سازمان ملل: کردهای سوریه دست به پاکسازی قومی نزده‌اند

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه در گزارشی که به تازگی منتشر کرده می‌گوید که سندی از اقدام یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و نیروهای سوریه دموکراتیک به "پاکسازی نژادی" به دست نیامده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا این کمیسیون در عین حال می‌گوید که نیروهای کرد در سوریه برای "اقدامات ضروری" در تامین امنیت غیرنظامیان، عده‌ای را از محل سکونتشان منتقل کرده‌اند و مسئول تامین پناهگاه، بهداشت و آذوقه برای این افراد بوده‌اند، اما خانواده‌های منتقل شده در مواردی کمک لازم را از نیروهای کرد، دریافت نکرده‌اند.

حدود دو سال پیش و در جریان پیشروی نیروهای کرد در شمال سوریه، برخی از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آنها را به پاکسازی قومی اعراب متهم کردند. سازمان عفو بین الملل نیز نیروهای کرد را به ارتکاب "جنایات جنگی" متهم کرده بود.

اما گزارش سازمان ملل می‌گوید که نیروهای کرد به منظور خنثی‌کردن بمب‌های کارگذاشته‌شده از طرف گروه داعش، ناچار به انتقال غیرنظامیان منبج بوده‌اند. این گزارش می‌گوید که هیچ شواهدی برای این ادعا پیدا نکرده که نیروهای کرد مشخصا اعراب را هدف بگیرند یا بخواهند برای تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب‌نشین کاری بکنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، کمیسیون تحقیق سازمان ملل در عین حال نیروهای ارتش سوریه را به حمله علیه تاسیسات غیرنظامی، از جمله بیمارستان‌ها و مدارس متهم کرده و گفته است که این نیروها علیه امدادگران حملاتی کرده‌اند و یا با حملاتشان مانع از کار آنها شده‌ است.

سازمان ملل همچنین نیروهای ارتش سوریه و متحدان آنها را به استفاده از سلاح‌های ممنوعه متهم کرده است.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل مدعی است که در ماه دسامبر سال گذشته هواپیماهای نیروی هوایی سوریه عمدا تاسیسات اطراف چشمه "عین الفیجه"، منبع اصلی تامین آب بخش عمده‌ای از ساکنان دمشق و حومه آن را بمباران کردند.

گروه‌های شورشی مخالف دولت بشار اسد، از سال ٢٠١٢ میلادی بر منطقه موسوم به دره وای البردی، واقع در شمال غرب دمشق مسلط بودند اما در ماه دسامبر، ارتش سوریه و متحدان آن عملیات تهاجمی گسترده‌ای را برای تصرف این منطقه به اجرا گذاشتند. در ماه بعد، شورشیان مسلح این منطقه را ترک کردند.

پائولو پینهیرو، رئیس هیئت تحقیق که اهل برزیل است، گفته که اگرچه نیروهای مخالف حکومت سوریه با استقرار در نزدیکی عین الفیجه این محل را به یک "هدف نظامی" تبدیل کرده بودند، اما شدت حملات نیروهای دولتی و متحدان آنان و گستردگی تخریب تاسیسات آب‌رسانی این محل با توانایی نیروهای شورشی و مقاومت آنان تناسبی نداشت و در نتیجه، بیش از پنج میلیون تن از ساکنان شهر دمشق و اطراف آن، چه مناطق تحت تسلط دولت و چه مخالفان، برای یک ماه با کمبود شدید آب مواجه شدند.

سازمان ملل در عین حال گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد را به حمله علیه غیرنظامیان متهم کرده و گفته است که عده‌ای از ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه‌ها، به ویژه در استان‌های ادلب و حماه، از کنترل این گروه‌ها در رنجند و به آن اعتراض دارند.

اعدام‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، آدم‌ربایی و استفاده از کودکان به عنوان سرباز، از موارد دیگری است که کمیسیون تحقیق سازمان ملل به طور مشخص درباره جبهه فتح شام (نصرت سابق) و داعش مطرح کرده است.

گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل می‌گوید که در دوره مورد بررسی طرف‌های مختلف جنگ داخلی سوریه به اقداماتی دست زده‌اند که نقض مبانی بشردوستانه به حساب می‌آید.

این کمیسیون خواهان آن شده است که شورای امنیت سازمان ملل برای به دست آمدن یک راه حل جامع صلح با احترام به قواعد بین‌المللی تلاش کند.

خبرنگار: شایان دنیادیده

کد خبر: 741345

وب گردی

وب گردی