لوزالمعده در بدن مبتلایان به دیابت نوع یک، هورمون انسولین نمی‌سازد

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: در افراد دیابتی نوع یک، پانکراس یا لوزالمعده در بدن، هورمون انسولین را نمی‌سازد.

به گزارش ایسکانیوز، ‌دکتر حسن گنجی‌زاده زواره با بیان اینکه در افراد دیابتی نوع یک، پانکراس یا لوزالمعده در بدن، هورمون انسولین را نمی‌سازد، اظهار کرد: به طور کلی در افراد سالم، این هورمون حیاتی، قند را از خون وارد سلول‌های بدن کرده و به انرژی تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه بدون هورمون انسولین، قند در خون تجمع پیدا می‌کند و به میزان خطرناکی می‌رسد، افزود: افراد دیابتی نوع یک، باید تا آخر عمر، هورمون انسولین را (از طریق تزریق یا داروی خوراکی) وارد بدن خود کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به علائم هشداردهنده دیابت نوع یک، گفت: احساس تشنگی بیش از حد و غیرعادی، خشکی دهان، تنفس (بوی دهان) با بوی میوه، تکرر ادرار، کاهش وزن بدون دلیل، افزایش اشتها، کمبود انرژی، خواب آلودگی، عفونت باکتریایی پوست، عفونت قارچی پوست، خارش، خشکی پوست، جریان خون ضعیف در پوست از علائم هشدار دهنده دیابت نوع یک است.

گنجی‌زاده بیان کرد: عفونت مخمر تناسلی در دختران مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه نوزادان مبتلا به دیابت نوع یک، بثورات پوستی پوشک پیدا می‌کنند و این بثورات به راحتی می‌تواند از پوشک به ران‌ها یا معده نوزاد نیز انتشار یابد، افزود: بی‌حسی یا سوزش پاها، تاری دید، پایین آمدن ناگهانی قند خون (هیپوگلیسمی) و بیهوشی یا کوما از علائم خطرناک دیابت نوع یک است.

وی گفت: بسیاری از بیماران قبل از کومای دیابتی، فاقد هر گونه علائم هشدار دهنده هستند و هنگامیکه کوما رخ می‎دهد، فرد نیاز به درمان فوری دارد.

گنجی‌زاده با تاکید براینکه در صورت عدم درمان دیابت نوع ۱، سلول‌های بدن بدون قند و فرد فاقد انرژی می‌شود و بدن شروع به سوختن چربی‌ها می‌کند تا انرژی لازم به بدن برسد، افزود: این سوختن چربی‌ها باعث تجمع کتون‌ها در خون می‌شود؛ کتون‌ها، اسیدهایی هستند که بدن را مسموم می‌کنند.

وی با بیان اینکه مقدار زیاد اسید در خون و اختلالات دیگری که ناشی از تغییر PH خون بوده باعث بروز کوما و کتواسیدوز دیابتی می‌شود، تصریح کرد: هنگامیکه کتواسیدوز رخ دهد، فرد باید فورا تحت درمان قرار گیرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به تفاوت دیابت نوع ۱ و نوع ۲، اظهار کرد: در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی بدن به پانکراس (لوزالمعده) حمله کرده و پانکراس را تخریب می کند، در نتیجه بدن فاقد هورمون انسولین است، زیرا پانکراس این هورمون را تولید می‌کند و در دیابت نوع ۲، معمولا پانکراس به اندازه کافی انسولین تولید می‌کند، اما به دلایل متعدد، بدن به طور موثر از انسولین استفاده نمی‌کند.

وی یادآور شد: علائم این دو نوع دیابت شبیه یکدیگر هستند اما معمولا این علائم در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ به سرعت ظاهر می‌شود.

گنجی‌زاده با تاکید بر اینکه بیماری دیابت نوع یک در هر سنی ظاهر می شود اما بیشتر در افراد زیر ۱۹ سال سن وجود دارد، بیان کرد: این بیماری بیشتر در اوایل کودکی و در حین بلوغ دیده می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه پژوهشگران در حال ساخت یک پانکراس مصنوعی هستند که ترکیبی از پمپ انسولین و گیرنده مداوم قند خون است، اظهار کرد: هنگامی که قند خون افت پیدا می‌کند، پانکراس مصنوعی آزادسازی انسولین را کم می‌کند و آزمایش‌های اولیه نشان داده که این رویکرد می‌تواند قند خون را کنترل کند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 741617

وب گردی

وب گردی