هلال احمر؛ نهادی غیردولتی با ماموریت‌های حاکمیتی

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اعلام اینکه ظرفیت و توان ناوگان امداد هوایی کشور ٤٠ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: هم‌اکنون با افزایش پوشش امداد هوایی‌، تمام نقاط کشور زیر پوشش هوایی امداد و نجات قرار دارد و لذا با تمام توان و قدرت آماده خدمت به هموطنان در نوروز ٩٦ هستیم.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر سید امیرمحسن ضیائی با تبریک پیشاپیش سال نو به هموطنان، درباره طرح‌های مختلف خدمت‌رسانی در جاده‌های کشور و تعداد نیروهای بکار گرفته شده، گفت: جمعیت هلال‌احمر برای ایام نوروز برنامه‌های ویژه‌ای دارد و این متفاوت از برنامه‌های عادی است که در طول سال انجام می‌شود؛ چراکه در یک زمان کوتاه با شرایطی مانند تصادفات جاده‌ای و خیل عظیم سفرهای نوروزی مردم در جاده‌ها مواجه هستیم و نیاز است که تمهیدات ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت ۵۳۳ پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر در کشور در طول سال، افزود: به منظور خدمت‌رسانی به هموطنان در نوروز تعداد این پایگاه‌ها به یک‌هزار و ۳۳۵ پایگاه ثابت و سیار افزایش می‌یابد و چنانچه اتفاقی رخ دهد، امدادگران خدمات امدادی لازم را به مردم ارائه می‌دهند به علاوه در ایام نوروز ۲۰ هزار نفر از جوانان دواطلب در پایگاه‌های نوروزی سازمان جوانان در طرح نوروزی شرکت می‌کنند. این یک کار دوطرفه است، برای جوانان انجام یک مسئولیت اجتماعی است و کار جدی را تجربه می‌کنند و خدمتی هم که ارائه می‌کنند کارهای ترویجی، آموزشی و کمک به افرادی است که در جاده‌ها تردد می‌کنند.

فعالیت تیم‌های پزشکی داوطلبان جمعیت در ۱۱۳ پایگاه نوروزی

ضیایی با اشاره به فعالیت داوطلبان جمعیت در ۱۱۳ پایگاه نوروزی، عنوان کرد: این داوطلبان به صورت مشخص خدمات پزشکی لازم را به مردم ارائه می‌کنند و علاوه بر خدمات پایگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی دیگری در نوروز از سوی هلال‌احمر اجرا می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اجرای "کمپین نه به تصادفات" از سوی جوانان اشاره کرد که برنامه ویژه‌ای برای مردم است تا مشارکت‌ آنها را در مراقبت از خود افزایش دهیم.

وی به اجرای طرح "فرشتگان رحمت" اشاره و عنوان کرد: در قالب این طرح بسته‌های غذایی را که خیرین و مردم تهیه کرده‌اند، همزمان با نوروز در اختیار افراد نیازمند قرار می‌گیرد و همچنین در طرح "نیابت" داوطلبان جمعیت هلال احمر در خانه افرادی که سرپرستی نداشته و نیازمند باشند، حضور یافته و کارهای مربوط به آنها را انجام می‌دهند.

راه‌اندازی نرم‌افزار "ای. او. سی موبایل"

رئیس جمعیت هلال احمر در مقایسه تفاوت فعالیت‌های نوروز ۹۶ با مدت مشابه سال گذشته، بیان کرد: امسال خوشبختانه توانستیم ظرفیت بالگردها را ۴۰ درصد افزایش دهیم و پوشش امداد هوایی‌ را بیشتر کنیم. در حال حاضر تقریبا تمام نقاط کشور تحت پوشش هوایی امداد و نجات جمعیت هلال احمر قرار دارد. نکته بعدی راه‌اندازی نرم‌افزاری به نام "ای. او. سی موبایل" ویژه مردم است که اطلاعات بسیار خوب و مورد نیاز در سفر و آموزش‌های امدادب را به مردم ارائه می‌کند و مردم می‌توانند این نرم‌افزار را از سایت جمعیت هلال احمر به نشانی rcs.ir دانلود کنند.

