مشخصا اوباما نبوده بلکه وی به اقدامات انجام شده در دولت اوباما اشاره داشته است.
ترامپ در تاریخ 4 مارس (14 اسفند) با توئیتی مدعی شد اوباما اقدام به شنود از برج ترامپ در نیویورک قبل از پیروزی در انتخابات کرده است. وی تاکنون مدرکی برای اثبات این ادعای خود ارائه نداده است.
اتهامات ترامپ در بحبوحه ابهامات سیاسی بی شمار درباره ارتباط احتمالی نزدیکان ترامپ با روسیه مطرح شد. پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و کمیته های اطلاعات مجلس نمایندگان و سنا در حال تحقیقات درباره ارتباط احتمالی با روسیه در جریان انتخابات هستند.
کاخ سفید همچنین از کمیته های مذکور خواسته است اتهامات شنود علیه اوباما را به عنوان بخشی از تحقیقات مد نظر داشته باشند.
منتقدان ترامپ از وی به دلیل طرح ادعای شنود از طریق توئیتر بدون ارائه مدرک بشدت انتقاد کرده اند. شنود از شهروندان آمریکا به مجوزی خاص از سوی دادگاه نیاز دارد.
«جان مک کین» سناتور جمهوری خواه آمریکا روز یکشنبه گفت: رئیس جمهوری دو گزینه پیش رو دارد. از گفته خود عقب نشینی کند یا اطلاعات کافی را آنچنان که لایق مردم آمریکاست ارائه دهد.
در عین حال، «کلیان کانوی» مشاور ارشد کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که مدرکی برای حمایت از ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درخصوص شنود تلفن هایش از سوی سلف خود در اختیار ندارد.
وی گفت، من هیچ مدرکی در اختیار ندارم و بسیار خوشحالم که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا این مساله را در دست بررسی دارد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 741021

وب گردی

وب گردی