پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط با نفت و گاز در دانشگاه ایلام

رئیس دانشگاه ایلام گفت: به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز استان علاوه بر دایر کردن دوره‌های کارشناسی مهندسی مکانیک، ارشد مهندسی شیمی، ارشد انرژی‌های تجدیدپذیر، دوره‌های کارورزی و بازدیدهای علمی از پروژه‌های حوزه نفت به خوبی در حال انجام است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد علی‌اکبری در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر نفت، برگزار شد، ضمن قدردانی از کمک‌هایی که در چند سال گذشته به ویژه در دوران وزارت جناب آقای زنگنه از دانشگاه ایلام به عمل آمده، اظهار کرد: در سال گذشته کار احداث دانشکده فنی و مهندسی با مساحت 5 هزار و 500 متر مربع شروع شد و مورد بهره برداری قرار گرفته و این مجموعه به کل حوزه‌ فنی و مهندسی در استان خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: متعاقب این کار قرار شد دانشکده تخصصی نفت و گاز احداث شود که این اقدام در دو بخش پیش‌بینی شده که بخش اول با 2 هزار و 700 متر شروع شد و خاتمه یافت و الان ما دانشگده نفت و گاز داریم و بلوک دوم که بنا بود طبق فرمایش آقای زنگنه در سفر قبلی انجام شود هنوز تکمیل نشده که امیدواریم با دستور وزیر نفت این پروژه هم تکمیل شود.

علی اکبری ادامه داد: در سفر قبلی وزیر نفت مقرر شد وزارت نفت شش میلیارد تومان برای سه آزمایشگاه تخصصی اختصاص دهد که تاکنون حدود 4 میلیارد تومان آن جذب شده و برای 2 میلیارد باقی مانده نیز ثبت و سفارش‌ها انجام شده و قرار است تا تیر ماه انجام شود.

وی ضمن قدردانی از به بهره‌برداری رسیدن آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام با کمک وزارت نفت، تأکید کرد: برای تقویت ارتباط متقابل بین مجموعه وزارت علوم و وزارت نفت و ادای دین در مقابل حمایت‌های وزارت نفت ما هم با شرکت نفت، پالایشگاه، شرکت گاز، پتروشیمی، پخش و پالایش تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم و 7 قرارداد پژوهشی با این حوزه انجام دادیم و 10 نفر از اعضاء هیئت علمی به صورت توافقی بین دانشگاه و این مجموعه‌ها به عنوان اعضای شوراهای علمی و پژوهشی و کارگروه‌های آنها انجام وظیفه می‌کنند و در حوزه نفتی "آذر" هم آزمایشات اولیه‌ای که مورد نظر بوده انجام و دستگاه‌هایی خریداری شده تا در صورت نیاز در سایر پروژه‌ها نیز نصب شوند.

رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: در راستای گسترش همکاری و ارتباط دانشگاه و صنایع نفت و گاز، پالایشگاه گاز با راه‌اندازی دفتر در دانشگاه، زمینه‌ی ارتباط اعضاء هیئت علمی و دانشجویان با مجموعه مهم پالایشگاه فراهم شده است.

علی‌اکبری ادامه داد: به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز استان علاوه بر دایر کردن دوره‌های کارشناسی مهندسی مکانیک، ارشد مهندسی شیمی، ارشد انرژی‌های تجدید پذیر، دوره‌های کارورزی و بازدیدهای علمی از پروژه‌های حوزه نفت به خوبی در حال انجام است.

علی‌اکبری گفت: در دهلران یک آموزشکده با استعداد کشاورزی پیش‌بینی شده بود اما با توجه به ظرفیت نفت و گاز دهلران در شورای گسترش، این مرکز را تحت عنوان آموزشکده فنی و مهندسی و کشاورزی تغییر عنوان دادیم و برای سال 96 دانشجو خواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: برنامه‌ی ما برای این مرکز این است که اگر چه دانشگاه‌های دولتی سراغ دوره‌های کاردانی نمی‌روند اما به منظور کمک به توسعه حوزه نفت و گاز استان دوره کاردانی ابزار دقیق و جوشکاری که مورد نیاز منطقه است اقدام کردیم و انشاءالله رشته‌اش را دایر خواهیم کرد.

علی‌اکبری با بیان اینکه هم اکنون در فراخوان جذب عضو هیئت علمی دانشگاه دکتری تخصصی پالایش و اکتشاف نفت در دست اقدام است، گفت: با توجه به آزمایشگاه‌هایی که با حمایت وزارت نفت در دوره آقای زنگنه ایجاد شد منتظریم در سال 96 دوره ی دکتری شیمی دایر شود و استارت آپ‌هایی نیز در حوزه‌ی نفت و گاز و پتروشیمی با هدف شناختن و حمایت از خلاقیت‌ها و ایده‌های این حوزه برنامه‌ریزی کردیم که در این راستا از مجموعه وزارت نفت انتظار مساعدت داریم.

رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: با عنایت به تداوم کمک‌های وزارت نفت به وزارت علوم انتظار داریم اعتبار مناسبی برای تجهیز آموزشکده فنی مهندسی دهلران در نظر بگیرید و همچنین فراهم نمودن یک فضای مناسب برای سه آزمایشگاه جدید نیاز به 1 میلیارد تومان اعتبار است که در این خصوص هم به کمک های وزارت نفت امیدواریم.

وی با اعلام آمادگی برای مطالعه یکی از میدان‌های نفتی استان و انجام آزمایشات نفت ارسالی به واحد دهلران، تاکید کرد: برای اینکه استان ایلام به عنوان یک استان نفتی در ذهن نقش ببندد یک همایش ملی و استارت‌آپ طراحی کرده‌ایم که در این زمینه هم انتظار مساعدت داریم.

منبع: ایسنا

دریافت و منتشرکننده: آخوندی

200

کد خبر: 741546

وب گردی

وب گردی