تهران میزبان نشست آینده سوری/ گسترش محورهای مذاکرات آستانه

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور بانی نشست سوری آستانه برگسترش محورهای مذاکرات تاکید کردند و مین زدایی مناطق تاریخی سوریه را نیز در دستور رایزنی ها قرار دادند.

به گزارش ایسکانیوز، هیات های سه کشور در بیانیه مذاکرات در هتل ریکسوس پایتخت قزاقستان که امروز (پنجشنبه) منتشر شد، در چارچوب همکاری های سه جانبه، اجرای رژیم آتش بس را بررسی و از الحاق رسمی ایران به عنوان کشور ضامن اجرای این پیمان استقبال کردند.
در این بیانیه آمده است: تحکیم و تقویت آتش بس، مبادله اطلاعات مربوط به موارد نقض آن و لزوم کاهش خشونت در چارچوب افزایش کارآمدی ساز و کار نظارت سه جانبه از محورهای مورد تاکید ایران، روسیه و ترکیه است.
نیاز فوری نسبت به بهبود شرایط موجود از طریق اجرای قوی تر رژیم آتش بس و بررسی دقیق تصویب نهایی سایر اسناد نیز از دیگر دستاوردهای مذاکرات آستانه است.
در این ارتباط، بررسی مباحث مربوط به کمک های بین المللی برای مین زدایی در اماکن میراث فرهنگی سوریه که در یونسکو ثبت شده است، انجام اقدام های اعتمادساز و دیگر موضوع های مرتبط با حل و فصل سیاسی و جامع امور در سوریه نیز آغاز شد.
تاکید بر اهمیت نقش اساسی نشست های آستانه در تکمیل و تسهیل فرایند مذاکرات صلح ژنو و لزوم ترک مخاصمات نیز از دیگر موارد مطرح و مورد تاکید اعلام شده است.
هیات های ایرانی، روسی و ترکیه ای همچنین توافق کردند، دیدارهای سه جانبه در سطح فنی و بالا ادامه یابد.
همچنین از نمایندگان دولت سوریه، معارضین و سایر طرف ها ( ناظر) می توان برای حضور در نشست ها دعوت کرد.
در پایان بیانیه آمده است: براساس توافق انجام شده، دور بعدی مذاکرات دو روزه کارشناسی 29 فروردین سال آینده در تهران آغاز خواهد شد و نشست سطح عالی نیز 13 و 14 اردیبهشت در آستانه برگزار می شود.
آتش بس فراگیر کنونی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است که یکی از توافق ها به شمار می رود.
تقویت آتش بس در سوریه که با امضای موافقت نامه مربوطه در ماه دسامبر گذشته با مشارکت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه برقرار شده است نیز در بین مسائل محوری نشست آستانه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، سومین دور قبلی نشست آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات های روسیه ای و ترکیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد.

300/302

کد خبر: 741576

وب گردی

وب گردی