تیلرسون وارد کره جنوبی شد

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر به کشورهای آسیایی ساعتی پیش وارد پایگاه نظامی «اوسان» در 70 کیلومتری جنوب شهر سئول پایتخت کره جنوبی شد

به گزارش ایسکانیوز هدف از تور آسیایی وی، تقویت تعهد آمریکا در قبال همپیمانانش در برابر تهدیدهای منطقه ای و آغاز گفت‌وگو در خصوص اتخاذ بهترین راههای ممکن برای مقابله با کره شمالی است.
تیلرسون در حالی امروز (جمعه) وارد کره جنوبی می شود که دیروز (پنجشنبه) در ژاپن با شینزو آبه نخست وزیر و فومیو کیشیدا همتای ژاپنی خود دیدار کرد.
وی در این دیدار از کره شمالی به عنوان یک کشور منزوی یاد کرد که باید برنامه های هسته ای و تسلیحاتی نظامی خود را کنار بگذارد و البته نباید از واشنگتن بهراسد.
تیلرسون در شرایطی این مطالب را عنوان می کند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنوز سیاست مبهمی در باره کره شمالی دارد و از یک سو در حال تقویت روابط با کره جنوبی و ژاپن برای فشار بر کره شمالی است و از سوی دیگر نیم نگاهی به مذاکره با پیونگ یانگ دارد.
وی تسلیحات هسته ای کره شمالی را کاملا غیرقانونی توصیف کرد و با اینکه کشورش دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان است، ‌گفت که این تسلیحات فوق العاده خطرناک هستند.
روزنامه «ژاپن نیوز» نیز گزارش کرده است که به رغم اینکه وزیر خارجه آمریکا بر رویکردهای تازه در قبال کره شمالی سخن می گوید اما هیچ رهیافت مشخصی از دولت ترامپ در این باره تشریح نشده است.
مقام آمریکایی که کره شمالی و فعالیت های هسته ای این کشور را تهدید می داند، به طور حتم امروز نیز در دیدار با مقامات کره جنوبی بار دیگر این ادعاها را مطرح خواهد کرد.
سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کره جنوبی در حالی صورت می گیرد که دو کشور در حال استقرار سامانه ضد موشکی «تاد» در خاک کره به رغم اعتراضات مردمی و مخالفت برخی کشورها از جمله چین، روسیه و کره شمالی هستند.
بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز علاوه بر دیدار با «یون بیونگ سه» وزیر امور خارجه و «هوانگ کیو آهین» نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری این کشور، از مناطق نظامی مستقر در نواحی مرزی مشترک با کره شمالی بازدید داشته باشد.
وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که انجام این بازدید نشان دهنده آن است که آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از مواضع سئول در برابر تهدیدهای کره شمالی حمایت قاطعانه می کند.
سفر این مقام آمریکایی به کره جنوبی همچنین با انجام بزرگترین رزمایش سالانه دو کشور در شبه جزیره کره مصادف شده و دو کشور با مشارکت هزاران تن از نیروهای نظامی خود هم اکنون مشغول انجام آن هستند.
آمریکا بالغ بر 28 هزار نیروی نظامی در کره جنوبی دارد و این حضور نظامی و انجام رزمایش های متعدد سالانه مشترک، همواره با اعتراضات شدید کره شمالی همراه بوده است.
کره شمالی برگزاری این رزمایش ها را تهدیدی علیه ثبات و امنیت خود و منطقه شبه جزیره کره می داند.

منبع: ایران

۳۰۳

کد خبر: 741609

وب گردی

وب گردی