شهریاری: خودروهای وارداتی معظل اصلی بازار داخلی است/قرارداد های جدید قطعه سازان بی تاثیر بر قیمت خودرو نیست

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان عنوان کرد: بازار خودرو بازار تشنه ای است که متاسفانه بخش عمده ای از این بازار را خودرو های وارداتی از آن خود کرده اند.

بهرام شهریاری در گفت و گو با ایسکانیوز درباره قراردادهای جدید قطعات خودرو گفت: تعدادی از قطعه سازان ایران موفق به انجام مذاکراتی درراستای تولید قطعه به ویژه برای قراردادهای جدید خودروسازی با کشورهای هم پای خود شده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر قراردادها مشروط هستند و با اجرایی شدن آن فاصله را دارند اما اکنون قدم های اولیه برداشته و قراردادها نوشته شده است که امیدوار به نتایج مثبت این قراردادها هستیم.

شهریاری گفت: در حال حاضر حرکات اولیه جهت انعقاد قرارداد به کندی پیش می رود اما شرایط موجود باعث شکل گیری آنها می شود، لازم به ذکر است که صنعت خودرو و قطعه سازی یک گام به پیش هستند تا بتوانند قادر به گسترش بازار خود نسبت به کار موجود و حرکت فراتر از وضعیت فعلی باشند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به تاثیر قراردادهای قطعه سازان بر بازار خودرو گفت: به طور قطع این امر بر تولید خودرو و قراردادهای منعقد شده تاثیرگذار است، قراردادهای ذکر شده بر خودروهای وارداتی و داخلی که مشتریان زیادی را جذب نمی کنند و گاهی بخشی از جامعه به اجبار از این خودروها استفاده می کنند را تحت تاثیر قرار داده و نیز بر قیمت آنها هم تاثیر غیرمستقیم خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: زمانی که قطعه سازان با تیراژ بالاتری اقدام به تولید کنند و قادر به کسب بازارهای صادراتی باشند به طورحتم قیمت تمام شده آنها در بازار داخلی و همچنین خودرو تاثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش قیمت خودرو می شود.

شهریاری ارزیابی خود از وضعیت کلی بازار خودرو در سالی که گذشت اینگونه بیان کرد: به طور کلی بازار خودرو بازار تشنه ای است و متاسفانه بخش عمده ای از این بازار را خودرو های وارداتی از آن خود کرده اند که علت آن را نمیتوان پیش تر بودن خودروسازان خارجی دانست بلکه کند بودن و عدم مدیریت ضعیف خودروسازان داخلی بر این مهم تاثیرگذار بوده که باعث رکود بازار داخلی شده و به هیچ عنوان نباید بازار داخلی را از دست می دادیم.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان به کاهش تولید خودرو نسبت به چند وقت گذشته اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه نسبت به 2 سال گذشته روند صعودی را در پیش گرفتیم ولی نسبت به چند وقت گذشته سیر نزولی را داشتیم که این امر باعث شد تا خودروسازان خارجی به ویژه چینی ها در بازار ایران به صورت گسترده جولان دهند و بازار را در دست خود گیرند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 300 میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند که بخش عمده ای از آنها خودروهای فرسوده ای هستند که به طور قطع می بایست تسهیلاتی در راستای جایگزین شدن این خودروها اتخاذ شود.

شهریاری گفت: در برنامه 1404 تبیین شده تا 30 میلیون خودرو را به تولید برسانیم با توجه به اینکه در حال حاضر زیرساخت های آن آماده نیست ولی براساس پیش بینی های انجام شده 2 میلیون خودرو در سال برای داخل تولید می شود و 1 میلیون دیگر آن را باید جهت صادرات به تولید رساند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در پایان وضعیت بازار خودرو در سال آتی را اینگونه پیش بینی کرد: با توجه به اینکه بازار خودرو بازار بزرگی است و هنوز قادر به جذب است بنابراین در صورتی که خودروسازان ایرانی با محصولات جدید وارد بازار شوند علاوه بر اینکه تاثیرات مثبتی را بر بازار می گذارد باعث تنوع تولید در کشور و تحت تاثیر قرار دادن بخشی از واردات این محصول می شود.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 741589

وب گردی

وب گردی