احمدی در جمع خبرنگاران: انتخابات میان دوره ای مجلس/ تایید صلاحیت 236 نفر، رد صلاحیت 33 نفر

معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ثبت نام 287 نفر در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی گفت: هیات های اجرایی با توجه به استعلام از مراکز چهارگانه، از مجموع این افراد، صلاحیت 33 نفر را رد کردند و 18نفر دیگر نیر انصراف دادند.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر احمدی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیات های اجرایی به استناد بندهای پیش بینی شده قید می کنند که ردصلاحیت ها مصداق کدام جرم است که بر این اساس؛ داوطلبان بتوانند شکایت خود را دنبال کنند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در 29اردیبهشت 96 گفت: در مدت زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات میان دوره ای مجلس، از هشتم اسفند تا اتمام کار هیات های اجرایی در روز بیست و چهارم اسفند، از مجموع 287 نفر ثبت نامی در چهار حوزه انتخابیه در بررسی صلاحیت هیات های اجرایی پس از استعلام از مراکز چهار گانه شامل 60 مورد استعلام و ارسال به هیات های اجرایی، نیروی انتظامی 29 مورد و وزارت اطلاعات 28 مورد و دادستانی سه مورد از سوابق نامزدها را ارسال و عینا برای هیات های اجرایی در حوزه ها تقدیم شد.
احمدی افزود: از مجموع 46 داوطلب در حوزه انتخابیه اهر و هریس 45 مرد و یک زن بودند که 43 نفر مورد تایید قرار گرفتند و سه نفر رد صلاحیت شدند.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در حوزه مراغه و عجب شیر از 59 نفر ثبت نامی 57 نفر مرد و دو نفر زن بودند که در مجموع 56 نفر مورد تایید قرار گرفتند ، یک نفر رصد صلاحیت شد و دو نفر انصراف دادند.
معاون سیاسی وزیر کشور افزود: در حوزه اصفهان ، از 131 نفر ثبت نامی 129 نفر مرد و دو نفر زن بودند که صلاحیت 96 نفر مورد تایید قرار گرفت، 23 نفر رد صلاحیت شدند و 12 نفر انصراف دادند.
احمدی گفت: در حوزه بستک، پارسیان و بندر لنگه نیز از مجموع 51 نفر، 49 نفر مرد و دو نفر زن بودند که 41 نفر مورد تایید قرار گرفتند، 6 نفر رصد صلاحیت شدند و 4 نفر انصراف دادند.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: بر اساس قانون، کسانی که صلاحیت آنها رد شده است می توانند در موعد مقرر به هیات نظارت استان شکایت خود را تقدیم کنند و هیات های نظارت می توانند در استان با کسب نظر هیات نظارت شورای نگهبان، بررسی مجدد کرده و نتایج را اعلام کنند.
احمدی ادامه داد: در باب انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز دستور آغاز عملیات، امروز با بخشنامه ای که انجام و با امضای وزیر کشور به کلیه فرمانداران و بخشداران ابلاغ شد. از روز سی ام اسفند به مدت هفت روز فرمانداری ها و بخشداری ها آماده اند از داوطلبان ثبت نام به عمل آورند و ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری هم در روز بیست و دوم فروردین آغاز می شود.
معاون وزیر کشور در خصوص زمان شکایت رد صلاحیت شده های انتخابات میان دوره ای مجلس، اظهار داشت: بر اساس جدول زمان بندی، در مدت چهار روز از 26 تا 29 ، رد صلاحیت شده ها فرصت دارند شکایت خود را به هیات نظارت استان تقدیم کنند.
احمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر رد صلاحیت حمید رسایی هم گفت: چون در مرحله ای است که فرصت شکایت برای رد صلاحیت شده ها باقی است به مصلحت نیست که ذکر نام کنم.
وی تاکید کرد: کسانی که در مورد آنها از مراکز چهارگانه استعلام می گیریم و سندی که به ما می دهند و ما در اختیار هیات های اجرایی قرار می دهیم به منزله رد و تایید نیست و این در اختیار هیات های اجرایی است که این اسناد را با مفاد قانون تطبیق دهند و تصمیم را این هیات ها می گیرند.
هیات های اجرایی به استناد بندهای پیش بینی شده در قانون حتما قید می کنند که رد صلاحیت فرد مصداق کدام جرم از موارد قانونی است.
**نیاز به 54 هزار شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری
احمدی در خصوص آمار شهرهایی که امکان برگزاری انتخابات بصورت کاملا الکترونیکی در آنها وجود دارد گفت: ساعت 16 امروز جلسه ای در وزارت کشور در این خصوص برای تصمیم گیری و اعلام نتیجه نهایی برگزار شده است.امکات موجود در اختیار وزارت کشور به لحاظ سخت افزاری، تکافوی الکترونیکی برگزار کردن انتخابات در تمام شعب را نخواهد کرد، اما با در نظر گرفتن مدت زمان بین انتخابات اسفند 94 تا اردیبهشت 96 ، پیش بینی می کنیم 54 هزار شعبه اخذ رای برای ریاست جمهوری و 65هزار شعبه اخذ رای برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد نیاز باشد.
وی افزود: انتخابات الکترونیکی به معنای صندوق الکترونیکی در اختیار وزارت کشور، حدود 35 هزار مورد است که از این ها 5 هزار صندوق رزرو نگه داشته می شود، اما چون پیش بینی شده که در شعبه ای یک تا سه صندوق مورد نیاز باشد و از طرفی به هر حال در انتخابات شوراها هر چه به کلان شهرها نزدیک می شویم تعداد نامزدهایی که باید انتخاب شوند بیشتر خواهد بود احتمال ازدحام و شلوغی شعبه را خواهیم داشت.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: به همین دلیل، با توافق هیات نظارت مجلس ، فقط در شهرهایی که تعداد اعضای شورای آنها 9 یا هفت نفر باشد از صندوق های الکترونیکی استفاده می کنیم.
احمدی با ابراز امیدواری از اینکه تکافوی لازم را از نظر صندوق الکترونیکی داشته باشیم گفت: در روستاها اینقدر هم برای انتخابات الکترونیکی ضرورتی نمی بینیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در خصوص آمار واجدان شرایط انتخابات گفت: 55میلیون نفر آمار واجدان شرایط در اسفند 94 اعلام شد و بر اساس نرم (میانگین طبیعی) افرادی که در سنین بالا فوت می کنند و افرادی که تا 29 اردیبهشت وارد 18 سال تمام می شوند، این آمار متغیر است که امروز به دنبال جلسه عصر، آمار نهایی تقدیم می شود.

دریافت کننده: فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741450

وب گردی

وب گردی