حسین موسویان:  سازمان ملل در عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی شکست خورده است

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: راه عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از سلاح‌های هسته‌ای از طریق برجام می‌گذرد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدحسین موسویان در پانل بین‌المللی مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای که در دانشگاه بیروت با حضور حدود 40 متخصین هسته‌ای از 18 کشور جهان از جمله آمریکا، اروپا، روسیه، چین، ایران، عربستان، ترکیه، برزیل، مصر، ژاپن و کره جنوبی به بررسی عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته‌ای برگزار شد، ، اظهار داشت: مصوبات سازمان ملل برای عاری‌سازی خاورمیانه بعد از 40 سال و با وجود ده‌ها اجلاس و کنفرانس، به گل نشسته و از نظر اجرایی شدن در نقطه صفر است. همچنین مصوبات سازمان ملل برای عاری‌سازی خاورمیانه از کل سلاح‌های کشتار جمعی بعد از 20 سال تلاش نیز شکست خورده و در نقطه صفر است.

وی گفت: امیدی به اجرای این مصوبات هم نیست؛ زیرا در خاورمیانه فقط اسراییل سلاح هسته‌ای دارد و قدرت‌های جهانی هم بنای فشار به اسراییل برای خلع سلاح و پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ان پی تی، را ندارند. اسراییل هم این موضوع را به پروسه صلح مرتبط کرده و این پروسه را هم بعد از 60 سال مذاکره به شکست کشانده زیرا تصمیم سازمان ملل درمورد راه حل دو دولت فلسطینی و اسراییلی را رد کرده است. امیدی هم نیست که به این زودی‌ها این مسئله به نتیجه برسد.

وی با بیان این اعتقاد که «خاورمیانه در بحران‌های متعدد از جمله تروریسم تکفیری، جنگ داخلی، دولت‌های شکست خورده و جنگ قومی غرق شده و در آستانه سقوط کامل قرار گرفته است» افزود: ریسک دسترسی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده به مواد و دانش سلاح‌های کشتار جمعی به واقعیت پیوسته است؛ زیرا این گروه‌ها از سلاح شیمیایی در سوریه و عراق استفاده کرده و صدها موشک هم در اختیار دارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان هم‌چنین با بیان این‌که «خلاء وجود یک ساختار همکاری‌های مشترک در منطقه همچنان عامل دخالت قدرت‌های بزرگ و تشدید بحران‌هاست» ادامه داد: برجام بعنوان جامع‌ترین و برجسته‌ترین سند تاریخ عدم اشاعه توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده؛ زیرا از کامل‌ترین سیستم شفافیت و ممانعت از ساخت بمب هسته‌ای برخوردار است. برجام استاندارد جدید برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در اختیار جامعه جهانی قرار داده و اگر قدرت‌های جهانی در مورد عاری‌سازی منطقه و جهان از سلاح‌های هسته‌ای صداقت داشته باشند، می‌توانند برجام را ملاک عمل قرار دهند.

وی تصریح کرد: در صورتی که اصول برجام جهانی شود، باحذف پروسه بازفراوری پلوتونیوم و غنی‌سازی زیر 5% راه گسترش سلاح هسته‌ای در منطقه و جهان بسته خواهد شد.

وی گفت: تشکیل " سیستم همکاری جمعی" را می‌توان از خلیج فارس شروع کرد و یک پیمان جامع همکاری‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بین کشورهای ایران و عراق، عربستان و سایر اعضاء عرب عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس منعقد کرد. در قالب چنین سیستم جامع همکاری‌های مشترک نیز می‌توان عاری‌سازی خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی و حتی برنامه مشترک چندجانبه همکاری‌های هسته‌ای و غنی‌سازی را گنجاند.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکنده: سرلک

کد خبر: 741545

وب گردی

وب گردی