هشدار موگرینی و ناتو به اردوغان درباره دامن زدن به تنش‌ها با اتحادیه اروپا

در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان آنکارا و آمستردام به دلیل اجازه ندادن هلند برای ورود وزیر امور خارجه ترکیه به این کشور، اتحادیه اروپا به رئیس‌جمهور ترکیه نسبت به سخنانی که به این تنش‌ها دامن می‌زند، هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی روزهای اخیر هلند را که یکی از اعضای ناتو محسوب می‌شود به انجام اقداماتی چون نازی‌ها متهم کرد؛ اقدامی که خشم این کشور را برانگیخت.

در این میان در حالی که این تنش‌ها می‌تواند به روابط نه چندان سالم آنکارا و اتحادیه اروپا به ویژه پیش از رفراندوم 16 آوریل این کشور آسیب برساند، بروکسل به ترکیه نسبت به خودداری از بدتر کردن اوضاع هشدار داده است.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اظهاراتی که ظاهرا در واکنش به بیانات اردوغان مطرح می‌شد از ترکیه خواست تا از ایراد بیانیه‌ها و انجام اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید اوضاع شود،‌ خودداری کند.

موگرینی طی این اظهارات که از سوی یوهانس هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا نیز تکرار شد، تاکید کرد: بسیار ضروری است تا از افزایش تنش‌ها خودداری و تلاش شود تا برای آرام کردن اوضاع راه حلی بیابیم.

اما عمر چلیک،‌ وزیر اتحادیه اروپا ترکیه با واکنش هشدار آمیز تاکید کرد که آنکارا باید بخش کلیدی از توافق سال 2016 خود با اتحادیه اروپا بر سر کنترل موج مهاجران را مورد بازنگری قرار دهند.

چلیک در این باره گفت: ترکیه باید در سیاست‌های خود درباره جلوگیری از گسترش موج مهاجران نگاهی بیندازد در حالی که به طور قطع از سفرهای خطرناک و غیرقانونی دریایی به عنوان یک مسئولیت بشردوستانه جلوگیری خواهد کرد.

در همین حال روز دوشنبه اردوغان در ادامه اظهارات تند خود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را نیز به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد.

وی در این باره عنوان کرد: مرکل چرا تروریست‌ها را در کشور خود پنهان می‌کند؟ چرا درباره آنها دست به اقدامی نمی‌زند؟ خانم مرکل شما از تروریست‌ها حمایت می‌کنید.

او در این مصاحبه خود به برلین به دلیل عدم واکنش نسبت به 4500 پرونده‌ای که توسط آنکارا درباره مظنونان کودتای ترکیه فرستاده شده است اعتراض کرد.

در واکنش به این اظهارات استفن سیبرت، سخنگوی مرکل ضمن پوچ خواندن اتهامات علیه صدراعظم آلمان گفت: مرکل قصد ندارد تا در این بازی تحریک نقشی داشته باشد.

اردوغان همچنین هلند را به تحریم روابط دیپلماتیک متهم و عنوان کرد که این کشور ممکن است به دلیل عدم اجازه دادن به وزرای آنکارا جهت سخنرانی در این کشور در دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کند.

این در حالی است که امروز (سه‌شنبه) گزارشات و خبرها حاکی از آن است که آنکارا به صورت رسمی روابط دیپلماتیک خود با هلند را به حالت تعلیق درآورده است.

علاوه بر اتحادیه اروپا ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو نیز از ترکیه و سایر متحدان خواست تا نسبت به یکدیگر احترام دوجانبه نشان داده و با حفظ آرامش رویکردی را برای کاهش تنش‌ها اتخاذ کنند.

استولتنبرگ در این باره در جمع خبرنگاران گفت: ادامه مذاکرات و منازعات در قلب دموکراسی‌های ما جا دارد اما همزمان رعایت احترام دوجانبه بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین از هر دو کشور ترکیه و هلند به عنوان متحدان ناتو خواست تا "بر هر چیزی که ما را متحد می‌کند و نه مسائلی که به تنش‌ها دامن می‌زند تمرکز کنیم."

مقامات هلندی طی هفته گذشته به هواپیمای مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اجازه فرود ندادند و همچنین مانع برگزاری سخنرانی وزیر خانواده این کشور در روتردام شدند.

علاوه بر این هلند روز دوشنبه با انتشار هشدار مسافرتی جدیدی از شهروندان هلندی ساکن ترکیه خواست تا در سراسر این کشور هوشیار باشند.

پیش از این آلمان نیز به وزرای ترکیه اجازه نداده بود تا در این کشور سخنرانی‌هایی درباره رفراندوم 16 آوریل خود برگزار کنند؛‌ مساله‌ای که واکنش خشمگینانه آنکارا را در پی داشت که طی آن اردوغان اقدام آلمان‌ها را با تصمیمات نازی‌ها مقایسه کرده بود.

پس از آنکه اردوغان از لحنی مشابه در قبال هلند نیز استفاده کرد مرکل روز گذشته به این نوع بیان واکنش نشان داد و این مقایسه را کاملا اشتباه توصیف کرد.

وی در حمایت از مارک روت، نخست وزیر هلند گفت: بسیار غیرقابل قبول است که هلند به عنوان کشوری که در دوره نازی‌ها بسیار آسیب دید اکنون با این گروه مقایسه شود.

در همین حال کریستین کرن،‌ صدراعظم اتریش نیز از قصد خود برای ممنوع کردن کمپین وزرای ترکیه در اتریش برای رفراندوم پیش روی خود خبر داد؛ رفراندومی که گفته می‌شود قرار است قدرت اردوغان را به شدت افزایش دهد.

کرن طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اتریشی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات یکی از وزرای ترکیه برای جلب آرای ترک‌های ساکن اتریش و احتمال ادامه این کمپین‌های تبلیغاتی عنوان کرد: ما تلاش خواهیم کرد تا مانع از برگزاری این کمپین‌ها به دلایل امنیتی شویم.

برخی تحلیلگران معتقدند: اردوغان در تلاش است تا از بحران به وجود آمده برای نشان دادن "رهبری قدرتمند" خود استفاده کند.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741023

وب گردی

وب گردی