بهشت فقط زیر پای مادران نیست!/نوروزسالمندان و مددجویان آسایشگاه  کهریزک چگونه می گذرد؟

در جنوبی ترین نقطه تهران مکانی وجود دارد که انسانهایی با دلهای شکسته اما پر مهر روزهای انتظار خود را به روزهای زیبای فصل بهار پیوند می زنند . اینجا آسایشگاه خیریه کهریزک است . مکانی که بیش از 44سال از تاسیس آن می گذرد. در این مکان بیش از 1750 مددجوی سالمند بیمار مبتلا به ام اس و معلول نگهداری می شوند.

نزاکت اللهیاری- ایسکانیوز : در بین مددجویان، اولین خلبان، نخستین شاعره ایران و بسیاری از بزرگان دیده می شوند؛زندگی در اینجا جاری است اگر چه به قول قدیمی ها هیچ جا خانه ی خود آدم نمی شود اما انسانهای این سرزمین سعی می کنند با شعار اینجا جایی است برای زندگی کردن نه زنده ماندن روزهای خود را با امید به آینده پیوند بزنند. بسیاری ازاین پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها چشم به در دوخته اند تا شاید نوروز بهانه ای باشد برای برگشتشان به خانه . پشت این دیواهای امید آرزوی بوییدن فرزندانشان را به آغوش خسته خود تمنا دارند و شاید دعای خیلی از آنها لحظه ی تحویل سال سر سفره هفت سین آرزویی جز کنار خانواده بودن نباشد.

آسایشگاه خیریه کهریزک در سال 1351 به همت مرحوم دکتر حکیم زاده رئیس بیمارستان فیروز آبادی تهران تاسیس شد. دکتر حکیم زاده، رییس وقت بیمارستان فیروز آبادی شهر ری در سن 58 سالگی از محل کار راهی منزل بود که ناگهان چشمش به سه فرد سالمند که بی جا و مکان در گوشه ای ایستاده اند افتاد. پس از پرس وجو و پیگیری موضوع، متوجه شد که آنان مشکل جسمی ندارند که جهت درمان به بیمارستان اعزام شوند، اما به سبب کهولت سن قادر به تأمین هزینه های خود نبوده و بی سرپناه اند .

وی از طریق دوستانش، منطقه متروکه ای را به امانت گرفت و آنهارا در آنجا اسکان داد.خوراک و پوشاک مورد نیازشان را نیز از بیمارستان می آورد،رفته رفته احساس می کرد که افراد دیگری با همین وضعیت وجود دارند و به فکر مکانی وسیع تر افتاد و با کمک تعدادی از دوستان نیکوکارش بنای بزرگتری را تأسیس کرد که سالمندان بیشتری به صورت خیریه و رایگان در آنجا اسکان می یافتند. با گذشت سالیان متمادی و تغییراتی که در ساختمان آسایشگاه ایجاد شد و در حال حاضر این مرکز پذیرای 1750 مددجو، سالمند و بیماران مبتلابه ام اس است. 82 درصد هزینه های آسایشگاه از خیرین و بقیه از سازمان های بهزیستی، امداد و سایر سازمان ها تأمین می شود این مکان محل ایثار و مهربانی است و مردان و زنان نیکوکاری از سراسر تهران در طول هفته به این مکان می آیند تا وظیفه استحمام مددجویان را با آغوش باز به دوش بکشند.

آسایشگاه خیریه کهریزک شامل بخش های متفاوتی از جمله توان بخشی مشتمل بر فیزیک درمانی( فیزیوتراپی)، کارگاه های سفالگری، قالیبافی، خیاطی، گلسازی، سواد آموزی، نمایش، موسیقی، مینیاتور، سراجی و نقاشی..... بخش درمانگاه، بازارچه تعاونی، قرنطینه، مسجد، گلخانه، ورزشگاه، مهدکودک و .. است .مکان هایی که می تواند ضمن حرفه آموزی به مددجویان درآمدی هرچند ناچیز را برایشان داشته باشد تا امید را در دلشان زنده نگهدارد.

