بنای پلیس، برخورد توأم با اخلاق و تکریم مردم است/ کاهش 3.5 درصدی جان باختگان سوانح رانندگی

با بیان اینکه برخورد اخلاقی در راس منشور فعالیت پلیس قرار گرفته است، گفت: بنای ما این است که با مردم بر اساس اخلاق و تکریم آن‌ها برخورد کنیم، لذا اخلاق مداری، سرلوحه کار ما است.

به گزارش ایسکانیوز، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز نوروز 96 با اشاره به سفرهای شهروندان در این ایام، اظهارداشت: یکی از ماموریت های بزرگ پلیس، در نوروز خودنمایی می‌کند، برهمین اساس قرارگاه نوروزی نیروی انتظامی از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین 96 مشغول خدمت رسانی به مردم عزیز است؛ این قرارگاه شامل هفت قرارگاه فرعی است که یکی از آن‌ها قرارگاه راهنمایی و رانندگی و پلیس راه است.
این مقام عالی انتظامی کشور با بیان اینکه امسال ناجا با تجهیزات و آمادگی بیشتر در خدمت مردم است، گفت: بیش از 300 هزار نفر از همکارانم در ایام نوروز در اقصی نقاط کشور مشغول ارایه خدمت به مردم خواهند بود؛ امیدوارم با هماهنگی و همکاری مردم و پلیس، سال خوبی را از نظر ایمنی و سلامت شهروندان شاهد باشیم.
سردار اشتری خاطرنشان کرد: در این ایام، توصیه های زیادی به شهروندان خصوصاً رانندگانی که قصد سفر به شهرهای زیارتی و سیاحتی دارند، داشته ایم که امیدواریم ضمن رعایت قوانین و مقررات، به هشدارها و توصیه های پلیس نیز توجه کنند.
وی خاطرنشان کرد: در اقصی نقاط کشور، همکارانم پاسخگوی مراجعات شهروندان هستند که در این رابطه سامانه هایی را پیش بینی کردیم که به صورت حضوری و الکترونیکی آماده دریافت مشکلات مردم هستیم.

کاهش 3.5 درصدی جان باختگان سوانح رانندگی نسبت به سال گذشته
این مقام عالی انتظامی کشور با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و 800 هزار خودرو و حدود 300 هزار موتورسیکلت نو شماره داریم، گفت: امسال حدود 2 میلیون و 100 هزار خودرو و موتورسیکلت به جمع وسایل نقلیه اضافه شده است.
سردار اشتری ادامه داد: در مجموع حدود 31 میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور مشغول تردد هستند که بیش از 19 میلیون آن، خودرو است؛ سفرهای مردم نسبت به سال گذشته افزایش یافته و خدا را شاکر هستیم که شهروندان در یک نشاط خوبی به سر می برند.
فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش سفر و خودرو، به لطف الهی با همکاری و همت مردم، امسال تعداد جان باختگان نسبت به سال گذشته حدود 523 نفر کاهش یافته که این میزان به 3.5 درصد می رسد البته ما به این موضوع قانع نیستیم؛ چون حتی یک فوتی در جاده ها نیز زیاد است.
این مقام عالی انتظامی کشور به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید کمترین جراحت و جان باختگان وجود داشته باشد، اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم با اقدامات خوبی نظیر آگاه سازی مردم، این تصادفات و تلفات را کاهش دهیم و امیدواریم این روند کاهش سوانح و جان باختگان آن، افزایش یابد؛ مردم در ایام تعطیلات و نوروز باید بیش از گذشته مراعات و به توصیه پلیس توجه کنند.
وی با بیان اینکه تصادفات به چندین عامل انسانی، جاده و خودرو بستگی دارد که مهمترین آن عامل انسانی است؛ افزود: بیشترین علت تصادفات و جان باختگان، بی توجهی رانندگان است که امسال بیش از 14 هزار نفر جان باخته داشتیم.

