نوبخت: کسانی که می‌گویند یارانه را چند برابر می‌دهیم، باید بنزین و گاز را گران کنند

سخنگوی دولت در نشست خبری خود با انتقاد از سازمان صداوسیما گفت: یک تیم تخریب سیاسی در این سازمان در آمار رسمی کشور تشکیک می‌کند. او با انتقاد از نقل‌قول برخی نامزدهای احتمال ریاست جمهوری درباره افزایش یارانه نقدی، این اظهارات را خلاف قانون و تشویق اذهان عمومی خواند.

به گزارش ایسکانیوز، سخنگوی دولت آخرین نشست خبری خود را در سال ۱۳۹۵ برگزار کرد. دکتر محمدباقر نوبخت به جمع‌بندی اقدامات دولت در سال ۹۵ پرداخت و گفت: بهبود معیشت مردم، جزء مطالبات مردم از دولت است و از همه‌کسانی که سفره مردم برایشان دغدغه است، تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ابتدای سخنانش گفت: هفتم فروردین‌ماه سال ۹۵، سیاست‌های دولت را که ملهم از نظرات مقام معظم رهبری در آغاز سال در مشهد بود، بیان کردم و گفتم دولت قصد دارد رکود را کاسته و به سمت رونق اقتصادی پیش برود. افزایش توان تولید ملی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از اصلی‌ترین بحث‌های ما بود. در همان نشست گفتم دولت قصد دارد با اعطای تسهیلات به‌اندازه ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش‌های خصوصی و تعاونی در قالب هدف‌گیری ۷۵۰۰ واحد، رونق را افزایش دهد. در بخش دولتی نیز قصد داریم ۳۷ هزار میلیارد تومان منابع دولتی از خزانه بپردازیم.

وی افزود: اکنون آخرین گزارش‌های رسمی بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و خزانه رسمی کشور را بیان خواهم کرد. منتقدان وقتی آمار را زیر سؤال می‌برند، جز القای شبهه، کمک دیگری نمی‌کند.

او با انتقاد از برخی نقل‌قول‌ها که می‌گویند آمار درست نیست، گفت: کلی و بی‌منطق اظهارنظر کردن درباره آمارهای رسمی دولت، کار کارشناسی و علمی نیست. امروز مد شده هرکسی چیزی می‌گوید، برخی منتقدان مخالفت می‌کنند و از چند نفر هم می‌پرسند آیا رشد اقتصادی را حس می‌کنید؟ و نتیجه می‌گیرند این آمار نادرست است!

نوبخت گفت: تا دیشب نزدیک به ۲۳ هزار واحد صنعتی توانستند ۱۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان از بانک‌ها به‌عنوان سرمایه در گردش تسهیلات بگیرند. این تسهیلات برای هر استان هم مشخص است و خبرنگاران می‌توانند به استانداری‌ها مراجعه کنند و بپرسند این تسهیلات در اختیار کدام واحدها قرارگرفته است. همچنین تا تاریخ ۲۱ اسفند ۹۵ آنچه برای طرح‌های عمرانی عملاً پرداخت‌شده، ۲۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان است. پس‌ازآن تاریخ نیز ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخشی از طرح‌های ناتمام که تا اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح می‌شود، اختصاص‌یافته است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: تمام تلاش ما این است به‌جای توزیع قطره‌چکانی اعتبارات، به طرح‌هایی که زودتر به بهره‌برداری می‌رسد، کمک کنیم. مثلاً در بخش راه، تونل‌های جاده فیروزکوه به قائم‌شهر در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین روی راه هراز به‌سرعت داریم کار می‌کنیم. از مسیر کرج تا چالوس، حدود ۶۰ کیلومتر راه کوتاه می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و در ۲۶ اسفند نیز تونل‌های منجیل با پل‌های کنارگذر افتتاح می‌شود تا مسافران در این بخش، دچار راه‌بندان نشوند. همچنین تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم، راه‌آهن شهرهای همدان، کرمانشاه، رشت، ارومیه و کرمان به شبکه سراسری وصل شود.

رشد اقتصادی چقدر است؟

نوبخت درباره نرخ رشد اقتصادی هم اعلام کرد: برای ۹ ماهه امسال، مرکز آمار ایران اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور ۷.۲ با نفت و ۵ درصد بدون نفت است. نسبت به این رشد، می‌توان گفت به تولید و طرح‌های عمرانی کمک شده. انتظارم از رسانه ملی این است که برود تحقیق کند و مستندی تهیه کند.

