ترکیه از هلند به سازمان ملل شکایت کرد

هیات ترکیه در سازمان ملل به این نهاد بین‌المللی درباره آنچه آن را نقض قانون بین‌المللی از سوی دولت هلند عنوان کرد شکایت کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، در این شکایت نامه آمده است که آمستردام معاهده وین را درباره روابط دیپلماتیک و کنسولی به دلیل رفتارش با کایا و مقام‌های همراه وی نقض کرده است. پاسپورت‌های دیپلماتیک کایا و همراه وی توسط پلیس مصادره شده است. افسران پلیس این وزیر را برای 90 دقیقه در پاسگاه پلیس دستگیر کردند و سپس به زور به مرز آلمان فرستادند. به کایا اجازه تماس با مقام‌های هیات ترکی داده نشده و کارمندان کنسولی اجازه خروج از ساختمان برای استقبال از وی نیافتند. کاردار ترکیه ، کنسول کل و دو افسر سرویس خارجی دستگیر و اموال آنها ضبط شده است. این اقدامات متناقض با معیارهای دیپلماتیک و اصول اساسی و قوانین عادی بین‌المللی است.
این هیات از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک را مد نظر قرار دهد.

وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه نیز در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل دولت هلند را به نقض "وحشیانه" آزادی بیان، تجمع و عمل متهم کرد.

پلیس هلند 11 مارس به فاطمه بتول سایان کایا، وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه اجازه ورود به این کشور برای سخنرانی در گردهمایی ر فراندوم ترکیه را نداد و وی را به آلمان بازگرداند.
وی در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: افسران عملیات ویژه که خودروی وی را محاصره کرده بودند، مجوز استفاده از زور را داشتند در حالیکه شهروندان ترکیه‌ای ساکن هلند منتظر استقبال از وی بودند پلیس با سگ و اسب به من حمله کرد.
وی افزود: من از جانب کشورم و زنان این رفتار متعصبانه نژادپرستانه و بیگانه ستیزی را به شدت محکوم می‌کنم. جهان نباید در برابر اقدامات دولت هلند سکوت کند.

کایا تاکید کرد که دولت هلند رفتاری مغایر با پروتکل‌های دیپلماتیک با وی داشته است.
این وزیر ترکیه‌ای گفت: هلند چندین معاهده اروپایی و سازمان ملل را با نقض آزادی بیان و تحرکات یک وزیر زن که مصونیت دیپلماتیک دارد ، نقض کرده است.
وی همچنین تصمیم دادگاه کیفری اتحادیه اروپا را در منع استفاده از روسری در محل کار محکوم کرد.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: حسین نقاشی

کد خبر: 741554

وب گردی

وب گردی