اخلاق مداری، گفتمان رایج نیروی انتظامی
سردار اشتری، بحث اخلاق مداری را گفتمان رایج نیروی انتظامی دانست و گفت: برای آرامش، امنیت و سلامت مردم هر کاری انجام می دهیم.
این مقام عالی انتظامی کشور در پاسخ به این سوال که مردم انتظار دارند در مواجه با پلیس کرامتشان حفظ شود در این حوزه چه اقدامی شده است؟، گفت: بنای ما این است که با مردم بر اساس اخلاق و تکریم آن‌ها برخورد کنیم لذا اخلاق مداری، سرلوحه کار ما است.
وی افزود: برخورد اخلاقی در راس منشور فعالیت پلیس قرار گرفته و امروز در اجرا و عمل، برخورد اخلاق مدارانه با مردم داریم و می دانیم که همه اقدامات ما در راستای افزایش امنیت، آرامش، آسایش و سلامت مردم است زیرا رضایت آن‌ها برای ما بسیار مهم است.
این مقام عالی انتظامی کشور تصریح کرد: معتقد هستیم بعضی اوقات، خلاف این ثابت شده و در برخی موارد هم برخوردهایی رخ داده که درست نبوده اما تعداد آن، خیلی کم است و به چشم نمی آید؛ افرادی که به هر دلیلی برخورد ناشایست داشتند به نسبت مامورانی که در شرایط عادی خدمت نمی کنند، آمار آن پایین است.

بیش از یک میلیون و 100 هزار تماس با سامانه 197
فرمانده ناجا به سامانه 197 اشاره کرد و گفت: مردم عزیز در اقصی نقاط کشور می توانند با این سامانه تماس گرفته و گزارش های خود را ارایه دهند.
سردار اشتری با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و 100 هزار تماس با سامانه 197 گرفته شده، گفت: البته این تماس ها شامل پیشنهاد، انتقاد، شکایت و تقدیر بوده که امسال نسبت به سال گذشته دو درصد تقدیر و تشکر افزایش داشته است.
وی به دیدار چهره به چهره فرماندهان ارشد پلیس در تهران و استان های سراسر کشور با مردم در مرکز نظارت همگانی 197اشاره کرد و گفت: برخی از انتقادات و گلایه های شهروندان با سامانه 197، منصفانه و راهگشا بوده که سریعاً آن را پیگیری کرده و مبنای کار خود قرار داده ایم.

وضعیت امنیتی کشور بسیار مطلوب است
فرمانده ناجا با اشاره به اینکه 8 هزار و 755 کیلومتر مرز با 15 کشور همسایه داریم، افزود: در تمام مرزها، مرزبانی نیروی انتظامی حضور دارد که به صورت فیزیکی و تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی تمامی مرزها را کنترل و رصد می کنیم.
وی بیان کرد: همچنین در امر حراست از مرزها، ارتش و سپاه نیز مشارکت دارند که از همه مرزبانان نیروهای مسلح در این رابطه تشکر و قدردانی می کنم.
سردار اشتری به تجهیزات و کنترل مناسب بر مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: هر سال بر کیفیت کار ما افزوده می شود.
فرمانده ناجا ، وضعیت امنیت کشور را مطلوب عنوان و تصریح کرد: اقدامات خوبی در امر مقابله با اشرار و نیز موضوعات امنیتی انجام و اشراف اطلاعاتی خوبی در این خصوص وجود دارد.
این مقام عالی انتظامی کشور، با اشاره به ناامنی کشورهای همسایه، گفت: ما باید علاوه بر مرز کشور خود از مرزهای کشور همسایه نیز حراست کنیم اما با توجه به عده و عده ای که در اختیار ما هست، اقدامات بزرگی انجام می شود.
سردار اشتری، وضعیت امنیتی کشور را خوب عنوان کرد و گفت: تحرکاتی در برخی از مرزهای شمال غرب و جنوب شرق از سوی اشرار و گروه های تکفیری داشتیم اما با هوشیاری مرزبانی ناجا، سپاه، بسیج، ارتش و دستگاه های امنیتی تمامی توطئه ها قبل از ورود به کشور خنثی شده است؛ این نوید را به مردم می دهیم که وضعیت امنیتی ما بسیار مطلوب است.