اردوهای تفریحی- زیارتی هم برپاست. سفر به قم، جمکران، شمال و مشهد و اردوهای یک روزه. به طور کلی مدد جویان در اینجا تنها زنده نیستند بلکه زندگی می کنند و این از اهداف بزرگ آسایشگاه است، در این جا حتی مددجویانی هستند که علی رغم محدودیت هایی یا امکانات آسایشگاه ازدواج می کنند و صاحب کار و زندگی می شوند.

تمام اعیاد در آسایشگاه جشن گرفته می شود. اما بارزترین آنها عید نوروز است . بوی بهار در آسایشگاه خیریه کهریزک کاملا استشماممی شود . تمامی آیین عید نوروز اعم از خانه تکانی ،نظافتو لباس تمیز، سبزکردن گندم ،در آسایشگاه خیریه کهریزک اجرا می شود وبرخی ازمددجویان که خانواده دارند برای عید نوروز به خانه برمی گردند. برپایی سفرهای هفت سین در آسایشگاه ، عیدی به مددجویان و جشن خاص تحویل سال نو از جمله برنامه هایی است که مسولان و کارکنان این مرکز آن را انجام می دهند تا افراد ساکن در این سرزمین احساس بی پناهی نکند . در اینجا مهر می دهند و مهر می گیرند. هر ساله با آغاز سال نو سفره هفت سین بسیار زیبایی در محل سالن مهر این مجموعه برپا می شود.عده ای از هنرمندان از جمله بازیگران ، خوانندگان تمام تلاش خود را می کنند تا لحظه سال تحویل خود را بر سر سفره هفت سین پدر بزرگ مادربزرگ های آسایشگاه کهریزک برسانند و دعای یا مُقلّبَ القلوبِ و الأبصار را باهم زمزمه کرده و برای هم آرزوی سالی پر از عشق و برکت می کنند چراکه اعتقاد دارند این کار موجب می شود تا سال جدیدرابا انرژی مضاعفی آغاز کنند.

محمود بنفشه خواه، گروه سون به سرپرستی کیارش پوزشی،گروه آذری ساوالان به سرپرستی محمدنظری از جمله کسانی هستند که در چند سال اخیر لحظه تحویل سال را کنار مددجویان کهریزک گذرانده اند اما پایه گذار این مراسم زیبا خواننده قدیمی مهرداد کاظمی است.

وی بیش از20 سال پیش با اجرایی زیبا در اولین روزعید جرقه شاد کردن مددجویان را در دل هنرمندان زد پس از او هنرمندان دیگر نیز راه او را ادامه دادند و امروز آسایشگاه کهریزک همزمان با تحویل سال نو میزبان عده ی زیادی از هنرمندان کشور است که انگیزه ای جز شادی مددجویان ندارند.

پدران زیادی در آسایشگاه خیریه کهریزک زندگی می‌کنند که یک روز ستون و نان‌آور خانه‌هایشان بودند و مانند کوه دربرابر طوفان‌های بی‌رحم زندگی می‌ایستادند امروز بنا به شرایط خاص جسمی و اجتماعی میهمان آسایشگاه کهریزک هستند و تنها نوروز به آغوش خانواده برمی گردند.

یکی از این افراد حسن دروکی متولد سبزوار است که چند سال پیش بر اثر سانحه دچار معلولیت شد و به آسایشگاه خیریه کهریزک آمد تا مبادا معلولیتش مانعی باشد برای آرامش خانواده ...

زمانی که ازسه دختر ویک پسرش سخن می‌گوید اشک در چشمانش جاری می‌شود اشکی که ساز دلتننگی می‌زند .

او یکی از معلولانی است که توانسته در آسایشگاه خیریه کهریزک توانمندیهای زیادی را کسب کند و در رشته معرق و تئاتر استعدادهایش را شکوفا کند و تاکنون در نمایشنامه‌های بابا رستم،‌رستم و سهراب و مسافرین شیراز ایفای نقش کرده است و توانسته زیبا بدرخشد.

دروکی در سال جدید آرزو دارد که روزی فرا برسد تا شرایطی فراهم شود تا دوباره به خانه برگردد سر سفره هفت سین حاضر شود و مابقی عمرش را در کنار نوه‌هایش بگذراند..

در گفتگو با او هرگز نشیندیم که گله‌ای از فرزندانش داشته باشد این صبر و متانت و گذشت او به من می‌فهماند که بهشت تنها زیر پای مادران نیست.

انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 741504

وب گردی

وب گردی