انتشار کتاب «راهنمای تحلیل داده‌ها و کنترل کیفیت با استفاده از روش‌های تجمعی» در واحد سمنان

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان پنجمین کتاب خود را با عنوان راهنمای تحلیل داده‌ها و کنترل کیفیت با استفاده از روش‌های تجمعی به چاپ رساند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدعلی عالمی در توضیح کتاب گفت:«لازمه اجرای هر طرح و ایده مهندسی مشاهده، ثبت، تحلیل و پردازش داده‌های آماری است. ازآنجاکه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌خودی‌خود کاری زمان‌بر و فاقد دقت لازم است بنابراین به نمودارها مراجعه می‌کنیم.»

وی در بیان کاربردهای این کتاب اظهار کرد:« در علم کنترل کیفیت آماری، نمودارهای پایه، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را تسریع کرده و مقایسه موقعیت هر داده با حدود مجاز را شناسایی می‌کند. اما بعضی مواقع این نمودارها نمی‌توانند تغییرات را به‌سرعت نشان دهند، مثلا در کارگاه‌های کوچک با تولید کم، نمودارهای معمول در کنترل کیفیت پاسخ‌گو نیست زیرا تغییرات محصول به‌کندی صورت گرفته و نیاز به نمودارهایی با حساسیت بالا به وجود می‌آید که نمودارهای تجمعی دارای این قابلیت است.»

عالمی بابیان اینکه کتاب حاضر ترجمه اولین نسخه BS-5703 است که در سال 1980 به چاپ رسیده است افزود:« این کتاب در 4 فصل به تشریح مقدمه‌ای بر نمودار تجمعی، قوانین تصمیم‌گیری و آزمون‌های آماری برای جدول‌بندی‌ها و نمودارهای تجمعی، روش‌های تجمعی برای کنترل کیفیت یا فرآیند به‌وسیله اندازه‌گیری و روش‌های تجمعی بر اطلاعات و ویژگی‌های شمارشی می‌پردازد»

عضو هیات علمی گروه صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ابراز امیدواری کرد نسخ بعدی استانداردهای مذکور طی جلدهای بعدی ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

عالمی پیش‌ازاین 4 کتاب با عناوین روش‌های تولید، مهندسی سیستم‌ها، زبان تخصصی پیشرفته، طراحی و ایجاد واحدهای صنعتی به چاپ رسانده است.

کتاب راهنمای تحلیل داده‌ها و کنترل کیفیت با استفاده از روش‌های تجمعی، در قطع وزیری در 426 صفحه منتشر شده و علاقه‌مندان به تهیه آن می‌توانند با حوزه معاونت پژوهش فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان تماس حاصل کنند.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 741334

وب گردی

وب گردی