او با انتقاد از صداوسیما گفت: این‌که در خیابان ۴ نفر را پیدا کند و بپرسد آیا رشد اقتصادی را در سفره‌تان احساس می‌کنید، برای رسانه ملی زیبنده نیست. اگر اعتبارات بیشتری هم می‌خواهند، بروند خرج کنند و این را به مردم درست گزارش کنند. این‌گونه گزارش‌ها سخیف و نادرست است. البته ممکن است عوام این‌طور جمع‌بندی کنند ولی جواب کارشناسی، مصاحبه با ۴ نفر در خیابان نیست. این ۱۶ هزارمیلیاردی که تسهیلات داده‌شده، به سفره مردم رفته. بخشی از این پول‌ها به کارگران و کشاورزان داده‌شده. امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گندم خریدیم. در سال ۹۲، این رقم ۴ هزار میلیارد تومان است. این پول مستقیماً از سوی دولت به دست کشاورزان رفته.

معاون رئیس‌جمهور با انتقاد از تشکیل یک تیم تخریب سیاسی در صداوسیما گفت: از رئیس محترم رسانه ملی و کارمندان سلیم‌النفس این رسانه قدردانی می‌کنم ولی برخی در صداوسیما، این برنامه‌ها را حساب‌شده طراحی می‌کنند. از صداوسیما خواهش می‌کنم وقتی نمی‌دانند چطور آمار دولت را راستی آزمایی کنند، بیایند از کارشناسان مختلف بپرسند تا القای شبهه نشود. صداوسیما، دانشگاه است و نباید القای شبهه کند. آن تیم سیاسی ویژه که هدفمند این برنامه‌ها را می‌سازند، دنبال تخریب دولت هستند. طبق قانون، دولت آمار را اعلام می‌کند ولی با مصاحبه با ۴ نفر می‌گویند آمار دولت نادرست است.

افزایش ۱.۵ میلیونی جمعیت شاغلان

نوبخت با اشاره به اینکه در دوره دولت یازدهم جمعیت شاغلان کشور بیش از ۱.۵ میلیون نفر افزایش‌یافته، درباره تغییرات بازار کار در دولت یازدهم توضیح داد و گفت: از طریق نمونه‌گیری در بازار کار، از پاییز جمعیت سن کار که ما در محاسبات خود ۱۰ ساله در نظر می‌گیریم، بیش از ۶۳ میلیون و ۴۳۷ هزار نفر بودند. در پاییز امسال این جمعیت به بیش از ۶۵ میلیون و ۴۷۲ هزار نفر رسید. یعنی بیش از ۲ میلیون و ۳۵ هزار نفر اضافه شدند. نرخ مشارکت این افراد ۳۶.۷ بود که در پاییز امسال ۲.۲ واحد درصد نرخ مشارکت بالا رفت که باعث شد ۲ میلیون و ۲۳۲ هزار نفر بیشتر متقاضی کارشده‌اند. در پاییز ۱۳۹۵ جمعیت شاغل ما به ۲۲ میلیون و ۳۷۳ هزار نفر افزایش یافت. یعنی نسبت به پاییز ۹۲، نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۵ هزار افزایش جمعیت شاغل را شاهد بودیم.

او توضیح داد: باوجود مشکلات زیاد واحدهای تولیدی، وقتی تسهیلات جدید دولتی به واحدها اعطا می‌شود، آن‌ها از ظرفیت‌های خالی صنایع استفاده می‌کنند و می‌توان گفت رشد اقتصادی، قطعاً با افزایش اشتغال همراه نیست. دولت به‌صورت لایحه، پیشنهادی به مجلس داده بود تا ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاها اختصاص یابد. نمایندگان دنبال این بودند که این لایحه به دستور کار مجلس برگردد تا جوانان روستایی شاغل شوند و به شهرها مهاجرت نکنند.