وی با اشاره به حضو پررنگ جوانان و داوطلبان در طرح نوروزی ۹۶ و همچنین طرح ویژه نیروهای واکنش سریع جمعیت؛ درباره فعالیت نیروهای واکنش سریع یا "رنجرهای هلال‌احمر"، اظهار کرد: در زمان وقوع حوادث، زمانی با عنوان زمان طلایی وجود دارد که برای نجات جان انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است و گاهی محدود به دقایق است. برای سازمانی که می‌خواهد عملیات امداد و نجات انجام دهد، بسیار مهم است که نیروهایش در اولین دقایق وارد شوند و آنجا نیازی به آزمون و خطا نداشته باشند و تمام آموزش‌های لازم را دیده و از مهارت‌های لازم برخوردار باشند.

فعالیت ۱۰۰ هزار امدادگر، داوطلب و نجاتگر در هلال احمر

ضیائی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ هزار امدادگر و داوطلب و نجاتگر در هلال‌احمر فعال هستند، اظهار کرد: لازم بود افرادی داشته باشیم که بتوانند این خدمات را به صورت حرفه‌ای، به‌خصوص در دقایق اولیه حادثه ارائه دهند و ارزیابی دقیقی از محل حادثه داشته باشند و به سیستم فرماندهی عملیات جمعیت هلال احمر اطلاع بدهند. در سال گذشته با همکاری که بخش‌های مختلف جمعیت انجام دادند، توانستیم حدود ۵۰۰ نیروی واکنش سریع را تربیت کنیم، آنها بیش از ۴۰ هزار ساعت آموزش دیده‌اند و ۷۰ مربی در تمام بخش‌های مختلف که یک نیروی واکنش سریع باید این دوره‌ها را گذرانده باشند با آنها کار کرده‌اند و قادر هستند اقدامات مختلف از جمله عملیات‌های هوایی، غواصی، کوهستان و جاده را انجام دهند. اکنون برای هر استان ۱۵ نفر تیم واکنش سریع را تشکیل دادیم و امیدواریم تا سال آینده ۲ هزار و ۷۰۰ تن را در نیروهای واکنش سریع جذب کنیم.

تشریح نحوه غربالگری داوطلبان متقاضی فعالیت در هلال‌احمر

ضیائی درباره نیروهای داوطلب فعال در جمعیت و افرادی که تمایل دارند، در ایام نوروز کمک‌رسانی کنند؛ اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر و البته صلیب‌سرخ که یک نهضت جهانی است، بزرگ‌ترین سازمان داوطلب‌محور جهان است که ۱۷ میلیون داوطلب در سراسر جهان دارد و چون از یک فدراسیون بین‌المللی تبعیت می‌کنند، مقررات بسیار مشابهی دارند، البته متناسب با مقررات هر کشور.

وی افزود: جمعیت هلال احمر ایران ۲ میلیون داوطلب دارد و از لحاظ تعداد نیروهای داوطلب در دنیا جزو چهار جمعیت برتر دنیا است. با توجه به جمعیت زیادی که سه کشور دیگر شامل چین، هند و ژاپن دارند، می‌توان گفت هلال‌احمر ایران به نسبت جمعیت کشور، بالاترین تعداد داوطلب را در جهان دارد و در یک سازمان داوطلب‌محور این نکته بسیار مهمی است. ما بسیاری از فعالیت‌هایمان را با داوطلبان انجام می‌دهیم. در سراسر کشور ۸ هزار نیروی رسمی و قراردادی داریم و مابقیِ فعالیت‌هایمان توسط نیروهای داوطلب انجام می‌گیرد و هیچ هزینه‌ای بابت این جذب نیرو پرداخت نمی‌کنیم. هرکسی که بخواهد به بخش داوطلبان جمعیت هلال احمر بپیوندد، می‌تواند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر اقدام کند. اینگونه نیست که داوطلب هلال احمر باید پولی را به جمعیت پرداخت کند، ما همه نوع خدمات آنها را مانند مشارکتی، فکری و ذهن آنها می‌توانیم در جهت منفعت مردم به نحوی سازماندهی کنیم. دعوت می‌کنیم تا افراد متقاضی به پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند، سپس به آنها اطلاع داده می‌شود که در چه بخشی می‌توانند فعالیت داوطلبانه داشته باشند و ما از خدمات آنها بهره‌مند شویم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره غربالگری نیروهای داوطلب فعالیت در هلال احمر، گفت: در بخش امداد و نجات این اقدام انجام می‌شود، افرادی که بخواهند به عنوان امدادگر فعالیت داشته باشند، چون یک کار تخصصی است، نیاز به آموزش‌های تخصصی دارند، باید سن خاص و فیزیک خاص داشته باشند، اینها از طریق سازمان امداد و نجات به جمعیت می‌پیوندند؛ اما در بخش داوطلبان هرکسی می‌تواند خدمت‌رسانی کند و محدودیت سنی و جنسی وجود ندارد.

