خشونت علیه زنان، جامعه را آسیب‌پذیر می‌کند

یک جامعه شناس با بیان اینکه دین اسلام در دفاع از حقوق زن پیشگام است و خشونت و اجحاف در حق او را نمی پذیرد،گفت:خشونت علیه زنان، جامعه را آسیب پذیر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، مرجان انصاری افزود: دین اسلام در دفاع از حقوق زن پیشگام است و خشونت و اجحاف در حق زن را نمی پذیرد. زن باید دارای نشاط و پویایی باشد تا بتواند در جهت تربیت صحیح نسل آینده و حفظ کیان خانواده تلاش کند. زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و توجه به نیازها، عواطف و جایگاه زن می‌تواند نقش مهمی را در سلامت جامعه ایفا کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به رویکرد کشورهای دیگر به موضوع زنان گفت: در جهان در توجه به حقوق زنان، گاه افراطی و گاه تفریطی انجام می‌شود و هر دو رویکرد به ضرر دفاع از حقوق واقعی زنان است. گاهی در برخی از کشورها حقوق زنان مورد اجحاف قرار می‌گیرد، در بعضی کشور های دیگر به بهانه دفاع از حقوق زن و افکار فمینیستی، ابزاری به زنان نگاه می‌شود و در سایه آزادی‌های بی حد و حصر ، زنان به معنای واقعی مورد بردگی قرار می گیرند.

انصاری تاکیدکرد: زنان در حفظ کیان خانواده و اثرگذاری در جامعه از نقش‌های کلیدی برخوردار هستند و نباید به این نقش‌ها و مسئولیت‌ها نگاهی ساده‌انگارانه داشت.

وی در ادامه گفت: یکی از مصادیقی که موجب می‌شود حقوق زنان نادیده گرفته شود، پدیده خشونت علیه زنان است که موجب می‌شود امنیت روانی و گاهی سلامت جسمانی زنان تحت شعاع قرار بگیرد. خشونت علیه زنان، جامعه را آسیب پذیر می‌کند و به شخصیت واقعی زن در ایفای نقش مادری و همسری لطمه می‌زند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: دین اسلام هیچ‌گاه خشونت علیه زن را بر نمی‌تابد؛ به گونه‌ای که با جدیت در مقابل ظلم و خشونتی که علیه زنان در دوران جاهلیت وجود داشت، ایستادگی کرد. اگر زن در محیط خانواده و جامعه مورد احترام باشد و حقوق و جایگاه او مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند استعدادهای خود را شکوفا سازد و به فردی مفید در خانواده مبدل شود.

وی با اشاره به مصادیق خشونت علیه زنان گفت: ضرب و شتم، تجاوز، به کار بردن الفاظ ناشایست، ازدواج اجباری، بی‌توجهی به تحصیل بانوان، سلب حق انتخاب در زندگی، استفاده ابزاری از زن، بی مهری نسبت به توانایی‌ها و استعدادها، احساس مالکیت تام نسبت به زن از مصادیق خشونت به شمار می‌رود. گاهی زنان در خانواده مورد بی مهری و بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند. این رویکرد می‌تواند آسیب‌زا باشد و زن را به سمت جلب محبت‌های کاذب بکشاند.

انصاری در پایان اظهارکرد: خشونت علیه زنان از نظر شریعت و قانون مورد نکوهش است و زنان جامعه اسلامی می‌توانند از حقوقی در شان خود در فعالیت های اجتماعی برخوردار باشند. آنچه که اسلام و قانون با آن مخالفت دارد غوطه ور شدن زنان در بی بند و باری و فساد است. آسیب‌هایی که به مرور زمان هیچ ارزشی برای زن و حضورش در جامعه باقی نمی‌گذارد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: نقاشی

کد خبر: 741503

وب گردی

وب گردی