شناسایی و انهدام شبکه های کالای قاچاق، اولویت های پلیس در سال 96
فرمانده ناجا، ورود کالای قاچاق به کشور را یکی از دغدغه های دلسوزان نظام خصوصاً مقام معظم رهبری( مدظله العالی) برشمرد و گفت: ورود کالای قاچاق به معنای بیکاری کارگران، اضمحلال تولید ملی است و اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی برسیم می بایست از ورود این پدیده شوم به کشور جلوگیری کنیم.
این مقام عالی انتظامی کشور، یکی از اولویت های ناجا در سال ۹۵ را مقابله و برخورد با باندها و شبکه های قاچاق کالا عنوان کرد و افزود: البته در این زمینه نیز توفیقاتی داشته ایم.
وی افزود: طبق آمار اعلامی همکاران بنده ، امسال نسبت به سال 94، ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که این نشان دهنده عزم راسخ و روحیه جهادی در رابطه برخورد با ورود کالای قاچاق به کشور است که این کفایت نمی کند؛ لازم است برنامه ریزی ها و اراده قوی تری از سوی متولیان امر در این رابطه صورت بگیرد.
سردار اشتری، یکی از برنامه های ناجا در سال آینده را اولویت مقابله با ورود، شناسایی و انهدام باندها و شبکه های کالای قاچاق اعلام کرد و گفت: به یاری خداوند متعال، هدایت های مقام معظم رهبری، هماهنگی و تعامل دستگاه ها بتوانیم بهتر از سال 95، اقدامات خوبی در این حوزه داشته باشیم.

