وزارت خارجه ترکیه چه پاسخی به موگرینی و اتحادیه اروپا داد؟

وزارت خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) گفت، اتحادیه اروپا ارزشها و قوانین دموکراتیک را به صورت انتخابی و به دلخواه اجرا می‌کند. وی ضمن متهم کردن هلند به نقض قوانین حقوق بشر و قوانین اروپا افزود اتحادیه اروپا نباید از هلند حمایت کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، آنکارا پس از ممانعت مقامات هلندی از برگزاری جلسه سخنرانی وزرای ترکیه برای شهروندان ترکیه‌ای مقیم هلند، روابط دیپلماتیک عالی خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد و با این کار در واقع به اختلاف بین این متحد ناتو دامن زد.

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جوناس هائن، عضو هیئت توسعه اتحادیه اروپا دوشنبه طی یک بیانیه مشترک از ترکیه خواستند که با صدور بیانیه‌های بیش از حد به بدتر شدن اختلافات دامن نزند.

در پاسخ وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: همکاران اتحادیه اروپا ارزشهای دموکراتیک و اصول آزادی و حقوق بشر را به صورت دلخواه اجرا می‌کنند.

همچنین در این بیانیه آمده است: پنهان شدن اتحادیه اروپا پشت یکی از کشورهای عضو و حمایت از هلند حرکت نامطلوبی است.

طبق این بیانیه از نظر وزارت خارجه ترکیه ارزیابی و برآوردهایی که در بیانیه هائن و موگرینی آمده، نادرست هستند. به نظر وزارت خارجه ترکیه این بیانیه درواقع کمک به افراط گرایی‌هایی همچون بیگانه ستیزی و احساس ضدیت با ترکیه است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه که به دنبال جلب آرای مردم برای رفراندوم 16 آوریل است – رفراندومی که به موجب آن قدرت و اختیارات رییس جمهور بیشتر می‌شود- دولت هلند را به خاطر تحریم وزاری ترکیه به در پیش گرفتن رفتاری شبیه نازی‌ها متهم کرد.

تحریم‌های ترکیه علیه هلند شامل تحریم سفیر هلند و پروازهایی است که از مقصد این کشور پرواز می‌کنند. از ظواهر امر اینطور به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها شامل موراد اقتصادی و وضع محدودیت برای سفر شهروندان عادی نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، مارک روت، نخست وزیر هلند امروز ضمن نادرست خواندن تحریم‌های ترکیه علیه هلند، گفت این تحریم‌ها خیلی بد نیست اما هلند دلیل بیشتری برای عصبانیت از ترکیه دارد.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تایید: سرلک

کد خبر: 741193

وب گردی

وب گردی