حقوق بازنشستگان افزایش می‌یابد

نوبخت در ادامه گفت: همچنین با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای رفع نابرابری‌های حقوق بازنشستگان، صرف خواهیم کرد و امیدوارم گام درستی برای رفع نابرابری‌ها در دریافت بازنشستگان عزیز باشد. از فروردین‌ماه هم تلاش می‌کنیم حقوقی که عزیزان در کمیته امداد و بهزیستی می‌گیرند، افزایش چشمگیر داشته باشند و به‌اندازه ۲۰ درصد حداقل حقوق، افزایش‌ها صورت گیرد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: خوشبختانه حقوق کارمندان دولت از ۱۷ تا ۲۰ اسفند پرداخت شد. دو سه دستگاه حقوق نگرفتند. این دستگاه‌ها معتقدند پولی که داده‌شده برای پرداخت حقوق همه کافی نیست. یکی از این دستگاه‌ها، صندوق بازنشستگی است. دولت با توجه به اینکه منابع تماماً حاصل نشد، نمی‌تواند همه تخصیص‌ها را بدهد و علی‌القاعده کمتر از صد درصد بدهد ولی ما حقوق و مزایای هیچ‌کس را کم نکردیم. پول بازنشستگان را صندوق بازنشستگی باید بدهد نه دولت. این صندوق اعلام کرده که ندارد. دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک کرد تا حقوق‌ها پرداخت شود. دولت اجازه دارد در پاره‌ای موارد از محل کاهش برخی طرح‌ها، به برخی طرح‌های دیگر ۱۰ درصد افزایش تخصیص بدهد. ما ۱۱۰ درصد پول بازنشستگان را به صندوق بازنشستگی دادیم. بازهم این صندوق اعلام کرد که کم دارد! دوباره دولت ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر علاوه بر ۱۱۰ درصد اختصاص‌یافته، پرداخت کرد تا این‌ها، بازنشستگان ما را گروگان نگیرند. برخی دستگاه‌ها فکر می‌کنند پولی که گرفته‌اند را نباید بدهند تا از دولت بیشتر پول بگیرند. همه کارکنان لشکری و کشوری مطمئن باشند سازمان برنامه‌وبودجه حقوق همه را پرداخت کرده است. دستگاه‌ها بهانه نکنند، باید حقوق کارکنان را پرداخت کنند.

او در ادامه گفت: یارانه تولید برای سال آینده هم وجود خواهد داشت و حذف نخواهد شد. تنظیم بازار هم به‌گونه‌ای است که همکاران تلاش می‌کنند شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

توضیح درباره توزیع سود سهام عدالت

نوبخت درباره توزیع سود سهام عدالت گفت: گزارش سازمان خصوصی‌سازی حاکی از این است که زمان قانونی برای توزیع سود فرارسیده و اقدام به توزیع سود سهام عدالت، غیرمترقبه نیست. مردم خاطرشان هست شب آخر انتخابات هم حتی توزیع‌هایی صورت می‌گرفت.

منع قانونی برای سفر به ترکیه نیست

سخنگوی دولت درباره سفر نوروزی به کشور ترکیه هم گفت: منع قانونی برای سفر به ترکیه وجود ندارد، ولی وظیفه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر، بیان وضعیت داخلی کشورهای مقصد است. در ترکیه، غیر از ناامنی‌های مستمر، تنش‌ها به ورای مرزهای این کشور گسترش‌یافته و با آلمانی‌ها و هلندی‌ها هم وارد مناقشه شده‌اند. انتظار داریم وزارت خارجه، مردم را مطلع کنند تا دچار مشکل نشوند.

روابط عمومی وزارت اقتصاد جواب احمدی‌نژاد را می‌دهد

خبرنگاری درباره نامه محمود احمدی‌نژاد درباره مسائل اقتصادی انتهای دولت قبل پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: انتظار نیست هر نامه‌ای از سوی ایشان نوشته می‌شود، جواب داده شود. ایشان برای روسای جمهور دیگر، دست به مکاتبه قوی‌ای دارند و مشکلی هم نیست. شاید روابط عمومی وزارت اقتصاد جواب ایشان را بدهد ولی پرداختن به این مسئله ممکن است وقت دولت را بگیرد. مسائلی هم هست که ایشان به آن‌ها نپرداخته و دوستان ما در دولت، این مسائل را به مراجع قضایی منعکس کرده‌اند، در صورت پاسخگویی به این مسائل هم پرداخته می‌شود.

توضیح درباره خصوصی‌سازی و اصلاح نظام بانکی

خبرنگاری درباره تلاش دولت برای اجرای خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی سؤال کرد. نوبخت توضیح داد: در دولت یازدهم تلاش کردیم اگر چیزی در قالب اصل ۴۴ واگذار می‌شود، جنبه «رد دیون» نداشته باشد. مثلاً از دولت به تأمین اجتماعی ندهیم که آن‌هم جنبه دولتی دارد.

