رنج استاندارد بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی در2 شاخصه  مدت زمان متوسط اقامت بیمار و درصد اشغال تخت/نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی در سال جاری ، 1به25خواهد شد

دکترسید علی ابطحی گفت: در شورای جذب و بورس که در سال گذشته داشتیم توانستیم 14 نفر را در رشته پرستاری،1 نفر را در برد تخصصی بهداشت و درمان شیراز،2 نفر در برد روانشناسی خمینی شهر و در برد دندانپزشکی برای تهران، اصفهان، بروجرد جمعا 9 نفر را جذب کردیم که در نهایت این تعداد به 40 نفر رسید. در همین راستا امیدوارم که تا پایان سال جاری بتوانیم این روند رو به رشد را ادامه دهیم و تعداد اعضای هیات علمی خود را به 2800 نفر برسانیم که در این صورت نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی ما به 1/25 خواهد رسید که نسبتی بسیار قابل قبول و چشمگیر است.

دکترسید علی ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص عملکرد های صورت گرفته در زمینه های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای 15 دانشکده پزشکی، 6 دانشکده دندانپزشکی و 3 دانشکده داروسازی است که در آن حدود 200 رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری، مامایی، تغذیه و آزمایشگاه مشغول به علم آموزی هستند.
وی ادامه داد: آنچه که در سال 95 اتفاق افتاد حاصل زحماتی است که از بدو ایجاد حوزه علوم پزشکی در سال 92 اتفاق افتاده است. به این ترتیب که در گام های نخستین آغاز به کار این حوزه ابتدا شناخت جامع و کاملی از واحدهای دانشگاه های علوم پزشکی به دست آمد و سپس براساس آن راه کارها به صورت یک برنامه ریزی منسجم شکل منظمی را به خود گرفت. در واقع مدیری در یک مجموعه بزرگ مانند دانشگاه آزاد اسلامی موفق است که از ابتدا دارای یک برنامه حساب شده و منظم باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه های علوم پایه مانند دندانپزشکی و پزشکی بعد از گذراندن مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، از ترم ششم به بعد با ورود به عرصه بالینی نیاز به فعالیت در بیمارستان و عرصه های آزمایشگاهی به طور کامل احساس می شود. به همین جهت در حوزه علوم پایه اولین مشکل ما کمبود هیات علمی شایسته و کارآمد بود که خوشبختانه هم اکنون در حوزه علوم پایه و علوم بالینی با جذب حدود 880 نفر این مشکل مرتفع شد.


ابطحی عنوان کرد: در گذشته نسبت دانشجو به استاد حدود 79/1 بود که امروز این نسبت به زیر 40 رسیده است و البته پیگیری ها در این خصوص ادامه خواهد داشت. بعلاوه امیدواریم در سامانه جذب تا یک هفته آینده بتوانیم هزار نفر دیگر را جذب کنیم و البته برنامه ریزی ما بر این اساس است که بتوانیم تا پایان سال 96 اعضای هیات علمی خود را از 1800 به 2800 نفر برسانیم و باید توجه داشته باشیم که اساس ارتقاء بر این موضوع استوار است.

وی افزود:در شورای جذب و بورس که در سال گذشته داشتیم توانستیم 14 نفر را در رشته پرستاری،1 نفر را در برد تخصصی بهداشت و درمان شیراز،2 نفر در برد روانشناسی خمینی شهر و در برد دندانپزشکی برای تهران، اصفهان، بروجرد جمعا 9 نفر را جذب کردیم که در نهایت این تعداد به 40 نفر رسید. در همین راستا امیدوارم که تا پایان سال جاری بتوانیم این روند رو به رشد را ادامه دهیم و تعداد اعضای هیات علمی خود را به 2800 نفر برسانیم که در این صورت نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی ما به 1/25 خواهد رسید که نسبتی بسیار قابل قبول و چشمگیر است.


وی خاطرنشان کرد: مشکلات ما در علوم پایه رفع شده است و در عرصه علوم بالینی نیز در صدد هستیم که مشکلات موجود را به صفر برسانیم در واقع ما در تلاش هستیم که علوم بالینی را گسترش دهیم. در همین راستا با توجه به این نکته که بخش اعظم علوم بالینی در بیمارستان ها بوده و 11 بیمارستان نیز از زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور داریم، در گذشته این بیمارستان ها به خصوص بیمارستان های مستقر در تهران از لحاظ آموزشی مناسب نبوده و تنها جنبه درمانی داشتند که امروز این مشکل تا حد زیادی حل شده است.

وی گفت: با کمک و حمایت های دکتر میرزاده در طول 3 سال گذشته اعتبارات لازم برای بازسازی بیمارستان هایمان فراهم شد بعلاوه توانستیم در 2 شاخصه مهم که شامل اشغال تخت به میزان 70 درصد و مدت زمان متوسط اقامت بیمار که به 3 روز میرسد رنج فوق العاده ای را داشته باشیم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص وضعیت اورژانس های بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تمام تلاش ما در خصوص وضعیت اورژانس ها در استاندارد سازی فضای آنها و اشتغال متخصصین این رشته خلاصه می شد که توانستیم اورژانس هایمان را بازسازی و متصدیان این رشته به خدمت مشغول شدند بعلاوه زمان ورود بیمار به بیمارستان تا مشخص شدن تکلیف آن به حداکثر 6 ساعت رسیده است که یک عدد قابل قبول جهانی است.

وی با اشاره به این موضوع که کادر بیمارستان به ارتقای همه جانبه آن متعهد هستند ادامه داد: آن چیزی که موجب شد تا مسئولیت و دینمان به بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یابد احساس کادر بیمارستان به پیشرفت و ارتقا بیمارستان محل کارشان است. بعلاوه بیمارستانی مانند بوعلی که تاکنون اعتبارسنجی نشده بود به عنوان یک بیمارستان آموزشی و درمانی مصوب شد و اکنون درصد اشغال تخت های این بیمارستان به حدود 70 درصد رسیده است که جز یکی از توفیقات حوزه علوم پزشکی محصوب می شود.

وی در پایان اضافه کرد: یکی دیگر از دستاوردهای حوزه علوم پزشکی انجام آموزش های ضمن خدمت برای کارکنان و اعضای هیات علمی به صورت مجازی و غیر مجازی است. در واقع اعتقاد ما بر این است هیات علمی مان را توانمند کنیم یعنی بتوانیم آنها را از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی ارتقاء دهیم. به همین منظور با ایجاد سیستم سامانه علم سنجی و سامانه پژوهش یار که در واحدهای دندانپزشکی و داروسازی تهران به صورت آزمایشی شروع به کار کرد که امیدواریم نتایج خوبی را کسب کنیم.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 741059

وب گردی

وب گردی