فعالیت یک‌هزار و ۵۰۰ پزشک و پرستار در قالب طرح داوطلب‌یار امداد

ضیایی در توضیح طرح "داوطلب‌یار امداد" در ایام نوروز گفت: داوطلب‌یار افرادی هستند مانند پزشکان و پرستاران که بصورت داوطلبانه در پایگاه‌های داوطلبان جمعیت حضور یافته و بخشی از وقت خودشان را در اختیار جمعیت قرار می‌دهند که ما آن را برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم در این مدت خدمات سرپایی و غربالگری را به مردم ارائه کنیم که این یک سود دو طرفه است؛ هم این افراد مسئولیت اجتماعی خودشان را انجام می‌دهند، چون در بحث داوطلبان بسیار مهم است که هر فرد به عنوان بخشی از اجتماع، تمایل دارد مسئولیتش را انجام دهد و در واقع یک سلامت معنوی پیدا کند و از طرفی مردم هم از این خدمات استفاده می‌کنند و جمعیت هلال احمر به عنوان رابط این دو بخش عمل می‌کند و به نوعی خدمت‌دهندگان را به خدمت‌گیرندگان متصل می‌کند. ۱۵۰۰ پزشک و پرستار در قالب طرح داوطلب‌یار در ۱۱۳ پایگاه جمعیت هلال احمر به صورت داوطلبانه به مردم خدمت می‌کنند. بسته به نوع موقعیت جاده‌ها، ممکن است هر سه پایگاه جمعیت یعنی امداد و نجات، جوانان، خیمه‌های نماز وجود داشته باشد که هم مردم فرصتی برای استراحت و آرامش داشته باشند و هم خدمات پزشکی و غربالگری دریافت کنند.

وی درباره موقعیت پایگاه‌های جمعیت در جاده‌ها و فاصله استقرار آنها از یکدیگر گفت: معمولا پایگاه‌های ثابت و اصلی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها در فاصله ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری از یکدیگر قرار دارند و بنا به موقعیت، پایگاه‌های سیار نیز در کنار آنها قرار می‌گیرند که در مجموع ۱۳۳۳ پایگاه را در ایام نوروز راه‌اندازی کرده‌ایم که البته اینها جدا از پایگاه‌هایی هستند که در شهرستان‌ها داریم.

افزایش ضریب آمادگی ۲۵ میلیون خانوار ایرانی به ۳۰ درصد؛ با اجرای طرح خادم

ضیایی همچنین درباره "طرح خادم" گفت: یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر، آموزش همگانی است و بخش مهمی از مدیریت بحران در پیشگیری، کاهش ریسک و خطرپذیری بر مبنای آمادگی همگانی است. جمعیت هلال احمر متولی رسمی آموزش همگانی مردم در مقابل این مخاطرات است. کشوری با این گستردگی و چنین جمعیتی در معرض مخاطرات مختلف طبیعی و انسان‌ساز قرار دارد و این می‌طلبد که ما مردم را آماده نگه داریم. به همین دلیل جمعیت هلال احمر طرح خادم را که مخفف "خانواده آماده در برابر مخاطرات" است؛ آماده کرده است.