کشف 620 تن مواد مخدر

فرمانده ناجا در ادامه یکی از بلاهای خانمانسوز کشور را ورود موادمخدر عنوان کرد و گفت: متاسفانه در جوار همسایه هایی هستیم که موادمخدر را تولید می کنند و کشور ما بیش از هر کشور دیگری در این زمینه مورد تهدید قرار می گیرد؛ نیروی انتظامی در امر مبارزه با قاچاق مواد افیونی با اقتدار برخورد کرده است.
وی بیان کرد: کشفیات موادمخدر در سال جاری 620 تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.
این مقام عالی انتظامی کشور خاطرنشان کرد: در عرصه مبارزه با موادمخدر، نیروی انتظامی شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم انقلاب کرده است به گونه ای که تعدادی از شهدای ما ورودی های دهه 60 بوده که میانگین سنی آن‌ها 20 یا 22 ساله هستند.
وی به دیدار خود با جوان ترین جانباز ناجا در عرصه مبارزه با موادمخدر که 18 سال داشت، اشاره کرد و گفت: سند اراده نیروی انتظامی در امر مبارزه با موادمخدر، شهدا و جانباران این عرصه است.
فرمانده ناجا اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی، تجهیزات و اشراف اطلاعاتی بیشتر بتوانیم در سال آینده در سطح کلان و خرد بیشتر با این پدیده شوم، مقابله کنیم.
سردار اشتری درباره معتادان متجاهر، گفت: یکی از نگرانی های مردم، معتادان متجاهر هستند که در پارک ها و سطح شهر مشاهده می شوند که بارها طی تماس های تلفنی ضمن ارائه گزارش، نگرانی های خود را در این رابطه ابراز کردند.
وی تاکید کرد: شناسایی، جمع آوری و تحویل معتادان متجاهر به مسئولان و مراکز مربوطه یکی از وظایف نیروی انتظامی است و این آمادگی را داریم که آن‌ها را در سراسر کشور و در کمترین زمان جمع آوری کنیم.
فرمانده ناجا تصریح کرد: کمبود ها و مشکلاتی در رابطه با فضاهایی که باید معتادان متجاهر نگهداری شوند، وجود دارد که امیدواریم این فضاها آماده تا این افراد از سوی مراجع ذیربط حمایت شده و مورد درمان، بازپروری و نگهداری قرار گیرند.
اشتری اذعان داشت: در برخی شهرها، اقدامات خوبی با همت مردم و مسئولان مربوطه در خصوص احداث محل های نگهداری و بازپروری معتادان انجام شده البته سازمان های مردم نهاد (NGO) نیز اقدامات خوبی انجام دادند که از مسئولان می خواهیم با هماهنگی دستگاه های مربوطه، کار خود را شروع کنند.
این مقام عالی انتظامی کشور در پاسخ به این سوال که آیا قانون در بحث جمع آوری و نگهداری معتادان باید تکمیل شود، گفت: در مرحله اول، مشکل ما قانون نیست اما بهتر است در برخی موارد نیز قانون مورد اصلاح قرار گیرد.
اشتری درباره برنامه مدون ناجا در خصوص آسیب های اجتماعی، گفت: مقام معظم رهبری در جلسه با سران قوا و تعدادی از مسئولان نظام در خصوص آسیب های اجتماعی، تاکیداتی برای رفع این معضل داشتند.
این مقام عالی انتظامی کشور از نیروی انتظامی به عنوان یکی از دستگاه های موثر در برخورد، مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نام برد و گفت: اجتماعی محور شدن و استفاده از ظرفیت مردم برای اجرای ماموریت های ناجا در این رویکرد می تواند موثر باشد؛ لازم است دستگاه های مربوطه نیز اقدامات ویژه شان را ارایه دهند.
سردار اشتری به اقدامات خوب نیروی انتظامی در امر مقابله با آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با روحیه جهادی در این عرصه، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم .
وی، یکی از اولویت های ناجا را مقابله با ورود موادمخدر و اعتیاد عنوان کرد و گفت: برخورد با ناهنجاری های حوزه اجتماعی و اخلاقی، یکی دیگر از این اولویت ها است لذا طرح های امنیت اخلاقی خود را به صورت مستمر انجام می دهیم که اجرای این طرح ها، تاثیراتی نیز داشته و در صدد هستیم آن را ارتقاء دهیم؛ در سال آینده، گزارشی از عملکرد خود را در این حوزه به مردم ارائه می دهیم.
فرمانده ناجا یادآور شد: اولویت های مطرح شده از سوی فرمانده معظم کل قوا در خصوص آسیب های اجتماعی همان تماس ها و گزارش های شهروندان به پلیس است.
سردار اشتری درباره برخورد نیروی انتظامی با هنجار شکنان نظیر چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: امسال میزان مصدومان، تلفات و خسارات مربوط به حوادث چهارشنبه آخر سال کاهش داشت البته صدا و سیما نیز اقدامات خوبی در این رابطه انجام داده است .
این مقام عالی انتظامی کشور تصریح کرد: همان گونه که قبلاً اعلام کردیم، هنجار شکنان چهارشنبه آخر سال تا پایان تعطیلات نوروز مهمان پلیس خواهند بود که با هماهنگی دستگاه قضائی این کار در حال انجام است و تعدادی را نیز با اخذ تعهد، آزاد کردیم البته پلیس در این امر مقتدرانه برخورد کرد.
وی ادامه داد: به منظور کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال، بایستی اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام شود تا شاهد بروز هیچ گونه حادثه ای در این امر نباشیم.

اهتمام سردار اشتری در خصوص ارتقا معیشت کارکنان ناجا
فرمانده ناجا در خصوص بهبود وضعیت معیشت کارکنان، گفت: همکارانم در نیروی انتظامی، زحمات و تلاش های بسیاری را انجام می دهند که قابل مقایسه با پاداشی که دریافت می کنند، نیست؛ آن‌ها با روحیه جهادی، انقلابی و نیز اعتقاد به تامین امنیت کشور، خدمت به مردم و مبارزه با هنجارشکنان و مجرمان، حرفه پلیس را برای خود انتخاب کرده اند و کم بودن حقوق آن‌ها، هیچ گونه خللی در انجام ماموریت و وظایف شان به وجود نمی آورد.
وی تصریح کرد: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، همیت ستاد کل نیروهای مسلح و نیز اهتمام و پیگیری های هیئت رئیسه ناجا به وعده های خود مبنی بر افزایش حقوق کارکنان خصوصاً درجه های پایین تر عمل کرده ایم.
سردار اشتری با بیان اینکه جنس کار نیروی انتظامی با دیگر نیروهای مسلح متفاوت است، گفت: کارکنان این نیرو، در هر ساعت از شبانه روز در جاده و مرز مشغول انجام ماموریت های خود هستند، در صورتی که بتوانیم دغدغه معیشتی شان را برطرف کنیم قطعاً این امر در انجام ماموریت های آن‌ها تاثیرگذار است.
فرمانده ناجا با بیان اینکه شخصاً نگران حال همکارانم هستم، گفت: امیدوارم با همت مسئولان بتوانیم گام های بعدی را در راستای ارتقاء معیشتی کارکنان برداریم.

