دعوت از طرف های خارجی برای سرمایه گذاری در سد و نیروگاه برقابی کارون2

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران براساس سیاست بهره گیری از گشایش فضای پسابرجام برای شناسایی سرمایه گذاران واجد شرایط به منظور ساخت سد و نیروگاه کارون2 از پیمانکاران بین المللی دعوت کرد.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی شرکت مزبور، همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، حضور شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مورد استقبال قرار گرفت و این امر پس از شکل اجرایی گرفتن توافق برجام ،روند صعودی داشت.
برپایه گزارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، قرار است، سد و نیروگاه کارون2 از طریق مشارکت بخش دولتی و خصوصی (PPP) به روش ساخت، بهره برداری و واگذاری( BOT) اجرا شود.
فرصت هایی که دولت تدبیر و امید برای برون رفت از مشکلات حوزه اقتصادی در خلال فرصت هایی همچون برجام به دست آورد، موجب شد تا بسیاری از کشورهای مطرح جهان، ایران را جایی مناسب برای سرمایه گذاری و تبادلات اقتصادی برگزینند.
« علیرضا دائمی» معاون پیشین برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در این زمینه به ایرنا گفته بود: هنوز مدت زمان زیادی از اجرای برجام نگذشته که درگاه های انتقال فناوری و سرمایه گذاری به روی کشور باز شد؛ به شکل نمونه در یک سال گذشته ده ها سرمایه گذار خارجی در زمینه انرژی های نو وارد کشور شدند و ماهیانه چندین مجوز طرح های انرژی با سرمایه گذاری خارجی ها صادر می شود که بزرگ ترین این قراردادها بین گروه مپنا و شرکت آلمانی زیمنس امضا شد.
وی اضافه کرد: زمینه شرکت هایی از ژاپن و کره جنوبی که پیش از برجام کمتر به سرمایه گذاری در ایران مایل بودند، به توسعه هرچه بیشتر روابط خود با طرف های ایرانی پرداختند.
دائمی اعلام کرد: ایجاد شرکت های همکار مشترک در داخل کشور با مشارکت خارجی ها و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم هایی بین شرکت های ایرانی و خارجی در داخل کشور برای صادرات خدمات آب و برق در دستور کار قرار دارد.
دائمی گفت: اینک امکان تزریق و بکارگیری فاینانس و سرمایه گذاری خارجی به میزان 50 میلیارد دلار در سطح کشور وجود دارد که بخشی از آن به صنایع آب و برق مربوط می شود ،اما زمان زیادی تا به نتیجه رسیدن نیاز دارد.
وی افزود:پیگیری های انجام شده در دو سال گذشته از سوی وزارت نیرو، موجب شد تا مجوز اجرای طرح هایی با سرمایه گذاری خارجی به ارزش 15 میلیارد یورو کسب شود.
برپایه این گزارش، براساس اعلام فراخوان بین المللی از همه اشخاص حقوقی اعم از نهادهای متولی امر سرمایه گذاری، بانکها، هلدینگ های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خارجی، دفاتر نمایندگی نهادهای مالی بین المللی در ایران و ... دعوت شده است تا برای اطلاع از شرایط طرح و چگونگی مشارکت و سرمایه گذاری به نشانی اینترنتی fa.iwpco.ir/karun2مراجعه کنند.
طرح سد و نیروگاه کارون2 واقع در شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان و مشتمل بر یک سد بتنی دو قوسی به ارتفاع 130 متر، یک نیروگاه اصلی به ظرفیت نصب 648 مگاوات و یک نیروگاه کوچک زیست محیطی با ظرفیت نصب 21 مگاوات است.
شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 5+ 1) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
به گفته «محمد خزاعی» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، در دوران پسابرجام، سازمان سرمایه گذاری خارجی توانست با کشورهای زیادی رابطه برقرار کند و در پی آن 36 سند همکاری با کشورهای مختلف امضا شد.
وی بیان داشت: سازمان سرمایه گذاری خارجی موفق شد با کشورهایی چون جمهوری چک، مجارستان، آلمان، برزیل، هند، هلند، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، کرواسی، لیتوانی، ایتالیا، بلغارستان، نروژ، روسیه، اندونزی سند همکاری امضا کند.


دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

کد خبر: 741322

وب گردی

وب گردی