موضع نرم دوترته در قبال ترد کشتی‌های چین در آب‌های فیلیپین

رئیس‌جمهوری فیلیپین از ارتش کشورش خواسته تا "دوستانه" از حق حاکمیت خود در آب‌های سواحل شمال‌شرقی این کشور دفاع کنند. سال گذشته کشتی‌های تحقیقاتی چین در آن منطقه رویت شدند که زنگ هشداری برای مقام‌های دفاعی فیلیپین بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه فاکس نیوز، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین به ارتش خود دستور داده تا با حالتی "دوستانه" بر حاکمیت بر آب‌های اطراف فیلیپین که به نام "بنهام رایز" شناخته می‌شوند، تاکید کنند. این منطقه واقع در شمال شرقی فیلیپین است و سال ۲۰۱۲ سازمان ملل متحد آن را بخشی از فلات‌قاره فیلیپین دانست.

دوترته با تاکید بر اینکه ارتش باید با ایجاد ساختارهایی بر حاکمیت مانیل تاکید کند، گفت چاره‌ای ندارد جز آنکه از روش‌های دیپلماتیک وارد عمل شود چرا که "نمی‌تواند با اقتدار چین مقابله کند." او در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این مساله در آب‌های اقیانوس آرام گفت: دستورم به ارتش این است که آنجا بروید و مستقیما به آنها بگویید که اینجا مال ماست، اما من این را دوستانه می‌گویم.

دلفین لورنزا، وزیر دفاع فیلیپین نیز اخیرا تاکید کرد، ارتش کشورش بین ژوئیه تا دسامبر سال گذشته شاهد گشت‌زنی کشتی‌های چین در آب‌های بنهام رایز بوده است. وزارت امور خارجه فیلیپین جمعه گذشته اعلام کرد از طریق سفارت چین از پکن خواسته تا درباره ماهیت فعالیت این کشتی‌ها در بنهام رایز توضیح دهد.

وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد، این کشتی‌ها از اصل "آزادی دریانوردی و حق عبور بی‌ضرر" استفاده می‌کنند.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741070

وب گردی

وب گردی