وی همچنین درباره اصلاح نظام بانکی هم گفت: کاهش سود بانکی هم یکی از اهداف ما در سیاست‌های پولی است. بانک مرکزی مقداری کاهش سود را به‌صورت دستوری اعمال کرد ولی بازهم تابع عرضه و تقاضای بازار شد. ولی یکی از مباحثی که ما در سال ۹۶ دنبال می‌کنیم، اصلاح نظام بانکی است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت از مجلس برای تأدیه بدهی‌های خود مجوز گرفته و برای افزایش سرمایه ۸ بانک دولتی، ۴۵ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها می‌پردازد. دولت در ابتدای این دوره، ۳۸ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی داشت و الان چهل و یکی دو هزار میلیارد تومان بدهکار است. با این کار، اصلاح نظام بانکی و کاهش سود عملاً اتفاق می‌افتد و دست نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات بازتر خواهد شد.

افزایش چشمگیر بودجه فرهنگی کشور

بحث درباره انتقاد به بودجه فرهنگی سال ۹۶ یکی دیگر از سؤالات بود. نوبخت دراین‌باره گفت: بودجه فرهنگی از ۵ هزار میلیارد تومان به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته و دریافتی بخش خصوصی نیز در این اعتبارات زیاد شده. بودجه در دست مجلس بود و اگر می‌خواست، می‌توانست مانند دیگر دستگاه‌ها، اضافه کند. مجلس بودجه ۳۲۰ هزارمیلیاردی را ۲۶ هزار میلیارد تومان افزود.

علاقه‌مند به تحکیم روابط با همسایگان هستیم

سخنگوی دولت درباره نامه‌ای که اخیراً بین سران کشور ما و کویت مبادله شده، گفت: قبلاً فرستاده امیر کویت به ایران آمد و شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس، خواهان بهبود روابط با جمهوری اسلامی هستند. موضع جمهوری اسلامی ایران هم روابط صمیمانه با همه کشورهای همسایه است و ما تلاش داریم جهت صلح و ثبات منطقه روابط صمیمانه با سایر کشورها داشته باشیم.

او با «پوچ و بی‌ربط» بودن سخنان سران رژیم صهیونیستی گفت: پاسخ این سخنان را مردم منطقه و جمهوری اسلامی ایران بارها داده‌اند.

دولت برای اقتصاد مقاومتی چه کرد؟

خبرنگاری درباره سخنان آیت‌الله جنتی در انتقاد از دولت درباره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سؤال کرد. سخنگوی دولت گفت: ابلاغیه مقام معظم رهبری در قالب ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با یک هدف راهبردی در مقدمه ابلاغ این سیاست‌ها تبیین شد تا رشد اقتصادی مستمر و پویا داشته باشیم. برای افزایش رشد اقتصادی، دولت ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در ۱۲ برنامه عملیاتی خلاصه کرد. برای اجرای هر یک از این برنامه‌ها، ۵۶ طرح و برای این طرح‌ها نیز ۲۰۰ پروژه تعریف کردیم.

او در ادامه گفت: هر وزارتخانه‌ای می‌داند برای اجرای این ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی، مسئول کدام طرح و پروژه‌هاست و برای اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها، یک مسئول به ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرد. الان می‌توان دید چند طرح و پروژه اجراشده است. چندین جلسه است که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مسئولان اجرای پروژه‌ها را احضار کرده و گزارش می‌گیرد. منتهی سؤال اینجاست اگر قرار است از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جویا شویم که چه کرده‌اید، باید از این ستاد بپرسیم. ولی اگر برویم از قرارگاه دیگری بپرسیم، اطلاعات درستی نمی‌گیریم. از چه کسی دعوت و سؤال شد؟ ما باید از چه کسی عذرخواهی کنیم؟ باید از فرزندان این ملت تشکر کرد که در این تنگناها تلاش کردند. می‌شود توضیح خواست و نامه داد. پاسخ متقن از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تهیه شد و انتظار داریم از فرزندان ملت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشکر شود. مگر اینکه قصدمان این باشد که گروهی استفاده ابزاری برای انتقاد به خدمتگزاران ملت کنند. الان مشخص می‌شود چرا عده‌ای بلافاصله رشد اقتصادی را نفی می‌کنند.

