دادگاه ترکیه: اظهارات دمیرتاش فراتر از مرزهای آزادی بیان بوده است

دادگاه کیفری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، اظهارات رهبر حزب دموکراتیک خلق این کشور که منجر به بازداشت وی شده فراتر از مرزهای آزادی بیان بوده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه حریت، دادگاهی که پیش از این صلاح الدین دمیرتاش، یکی از رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه را به دلیل بیان اظهاراتی به پنج سال حبس محکوم کرده بود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات دمیرتاش در توصیف دولت ترکیه به عنوان "دولت ترور" نمی‌تواند در مرزهای آزادی بیان جای بگیرد.

در بیانیه این دادگاه آمده است: چنین توصیفی از اقدامات و سیاست‌های دولت که بازتاب خواسته مردم از طریق یک انتخابات بوده بسیار فراتر از مرزهای آزادی بیان و حوزه انتقادات پارلمانی است. باید تاکید شود که آزادی بیان مساله‌ای نامحدود نیست.

این دادگاه پیش از این و در ۲۱ فوریه دمیرتاش را به دلیل "تحقیر صریح" مردم ترکیه، جمهوری و پارلمان آن با توصیف دولت این کشور به عنوان "دولت ترور" به پنج ماه حبس محکوم کرده بود.

در جلسه تفهیم اتهام این دادگاه اعلام کرد که مرزهای آزادی بیان به اندازه خود این حق حائز اهمیت است. علاوه بر ترکیه در کشورهایی چون اتریش، آلمان، دانمارک،‌ایتالیا و اسپانیا نیز قوانین مشابهی وجود دارد.

این دادگاه همچنین خاطر نشان کرد: جمعیتی که دمیرتاش در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۱۶ برای آنها سخنرانی می‌کرده شعارهایی در حمایت از حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و عبدالله اوجالان، رهبر محبوس آن سر دادند.

در بیانیه این دادگاه در این خصوص آمده است: این حقیقت که مظنون از سر دادن این شعارها جلوگیری به عمل نیاورده آن هم در حالی که دولت مشروع فعالیت‌های این گروه را تروریستی می‌داند، جرمی است که طی آن دولت ترکیه به شدت تحقیر شده است. وکلای دمیرتاش برای این حکم درخواست تجدیدنظر داده‌اند.

همزمان فیگن یوکسکداغ، رهبر حزب دموکراتیک خلق در ترکیه نیز که در چهارم نوامبر سال گذشته بازداشت شده بود شهادت خود را در دفاع از سخنان خود درباره یگان‌های حفاظت خلق کردهای سوریه ایراد کرد.

یوکسکداغ در این باره گفت: ما روی یگان‌های مدافع خلق حساب می‌کنیم.

وی در دفاعیه خود نیز اظهار کرده است: اگر دولت روابط خوبی با حزب اتحاد دموکراتیک کردها برقرار کند هیچ یک از اتفاقات بدی که اکنون شاهدیم رخ نمی‌دهد. ترکیه دیگر هیچ متحدی ندارد که بتواند روی آن حساب کند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741082

وب گردی

وب گردی