مشاور وزارت صنعت، معدن، تجارت : ارتقای رتبه معدنی کشور مدیون سیاست های دولت یازدهم است

مشاورامور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن، تجارت گفت: دولت یازدهم با ایجاد آرامش دیپلماتیک توانست پیشرفت در همه حوزه ها به خصوص معدنی را فراهم کند که با ادامه این روند در سالهای نه چندان دور افزایش سه برابری برخی مواد پیش بینی می شود.

مجید پورمقدم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره رتبه ایران در حوزه ذخایرمعدنی اظهار کرد: ما در حوزه ذخایر معدنی بین المللی دو نوع رتبه داریم؛درحال حاضر از لحاظ رتبه ذخایر معدنی رتبه دهم جهان قرار داریم که احتمال میرود با دست یابی به ذخایر دیگر رتبه کشورمان در این حوزه ارتقاء چشمگیری پیدا کند چراکه پتانسیل کشور در این زمینه بسیار بیشتر از حال است.

وی ادامه داد: اکنون ما به لحاظ تنوع مواد معدنی با داشتن حدود هفتاد ماده در رتبه 15 جهان قرار گرفته ایم. در سال های گذشته ما تنها 68 ماده معدنی را کشف کرده بودیم اما با کشف دو نوع ماده معدنی دیگر، در حال حاضر به 70 نوع ماده معدنی در کشور دست پیدا کردیم و این اکتشافات سبب شد که رتبه کشور از نظر ذخایر معدنی رتبه دهم و از نظر مواد معدنی در رتبه 15 قرار داشته باشد که البته با اطمینان می توان گفت اکتشاف مواد معدنی رو به افزایش است.

مشاورامور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن، تجارت در خصوص احتمال بهبود رتبه کشور در حوزه معدن یادآور شد: بهبود رتبه کشور به کشف تنوع مواد معدنی و ذخایر معدن بستگی دارد اما با توجه به بحث احتمالات در زمین شناسی، کشف انواع جدید مواد معدنی در کشور پیش بینی می شود.

پور مقدم با اشاره به برخی از پیش بینی های جهانی درباره رتبه ایران در حوزه معدنی توضیح داد: یک نکته ای که شاید خیلی جالب باشد این است که سایتهای بین المللی بارها با ارزیابی عملکرد ایران در زمینه مواد معدنی رتبه ایران را تا حدودی پیش بینی کرده اند. نشریه پترونیوم بریتیش اعلام کرده که در سال 2016 پیش بینی شده که ایران در سالهای آینده رتبه اول ذخایر معدنی جهان را بدست می آورد. به نظر این نشریه رتبه اول جهان به لحاظ مواد گازی را در اختیار داریم.

وی اضافه کرد: وقتی ما آمار خودمان را اعلام کنیم ممکن است برخی از افراد اعلام آمارها را تعصب به خود بپندارند به همین دلیل است که من به نشریه های بین المللی استناد می کنم منابع خارجی ظرفیتها و عملکرد ایران را درصد میکنند و به خوبی پتانسیل های کشورمان را می شناسند.

وی در رابطه به چگونگی بهبود رتبه ایران در زمینه معدنی تصریح کرد: از سال 92 تاکنون سیاست دولت یازدهم بسیار به ارتقای رتبه کمک کرده است. دولت یازدهم با برقراری آرامش بین المللی وبه سرانجام رساندن مذاکرات دیپلماتیک، در همه حوزه ها اسباب پیشرفت ایران را فراهم کرد.ایران بعد از مذاکرات برجام توانست رشد سرمایه گذاری را افزایش دهد و شرایط سرمایه گذاری را بیشتر از گذشته فراهم کرد. برجام سبب شد که تصویر ایران برای سرمایه گذاران کشورهای دیگر مثبت تلقی شود .

مشاورامور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن، در ادامه گفت: سرمایه گذاران خارجی در سال های گذشته به ایران اعتماد نداشتند و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در کشور را قبول نمی کردند اما پس از برجام سرمایه گذاری در ایران به شدت افزایش پیدا کرد و با ادامه روند عملکرد دولت و بهبود ارتباط سیاسی در عرصه بین المللی ، بی شک شاهد موفقیت های بیشتر کشور در زمینه های مختلف خواهیم بود.

پور مقدم در پایان درباره پتانسیل های ایران در حوزه معدنی خاطرنشان کرد: ایران دارای ثروتی عظیم از نظر معدنی است که جز معدود کشورهایی است که توانایی صادر کردن مصالح اصلی زندگی و زیرساختی مانند سیمان و فولاد را دارد. خوشبختانه دولت یازدهم عملکرد مناسبی در این زمینه معدنی داشته و به دنبال افزایش سه برابری برخی از مواد مانند فولاد تا سال 2025 است.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: سید جواد بشیری

402/100

کد خبر: 741463

وب گردی

وب گردی