وی در این‌باره افزود: از نظر میزان خطرپذیری و مخاطرات، کشور ما ۸ از ۱۰ است، یعنی جزو کشورهایی هستیم که در معرض مخاطرات مختلف طبیعی قرار گرفته است و از طرف دیگر میزان آمادگی خانوارها که یک شاخص بین‌المللی است، ۹.۳ از ۱۰۰ است؛ فاصله خیلی زیاد است، یعنی هم از لحاظ خطرپذیری، کشور پرمخاطره‌ای هستیم و هم میزان آموزش همگانی خانواده‌ها در کشور پایین است و ناآماده‌ایم که باید این فاصله را پُر کنیم. میانگین این رقم در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۸۰ و در کشورهای متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ است. متاسفانه ما در این زمینه عقب هستیم و این کار زیادی می‌طلبد. این فراخوان بنا دارد که در مدت ۵ سال، ضریب آمادگی تمام ۲۵ میلیون خانوار ایرانی را به ۳۰ درصد افزایش دهیم. در این طرح داوطلبان و امدادگران جمعیت به خانوارها مراجعه می‌کنند که تعداد دفعات این مراجعه، ۱۲بار است که آموزش‌های لازم به خانوارها داده می‌ شود و سپس بازخورد این آموزش‌ها گرفته می‌شود تا اطمینان به دست آید که این خانوارها آمادگی لازم را بدست آورده و به عدد مورد نظر ۳۰ رسیده که این سطح آمادگی ۱۵ شاخص دارد.

به‌رغم تلاش‌ها برای افزایش آمادگی در برابر زلزله، فاصله‌مان با نقطه مطلوب زیاد است

رئیس جمعیت هلال احمر با توجه به این ضریب آمادگی پایین، درباره توان پوشش و امدادرسانی درصورت وقوع احتمالی حادثه‌ای مانند زلزله در تهران گفت: تهران کلانشهری است با زیرساخت‌های نسبتا ضعیف که با توجه به این ضریب پایین، خسارات و تلفات بسیار زیاد خواهد بود. تهران این استعداد را دارد، اما نباید مردم را مایوس کنیم، هرقدر میزان آمادگی را بالا بریم، شانس تلفات کاهش خواهد یافت. درباره وقوع زلزله در تهران مطالعات متعددی شده و حدود ۱۰ سال پیش مطالعه‌ای توسط شهرداری تهران و ژاپنی‌ها انجام گرفت که سناریوهای مختلفی برای آن طراحی شد و میزان آسیب‌پذیری، زمان احتمالی وقوع، شدت احتمالی و حتی محل آن مولفه‌های هستند که بسیار تاثیرگذارند و نیاز به مگادیتاها داریم. اما به هرحال مشخص است که اگر مثلا در منطقه ۵ در ساعت ۶ بعدازظهر زلزله اتفاق بیافتد، ما چه مقدار تلفات و چه تعداد مجروح خواهیم داشت و چه مقدار خانه خراب خواهد شد، این احتمالات محاسبه و حتی اطلاعات روزآمد هم شده‌اند. به هرحال از زلزله تهران یکی از مخاطرات بزرگ نام می‌برند و لازم است تا ما تلاش خود را انجام دهیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره اینکه با توجه به این اطلاعات محاسبه‌شده و میزان خسارت در مناطق مختلف، دستگاه‌های مختلف از جمله هلال‌احمر چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: یکی از کارهایی که انجام شده، کارگروه زلزله تهران بوده؛ ما بطور اختصاصی، جدا از همه فعالیت‌ های مربوط که برای این عملیات تدارک دیدیم، زلزله تهران را به عنوان یک حادثه جداگانه در نظر گرفتیم و به این موضوع پرداختیم که نقش جمعیت هلال احمر در این حادثه کجا است و باید چه کاری انجام دهد. این کارگروه از حدود یک سال و نیم قبل کارش را آغاز کرد و جلسات متعددی با حضور کارشناسان برگزار شده است. طرح و پلان ما برای جمعیت هلال احمر این است که اول مشخص شود چقدر ما با حد مطلوب فاصله داریم، همین که بدانیم فاصله‌مان چقدر است، بسیار مهم است. البته زلزله تهران تقسیم‌بندی شده که مثلا با توجه به شدت آن، مسئولیتش با کیست. مانند حادثه پلاسکو که مسئولیتش در وهله اول با شهرداری بود که اگر ابعاد آن بزرگتر باشد، مشخصا مسئولیت‌ها متفاوت است. اما اگر از من بپرسید اکنون در کجای کار قرار دارید، باید بگویم به رغم تلاش‌ هایی که انجام شده، فاصله‌مان با نقطه مطلوب زیاد است.

