مرحله نخست تولید زودهنگام میدان آذر آغاز شد

مرحله نخست تولید زودهنگام میدان مشترک آذر با ظرفیت روزانه ١٥ هزار بشکه امروز (سه‎شنبه، ٢٤ اسفندماه) آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ برای فراورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره بردای میدان دهلران استفاه می‎شود و نفت این میدان مشترک با خط لوله‎ای به طول حدود ١٣٠ کیلومتر به این واحد بهره برداری انتقال می‎یابد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر با هدف تولید ٦٥ هزار بشکه نفت در روز تعریف شده است که طبق برنامه، پس از تحقق تولید ١٥ هزار بشکه‎ای از این میدان که در آخرین روزهای امسال محقق شد، مجموع تولید میدان در بهار سال آینده به ٣٠ هزار بشکه در روز می‎رسد و تولید ٦٥ هزار بشکه‎ای آذر نیز در سال ٩٧ عملیاتی خواهد شد.

میدان نفتی آذر در حالی به تولید رسیده که یکی از پرچالش‎ترین میدان‎های ایران از نظر حفاری و ساختار زمین شناسی به شمار می رود و عمق بالای مخزن هیدروکربوری، نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه های پرفشار و کم فشار، عملیات حفاری را در آن بسیار پیچیده کرده است؛ همچنین این میدان از آن نظر حائز اهمیت است که متخصصان ایرانی نخستین بار قادر شده‎اند در این میدان مشترک از شکافت اسیدی که یکی از روش‎های متداول و موثر در افزایش تولید در میدان‎های نفت و گاز به شمار می رود، بهره‎مند شوند.

پیش از این در ١٨ اسفندماه امسال، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت از آغاز ارسال نفت تولیدی میدان آذر به تاسیسات بهره برداری دهلران خبر داد و اعلام کرد: با هماهنگی های شرکت متن و شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان دریافت کننده نفت تولیدی، انتقال نفت آذر انجام و از آنجا به مبادی صادراتی کشور منتقل می‎شود.

وزیر نفت همچنین صبح امروز از چاه شماره سه بازدید کرد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت، به یک کنسرسیوم داخلی متشکل از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) و شرکت اویک (OIEC) واگذار و عملیات اجرایی توسعه این میدان به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد.

نفت خام تولیدی میدان آذر از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضریب برداشت نفت از این میدان بر اساس طرح توسعه فعلی، ۱۶ درصد برآورد شده است.

میدان آذر یکی از میدان های مشترک با عراق است که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت درجا دارد. این میدان در بلوک اناران در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در جنوب غربی ایلام) میان ۲ شهر مهران و دهلران واقع شده است.

منبع : ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:پورعرب

402

کد خبر: 741054

وب گردی

وب گردی