کشف بیش از 85 درصد جرایم فضای مجازی
این مقام عالی انتظامی کشور درباره جرایم فضای مجازی، گفت: پلیس فتا طی سال های گذشته در نیروی انتظامی راه اندازی شد، امروز این پلیس جزء دستگاه هایی است که در فضای مجازی تاثیرگذار بوده و حرفی برای گفتن دارد.
وی با اشاره به اینکه در مقابله و مبارزه با جرایم سایبری، اقدامات خوبی انجام شده، ادامه داد: همانگونه که شاهد افزایش جرایم در فضای مجازی نسبت به سنوات گذشته بوده ایم، پلیس نیز به همان میزان آماده مقابله با این گونه جرایم است.
سردار اشتری از افزایش 63 درصدی جرایم سایبری در ده ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: بیش از ۸۵ درصد این جرایم شناسایی،کشف و با آن برخورد شده است ضمن آنکه در حال تهیه تجهیزات و نیز راه اندازی آزمایشگاه و لابراتوارهای جدید برای سال آینده هستیم که بر این اساس امیدواریم بتوانیم بیشتر از سال ۹۵ در این عرصه موثر باشیم.
وی به نقش موثر خانواده ها در امر کنترل و هدایت فرزندان شان در فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: والدین بایستی در این فضا، مراقب فرزندان خود باشند زیرا که آسیب های جدی، جوانان ما را تهدید می کند.
اشتری بیان کرد: جرایم سایبری نظیر کلاهبرداری و سرقت نسبت به گذشته بیشتر شده زیرا شهروندان با در اختیار قرار دادن تمام اسناد و مدارک زندگی شخصی خود به بیگانگان، بسترهای لازم برای سوء استفاده مجرمان از خود را فراهم می کنند.
این مقام عالی انتظامی کشور با بیان اینکه پلیس در کنار مردم است، از هموطنان عزیز خواست که به هشدارهای پلیس فتا توجه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را از طریق سایت این پلیس به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی ، جهت رسیدگی اعلام کنند.

اعطای گواهینامه به افراد فاقد کارت پایان خدمت منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است
فرمانده ناجا در خصوص اعطای گواهینامه رانندگی به افراد فاقد کارت پایان خدمت، گفت: در این رابطه دو قانون وجود دارد لذا اعطای گواهینامه به افراد فاقد کارت پایان خدمت منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و درصدد هستیم که این موضوع را حل کنیم.
سردار اشتری به بحث انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اشاره کرد و گفت: تامین امنیت برگزاری بخش عمده انتخابات برعهده نیروی انتظامی است ؛ در فضای مجازی نیز پلیس فتا برنامه ریزی های لازم را انجام داده و مرتب این فضا را رصد می کند و با اشراف اطلاعاتی که دارد، هرجا تخلفی صورت گیرد آن را شناسایی می کند.
وی ادامه داد: در بحث تامین امنیت انتخابات با مشارکت دیگر دستگاه های مربوطه مسئولیت داریم و در این رابطه برنامه ریزی های خود را در خصوص حفاظت قبل، حین و بعد از آن انجام داده ایم که البته بخشی مربوط به صندوق و آرای مردم است؛ همکارانم در سراسرکشور آمادگی لازم برای برگزاری انتخاباتی امن و پرشور را دارند.

قدردان حمایت های مردم و زحمات کارکنان پلیس هستم
فرمانده ناجا در خاتمه گفت: از مردم فهیم و عزیز که در سال 95 بیشترین همکاری را با نیروی انتظامی داشتند، تقدیر می کنم، از این رو قدردان حمایت های مردم و زحمات کارکنان پلیس هستم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی منتشرکننده:نقاشی

کد خبر: 741640

وب گردی

وب گردی