آمادگی در برابر زلزله به منابع بیشتری نیاز دارد

ضیائی با اشاره به اینکه برای آمادگی در برابر زلزله نیاز به سرعت و منابع بیشتری است، عنوان کرد: در این زمینه آگاهی مردم از اهمیت دو چندان برخوردار است و اینکه بتوانیم در میان مردم و مسئولان حساس‌سازی بیشتری داشته باشیم، اگر حداقل از امروز آیین‌نامه ساخت ساختمان‌ها را در تهران عایت کنیم، بسیاری از مسائل ما حل حواهد شد. کار ما به عنوان هلال‌احمر در این موضوع آماده‌سازی مردم است تا اینکه بدانند در این زمان چه اقدامی باید انجام دهند که این کار در طرح خادم در حال انجام است.

وی در پاسخ به اینکه در این زمینه چه میزان منابع مورد نیاز است، گفت: در آموزش هر هزار تومان سرمایه‌گذاری معادل ۴ هزار تومان کاهش خسارات است در یکی از کشورهای خارجی با سرمایه‌گذاری روی آموزش توانستند معادل دو درصد تولید ناخالص ملی را در برابرخسارات ناشی از حوادث کاهش دهند؛ در سال ۲۰۱۳ نتایج مطالعه‌ای در کشور ما منتشر شده که نشان می‌دهد ما در سال ۲۰۰۹، معادل ۱۲ میلیارد دلار خسارات ناشی از حوادث را داشتیم که این بخشی از درآمد ناخالص ملی ما را تشکیل داده و لذا مهم است تا در آموزش و سایر بخش‌های پیشگیری سرمایه گذاری کنیم تا پاسخ مناسب به حوادث داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه پاسخ مناسب ما به حوادث باید به همراه پیشگیری، کاهش ریسک و آمادگی مبتنی بر ریسک باشد، تصریح کرد: حرف ما در جمعیت این است که فقط نباید پاسخ به حوادث بدهیم؛ بلکه باید پاسخ ما مبتنی بر آمادگی باشد؛ اگر آمادگی ما مبتنی بر کاهش ریسک نباشد؛ مناسب نیست و اگر هیچکدام اینها پیشگیری نداشته باشد در مجموع چرخه‌ای معیوب خواهیم داشت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تخصیص بودجه ما دو منبع اعتبارات داریم یک اختصاصی که مردم بر اساس قانون جاهایی پول هایی پرداخت می کنند مثل عوارض سیگار و حق‌الثبت اسناد رسمی، بخشی هم منابع عمومی است؛ البته ما نهاد عمومی غیردولتی بزرگ با ماموریت های حاکمیتی هستیم. امسال ۷۰ درصد از اعتبارات اختصاصی جمعیت هلال احمر جذب شد. از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب جمعیت از محل منابع عمومی امسال تنها ۱۰۰ میلیارد تومان جذب شد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به پیچیدگی‌های جذب اعتبارات از منابع عمومی گفت: نباید منتظر بروز بحران باشیم تا بعد به آن اعتبار تخصیص دهیم. اعتبارات اختصاصی و عمومی جمعیت هلال احمر در سال آینده ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه نقش رسانه خیلی موثر است، تلاشی که رسانه دارد و حساسیتی که ایجاد می‌کند بسیار کمک کننده بوده است و اتفاقات خوبی می‌افتد، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس پس از تلاش‌های جمعیت به همراه رسانه‌ها کمک کردند، البته کشور مسائل بسیار زیادی دارد هزاران مساله است و اولویت بندی سخت است و گاهی برخی قسمت‌ها ممکن است مغفول بماند، لذا اینکه حساس‌سازی اتفاق بیفتد که مجریان بتوانند اولویت ها را با توجه به شرایط در نظر بگیرند بسیار مهم خواهد بود اما مشخص است که اولویت هم باید برای دستگاه‌های پیشگیرانه و امدادی باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تلاش کردیم هیچگاه کار مردم را زمین نگذاریم، خاطرنشان کرد: الان هم به مردم قول می دهیم تا زمانی که هستیم هیچگاه از خدمتگزاری فروگذار نکنیم و حقیقتا نیازمندیم تا حمایت بشویم چون جز خدمت به مردم، دغدغه‌ای نداریم.

ضیائی افزود: تا امروز حدود ۴۰ هزار ماموریت امداد و نجات انجام دادیم تغییرات اقلیم، افزایش شهرنشینی و عدم توسعه متناسب، توسعه نامتقارن، حاشیه‌نشینی و ... موجب افزایش حوادث در جوامع شده است عملیات سیل و آب‌گرفتگی ما حدود ۱۶ درصد و برف و کولاک حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 741139

وب گردی

وب گردی