فلاحت پیشه: اگر برجام نبود حداکثر فروش نفت به جای ۲.۵ میلیون بشکه در روز ۳۰۰ هزار بشکه بود

فلاحت پیشه اظهار کرد: اگر تصمیم استراتژیک برجام به درستی گرفته نمی‌شد اکنون حداکثر فروش نفت چیزی بیش از ۳۰۰ هزار بشکه بود. اما امروز بیش از ۲.۵ میلیون بشکه نفت از کشور صادر می‌شود و بسیاری از تنگناهای تحریم برداشت شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ نماینده دالاهو طی نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس، اظهار کرد: شرایط امروز منطقه شباهت زیادی به طرح خاورمیانه بزرگ دارد. در آن زمان مکر دشمنان و رقبای منطقه‌ای از خارج از کشور و برخی موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های افراطی از داخل زمینه را برای ایران هراسی فراهم نمود و امروز نباید اجازه بدهیم شرایط مشابهی شکل گیرد.

وی افزود: همان دشمنان و رقبا البته با قدرت کمتر به دنبال ایران هراسی هستند و روی کار آمدن ترامپ آنها را امیدوار ساخته و بر اساس ادله موجود برخی از آمریکایی‌ها برای انجام تحریکات نظامی علیه ایران از لابی نفت و صهیون پول دریافت می‌کنند و نباید به آنها زمینه موفق را بدهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تا اردیبهشت ماه وضعیت برجام از سوی آمریکایی‌ها مشخص خواهد شد و اگر ترامپ تحریم‌ها را تمدید کند از توافق بین‌المللی خارج شده است و در شرایط فعلی برجام باعث شده است دعوای کاذب ولی پرهزینه جهانی علیه ایران و دعوای ایران و آمریکا محدود شد.

وی ادامه داد: کیاست اسلامی نباید اجازه دهد ما در میدان دشمنان سرخورده و شکست خورده بازی کنیم. کشورهایی که ایران هراسی را به ما تحمیل کرده‌اند در طول ۱۱ سال تحریم ظالمانه بیشترین بهره را از واسطه‌گری تحریم بردند و جای تأسف است که در طول این سال‌ها آنها همکارانی نیز از میان ایرانیان پیدا کردند که از رانت تحریم برخوردار بودند.

فلاحت پیشه با اشاره به نقش مجلس برای تحقیق و تفحص از رانت‌خواران تحریم، گفت: یکی از بزرگترین کارهایی که این مجلس می‌تواند انجام دهد تحقیق و تفحص از رانت‌خواران تحریم است و شاید این کار بخشی از منافع ملی تاراج شده را باز گرداند و حداقل از آینده مشابه جلوگیری کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های امروز سیاست خارجی در کشور گفت: در عرصه منطقه‌ای سیاست خارجی و اقتصاد سیاسی دولت نیازمند عزم و برنامه جدی‌تر است و تحت هر شرایطی نباید تنش‌زدایی با همسایگان از دستور کار خارج شود. البته برخی از آنها در طول ایام دچار اشتباهات استراتژیک شدند و به ایران و مسلمانان ظلم کردند ولی لازمه راهبردی سیاست این است که نباید از شکست همسایگان خوشحال شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در طول چند سال گذشته مبادلات تجاری ایران و عراق بیش از مجموع مبادلات ایران با ۲۸ کشور اروپایی بوده و در شرایطی که با افتخار به امنیت خوداتکا دست یافته‌ایم. باید برای از بین بردن ناامنی ذهنی همسایگان و حتی رقبای منطقه‌ای خود دیپلماسی مبتنی بر پایمردی را در پیش گیریم.

فلاحت پیشه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نحوه برخورد با داعش در منطقه گفت: قبل از اینکه پدیده تازه‌ای مثل داعش در منطقه ظهور کند باید خلأهای ارزی و سیاسی منطقه را با برنامه‌های تجاری و اقتصادی پر کرد و ایران، عراق و سوریه می‌تواند طرح متوقف شده پیوند تجاری سه کشور از طریق راه آهن تهران- بغداد- لاذقیه را در دستور کار قرار دهند.

وی در پایان با بیان اینکه مجلس نباید اجازه دهد منافع ملی قربانی بازی‌های سیاسی شود، تأکید کرد: این یک وظیفه قطعی است که بر عهده مجلس است و باید با ایجاد یک رویکرد مثبت و کلان‌نگری و فعال‌سازی دیپلماسی پارلمانی ریل‌گذاری لازم برای حرکت سریع‌تر قطار سیاست خارجی و اقتصادی کشور بعد از برجام فراهم شود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 741084

وب گردی

وب گردی