احتمال ممنوعیت ورود مقامات سیاسی ترکیه به آلمان

آلمان اعلام کرد اگر تغییری در رفتار مقامات سیاسی ترکیه مشاهده نشود، از ورود آنها به خاک این کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله؛ "پتر آلتمایر"، رئیس دفتر صدراعظم آلمان، ضمن انتقاد از عملکرد ترکیه در بوجود آوردن بحران با چند کشور اروپایی تهدید کرد اگر آنکارا تغییری در رفتارهای دیپلماتیک خود بوجود نیاورد، سیاستمداران این کشور از ورود به خاک آلمان منع خواهند شد.

آلتمایر در این باره گفت: آلمان از این حق قانونی برخوردار است تا برای ممانعت از تشدید تنش‌ها، ورود مقامات سیاسی ترکیه را به کشور ممنوع کند.

ترکیه در آستانه برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور به دنبال تبلیغات گسترده در کشورهای اروپایی است. اصلاحات جدید به رئیس جمهور ترکیه اختیارات بیشتری از جمله انحلال پارلمان را می‌دهد و به همین دلیل "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه، تلاش می‌کند برای به نتیجه رسیدن این همه‌پرسی حتی از آرای شهروندان ترکیه‌ای ساکن اروپا نیز بهره ببرد.

زمانیکه اردوغان با مخالفت سران اروپایی در این زمینه مواجه شد، رفتار آلمان را به دوران نازی تشبیه کرد و با دیگر مقامات اروپایی نیز وارد جنگ لفظی شد.

رئیس دفتر "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان، در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه گفت: آخرین راه برای مقابله با ترکیه، ممنوعیت سفر مقامات سیاسی این کشور است که ما از لحاظ قانونی دارای چنین حقی هستیم. برلین مقایسه دولت آلمان با نازی‌ها و اتهامات پیاپی را تحمل نخواهد کرد. ترکیه همیشه به ارزش‌های بزرگی اشاره می‌کند که احترام کشورش را از بین نمی‌برد، آلمان هم افتخارات خود را دارد.

آلتمایر در ادامه افزود: برلین خود را در سطحی قرار نمی‌دهد تا رفتارهای غیرمسئولانه، روابط آلمان و ترکیه را به خطر ‌اندازد. آلمان نباید وارد این بازی شود.

همه‌پرسی قانون اساسی در ترکیه 16 آوریل (27 فروردین) برگزار خواهد شد.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 741415

وب گردی

وب گردی