هیات های بدوی انضباطی پس از رسیدگی به شکایت شاکی مکلف به صدور رأی شدند

نمایندگان ملت در جریان بررسی لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح پس از اخطار نماینده شاهین دژ و میاندوآب با رفع ابهام ماده ۲۹ این لایحه هیات های بدوی انضباطی را پس از رسیدگی به شکایت شاکی مکلف به صدور رأی کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با 140 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در صحن علنی با رفع ابهام ماده 29 لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح موافقت کردند.

جهانبخش محبی نیا در اخطار قانون اساسی اصل 172 و 173 گفت: با وجود آنکه درباره لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح گفته می شود که به تخلفات رسیدگی نمی شود اما طبق آنچه که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان می کند این موضوع صحیح نیست.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که در محاکم نظامی وجود دارد به جنبه عمومی آن رسیدگی می شود و لایحه پیشنهادی نیز مشمول همین اصل می باشد.

وی در ادامه گفت: لایحه پیشنهادی دارای مغایرت با قانون اساسی است به عنوان نمونه ماده 29 دارای اشکال است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار محبی نیا گفت: اگرچه اخطار قانون اساسی وارد نیست اما ماده 29 دارای ابهام است و نیازمند انجام اصلاحات است.

براساس ماده 29 لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح به شکایات کتبی کارکنان در امور خدمتی و از اعمال و رفتار غیرقانونی فرماندهان، روسا و مدیران در هیات های موضوع این قانون رسیدگی می شود. هیات ها پس از رسیدگی به شکایت شاکی مکلف اند رأی مقتضی را در استیفای حقوق او صادر کنند. آراء صادره از تاریخ ابلاغ رأی قطعی، لازم الاجراء است.

براساس تبصره یک این ماده شکایت ازاعمال و رفتار غیر قانونی فرماندهان، رؤسا ومدیران، زمانی قابل رسیدگی در هیأتها است که شاکی از قبل شکایت خود را به مشتکی‌عنه یا بازرسی یک رده بالاتر از آن در سلسله مراتب اعلام نموده باشد و با گذشت بیش از سی‌روز، به شکایت رسیدگی نشده باشد و یا حین رسیدگی، شاکی بر شکایت خود باقی بماند.

همچنین در تبصره 2 آمده است: شکایت کارکنان در خصوص امور خدمتی زمانی قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری خواهد بود که شاکی قبلا شکایت خود را در هیأتهای موضوع این قانون طرح کرده باشد و هیأتها پس از گذشت سه ماه از دریافت شکایت اقدام به رسیدگی و صدور رأی ننموده باشند.

302/300

کد خبر: 741044

وب گردی

وب گردی