تشکیل شورای زکات در 15 هزار روستا تا پایان سال 96

مدیرکل زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: طی یازده ماه امسال 240 میلیارد تومان از محل زکات درآمد کسب شده که حدود 9.3 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال 94 رشد داشته است.

به گزارش ایسکانیوز،نجفعلی انتظاری گفت: زکات تشکیلاتی فرابخشی است و مطابق قانون حدود 11 نهاد و موسسه جزو شورای زکات هستند و طبق ماده یک همین قانون دبیرخانه آن نیز در کمیته امداد تشکیل و مستقر شده و وظیفه جمع‌آوری زکات را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: استان‌های فارس، گلستان و آذربایجان غربی بیشترین سهم را در پرداخت زکات در سال 95 داشتند.

مدیرکل زکات کمیته امداد در خصوص نحوه هزینه‌کرد این مبالغ نیز اظهار کرد: حدود 60 درصد زکات جمع آوری شده صرف نیازهای نیازمندان و 40 درصد آن صرف پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه می شود.

انتظاری تصریح کرد: از 240 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده، 120 میلیارد تومان آن زکات واجب، 72 میلیارد تومان زکات مستحبی و 48 میلیارد تومان در قالب کفاره و ... بوده است.

وی تصریح کرد: 57 میلیارد تومان از زکات جمع‌آوری معادل 24 درصد کل آن صرف پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه شده و 183 میلیارد تومان آن نیز معادل 76 درصد کل مبلغ جمع‌آوری شده نیز صرف رفع نیاز نیازمندان شده است.

انتظاری در خصوص 57 میلیارد تومانی که صرف پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه شده است، تصریح کرد: با این پول 886 واحد متشکل از مسجد، حسینیه، کتابخانه، خانه‌ عالم، غسالخانه و ... احداث شده است. همچنین 1500 واحد نیز از پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه بازسازی و مرمت شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه به دنبال فرهنگ‌سازی در حوزه زکات هستیم، سایر اعضای شورای زکات همچون صداوسیما، سازمان تبلیغات و ... هم در بحث‌های تخصصی خود در شورای زکات حضور دارند و در جهت احیای این شورا فعالیت می‌کنند این در حالی است که وزارتخانه‌هایی چون وزارت کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی نیز به علت حجم تاثیرگذاریشان از دیگر اعضای این شورا هستند.

مدیرکل زکات کمیته امداد با بیان اینکه احیای فرهنگ زکات در کلیه اقصی نقاط کشور خصوصا روستاها مورد هدف است، گفت: در حال حاضر تشکیل شورای زکات روستا آغاز و تا پایان سال 96 در حدود 15 هزار روستا که در اولویت هستند، این شورا تشکیل خواهد شد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: نقاشی

کد خبر: 741517

وب گردی

وب گردی