سخنگوی دولت: آن‌هایی که می‌خواهند یارانه را زیاد کنند باید بنزین و گاز را گران بفروشند

خبرنگاری پرسید برخی نامزدها وعده پرداخت ۴ تا ۵ برابری یارانه را می‌دهند. آیا بودجه اجازه این کار را می‌دهد یا صرفاً شعارهای انتخاباتی است؟ سخنگوی دولت در ادامه گفت: مطالبی درباره اینکه ۷۶ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان بابت هدفمندی پول می‌گیرند ولی ۴۲ هزار میلیارد می‌دهند و بقیه کجا رفت، طرح شد. آن‌ها محاسبه فروش نفت و گاز و بنزین را می‌کنند و می‌گویند ۷۶ هزار میلیارد تومان درآمد فروش است، آیا همه این پول مال سازمان هدفمندی یارانه‌هاست؟ نه! چند شرکت مانند پالایش و پخش و شرکت گاز، فرآورده‌های نفتی و گازی را می‌فروشند. این هزینه را دریافت می‌کنند و پس از کم کردن هزینه‌های خود، خالص دریافتی را به سازمان هدفمندی می‌دهند. این پول‌ها در بودجه و خزانه وارد می‌شود. دیوان محاسبات هم بررسی کرد و گفت سهم سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که باید بین مردم تقسیم شود. ما فقط ۴۲ هزار میلیارد تومان باید بین مردم به‌صورت نقدی توزیع کنیم، با این فرض که به تولید، بهداشت و درمان و سایر محل‌ها، چیزی پرداخت نشود.

نوبخت در ادامه گفت: این‌که به مردم می‌گویند اگر ما بیاییم یارانه چند برابر می‌شود، حتماً خلاف می‌گویند. البته می‌شود ۴۵۰ هزار تومان یارانه داد. باید از بودجه و خزانه عمومی برداشت و بین مردم تقسیم کرد. البته خزانه قرار بود ۲۰ درصد درآمد هدفمندی را بگیرد. همچنین می‌شود بنزین را لیتری ۱۰ هزار تومان کنیم و قیمت گاز را هم زیاد کنیم و یارانه نقدی را هم افزایش دهیم. اگر بخواهیم ارقام گاز و نفت را همین میزان بفروشیم، امکان ندارد میزان یارانه‌ها را بیشتر کرد.

او با اشاره به اینکه سخنانی از این دست القای شبهه و تشویش اذهان عمومی است، گفت: از لحاظ موازین شرع مقدس اسلام، خلاف است. هیچ اصل اسلامی این حرف‌هایی که باعث تحریک مردم می‌شود و به نفع مصالح عمومی کشور نیست را تائید نمی‌کند. به فرض که بشود مردم را علیه یک گروه خدمتگزار برآشفت ولی به مصلحت مردم نیست.

تشکر می‌کنیم صداوسیما آمار رشد را تخریب نکرد

خبرنگاری درباره رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی پرسید و اینکه چرا صداوسیما دراین‌باره اطلاع‌رسانی درستی به مردم نمی‌کند. نوبخت در پاسخ گفت: از رسانه ملی تشکر می‌کنم آمار رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی را تخریب نکرد!

سخنگوی دولت در ادامه افزود: بدنه سازمان صداوسیما موردعلاقه و احترام ماست. ولی یک تیم سیاسی در صداوسیما کار تخریبی می‌کنند. این هم درست نیست. سازمان صداوسیما به‌عنوان امانت در دست آن‌هاست.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره موضع صداوسیما در خصوص رشد ۱۱.۶ درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی گفت: همین‌که سکوت کرد، بهتر است تا اینکه ۴ نفر را پیدا کند و بگوید این‌ها گرفتارند و بعد نتیجه بگیرند رشد اقتصادی نداریم. همه رشد اقتصادی بر عهده دولت نبود، مشارکت بخش غیردولتی باعث رشد اقتصادی شد. وقتی مرجع رسمی چنین آماری را بیان می‌کند، با کدام منطق می‌توان آمار را تشکیک و مردم را مأیوس کرد؟ البته باید گفت بین وضعیت فعلی و وضع مطلوب، فاصله زیاد است. الان ببینید لیوان چقدر پر شد. از منفی ۶ به ۷ مثبت رسیدیم یعنی تازه صفر شده‌ایم. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رشدهای بیشتری باشیم.

دریافت کننده: فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741087

وب گردی

وب گردی