«نه» بزرگ مردم هلند به افراط گرایی

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «نه» بزرگ مردم هلند به سیاست های افراطی ضد مسلمانان مایه دلگرمی است اما، ظهور تفکرات پوپولیسم راست افراطی در اروپا همچنان زنگ خطر است .

به گزارش ایسکانیوز نیویورک تایمز روز پنجشنبه در سرمقاله خود نوشته است:
ترس و حشت همگان از بابت اینکه هلند هم به درون دومینوی پوپولیسم به راه افتاده در اروپا بیفتد، مرتفع شد. مردم هلند روز چهارشنبه با استقبال کم نظیرشان از انتخابات پارلمانی این کشور یک 'نه' بزرگ به کاندیدای ضد مسلمانان و فوق راست گرای این کشور به نام ' گرت ویلدرز' گفتند.
دومینوی پوپولیسم اروپا، انگلیس را با رای دادن به خروج از اتحادیه اروپا که اصطلاحا 'برگزیت' نامیده می شود، سردمداری کرد و در آمریکا هم این روند با روی کار آمدن ' دونالد ترامپ' کلید زده شد.
انتخابات روز چهارشنبه هلند، پیشاهنگ انتخابات فرانسه و آلمان بود که در آنها احزاب پوپولیست راست گرای افراطی محبوبیت فوق العاده ای در بین مردم بدست آورده اند. با همه این اوصاف، هنوز زود است که تصور کنیم انتخابات هلند شکست پوپولیسم راست گرای افراطی در اروپا را حتمی کرده است.
انتخابات پارلمانی هلند کم و کاستی های فراوانی دارد. 28 حزب با هم بر سر تصاحب 150 کرسی پارلمان به رقابت پرداختند . تشکیل دولت نیاز به تصاحب 76 کرسی دارد. نتیجه نهایی انتخابات تا روز سه شنبه اعلام نخواهد شد. اکثر آراء ماخوذه شمارش شده است .
حزب راست میانه حاکم به نام 'حزب خلق برای آزادی و دمکراسی' به رهبری ' مارک روته' نخست وزیر 33 کرسی بدست آورده است. طبق قوانین مرسوم هلند، روته باید به دنبال شرکایی برای تشکیل یک دولت ائتلافی باشد که این کار امکان دارد هفته ها و بلکه ماهها به طول انجامد.
روته ظاهرا برای تشکیل دولت ائتلافی به سمت حزب محافظه کار 'دمکرات مسیحی' و 66 حزب دمکرات چپ میانه طرفدار اروپا که هریک 19 کرسی کسب کرده اند، روی خواهد آورد. حتی با پیوستن این احزاب به ائتلاف هم روته باز هم نیازمند دست کم یک حزب دیگر است تا به حد نصاب 76 کرسی لازم برای تشکیل دولت برسد. روته می تواند به حزب 'سبزها' که یک حزب چپ گرای طرفدار اروپاست تکیه بزند که تعداد کرسی هایش را از 4 کرسی به 14 کرسی افزایش داده است.
به هر ترتیب، جهت دهی این تجارت های سیاسی هرچه باشد، به نظر می رسد هلند به سمت و سویی می رود که قویا یک حکومت طرفدار اروپا باقی خواهد ماند.
این موضوع موجبات مسرت رهبران اروپایی را برانگیخته است .
' آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان که او هم انتخابات خود را در ماه سپتامبر پیش رو دارد روز پنجشنبه در ارتباط با انتخابات هلند در سخنانی گفت:' حضور گسترده مردم هلند در انتخابات یک دولت طرفدار اروپا را در کشور تضمین کرد و این نشانه روشنی است '.
'فرانسوا اولاند' رئیس جمهور فرانسه هم با استقبال از نتیجه انتخابات هلند، آن را 'یک پیروزی شفاف علیه افراط گرایی' نامید.
اما نباید از حالا تصور کرد که نتیجه انتخابات هلند به کشور فرانسه هم تعمیم داده خواهد شد و از حالا شکست ' مارین لو پن' و حزب راست گرای افراطی اش ' جبهه ملی' را حتمی بدانیم.
در فرانسه نتیجه نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که 'امانوئل ماکرون' در دور دوم انتخابات 7 مه / 17 اردیبهشت / لو پن را شکست خواهد داد .
اما چندان هم نباید به نتیجه نظر سنجی ها دل بست .
همین نظرسنجی در کشور هلند از پیروزی قوی 'ویلدرز' خبر داده بود. در انگلیس هم نظرسنجی ها حاکی از 'نه' مردم به 'برگزیت' بود و در آمریکا هم نظرسنجی ها حاکی از رای نیاوردن 'ترامپ' بود.
'حزب آزادی' ویلدرز به رغم شکست خود با 20 کرسی به مقام دوم رسید اما ویلدرز همچنان یک تحریک کننده قوی فوق راست گرا باقی می ماند. او در شبکه توئیتر نوشته است :' روته هنوز زور و قدرت آخر مرا ندیده است'.
همین مساله در مرود لوپن هم صادق است. اگر لوپن در انتخابات ماه مه شکست بخورد این به منزله آن نخواهد بود که دست از جنبشش بکشد.
در مجموع آنکه، به حق باید انتخابات هلند را مایه دلگرمی دانست اما واقعیت این است که ظهور پوپولیسم راست افراطی در اروپا همچنان زنگ خطر است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ انتشار دهنده: حسین نقاشی

کد خبر: 741650

وب گردی

وب گردی