ژاپن بزرگترین کشتی نظامی خود را به دریای چین جنوبی می‌فرستد

دولت ژاپن در حال بررسی امکان اعزام بزرگترین ناو خود به دریای چین جنوبی برای یک عملیات سه ماهه است که در مه سال جاری میلادی آغاز می شود؛ در صورت تحقق این امر، این بزرگترین نمایش نیروی دریایی ژاپن در منطقه از زمان جنگ دوم جهانی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، چین مدعی مالکیت تمام محدوده دریای چین جنوبی است و به همین دلیل حضور نظامی خود در منطقه را تقویت می کند که این مساله باعث خشم ژاپن و غرب شده و آمریکا در حال انجام گشت های هوایی و دریایی منظم در منطقه است.

طبق این گزارش ناو هلیکوپتر بر "Izumo" ژاپن که دو سال قبل عملیاتی شده قرار است در سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و سریلانکا توقف داشته باشد پیش از آنکه در ژوئیه سال جاری میلادی به رزمایش دریایی مشترک هند و آمریکا در اقیانوس هند تحت عنوان "مالابار" بپیوندد.

منابع مطلع اعلام کردند که این ناو در اوت 2017 به ژاپن باز می گردد.

یکی از منابع مطلع گفت: هدف از اعزام این ناو آزمودن ظرفیت و توانایی آن در ماموریت‌های خارجی و طولانی تر است. این ناو در کنار نیروی دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی به ماموریت می پردازد.

مالزی، تایوان، ویتنام،‌ فیلیپین و برونئی نیز در کنار چین مدعی مالکیت بر بخش‌هایی دریای چین جنوبی هستند. ژاپن ادعایی برای مالکیت آب های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی ندارد اما با پکن در دریای چین شرقی مناقشه دارد.

ژاپن همچنین می خواهد از رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین که با چین در ماه‌های اخیر روابط خوبی برقرار کرده، دعوت کند تا به عرشه ناو Izumo برود. این ناو در خلیج سوبیک در 1000 کیلومتری غرب مانیل، پایتخت فیلیپین توقفی خواهد داشت.

این ناو به طول 249 متر بزرگترین ناو ژاپن است و می تواند 9 هلیکوپتر را حمل کند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ سرلک

کد خبر: 741091

وب گردی

وب گردی