واریز ۳۰ درصد از درآمدهای صادرات نفت، گاز و فرآورده های نفتی به صندوق توسعه ملی

نمایندگان مردم در خانه ملت با واریز ۳۰ درصد از درآمدهای صادرات نفت و فرآورده های نفتی و گاز به صندوق توسعه ملی موافقت کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 24 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با مواد اعاده شده لایحه بودجه سال 1396 کل کشور از شورای نگهبان با اصلاح بند الف و بند ب تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبات سهم 30 درصدی صندوق توسعه ملی از تمام منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده های نفتی و میعانات گازی و خالص صادرات گاز اخذ می شود.

دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل مخالفت شورای نگهبان با بندهای الف و ب تبصره یک گفت: در این دو بند ذکر شده بود که سهم صندوق توسعه ملی تنها از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اختصاص یابد که این مسئله مغایر با سیاست های کلی است از این رو با اصلاح صورت گرفته 30 درصد از درآمدهای کل صادرات محصول نفت، فرآورده های نفتی و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی واریز می شود.

در بند الف اصلاحی تبصره یک آمده است: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، سی درصد(30%) تعیین می‌شود. بانک مرکزی مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد(5/14%) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و همچنین سهم سه درصد(3%) مناطق نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره(5) این قانون اقدام نماید. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.

براساس بند ب اصلاحی این تبصره؛ سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف210101 جدول شماره(5) این قانون معادل یک میلیون و یکهزار و نهصد و چهار میلیارد(1.001.904.000.000.000) ریال و منابع مربوط به سه درصد(3%) صادرات نفت خام و میعانات گازی برای مناطق و شهرستان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته مندرج در ردیف210109 جدول شماره(5) این قانون چهل و هشت هزار و نود و شش میلیارد(48.096.000.000.000) ریال تعیین می شود.

در صورت افزایش ماهانه منابع دولت از محل منابع موضوع این بند در سال 1396 نسبت به یک دوازدهم مبالغ مذکور، مازاد حاصله پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت ایران، به ردیف 210112 جدول شماره(5) این قانون واریز می‌شود تا برای مصارف تعیین‌شده در جداول این قانون با رعایت ترتیبات مندرج در جزء (3) بند الف ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه (موضوع سهم سه درصد (3%) استان های نفت خیز، گازخیز و مناطق محروم) اختصاص یابد.

302/300

کد خبر: 741211

وب گردی

وب گردی