اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان ممتاز رشته ادبیات فارسی

دانشگاه تهران به دانشجویان ممتاز رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ماهانه مبلغ ۳ میلیون ریال، در مقطع ارشد ۷ میلیون ریال و در مقطع دکتری ۱۵ میلیون ریال کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، در پنجمین نشست از دوره ششم هیأت امنای دانشگاه تهران، با هدف ارتقای بیشتر رشته زبان و ادبیات فارسی، آیین‌نامه اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان نخبه این رشته تصویب شد.

در این آیین‌نامه آمده است: دانشگاه تهران، به عنوان کهن‌ترین نهاد آموزش عالی کشور سهمی بی بدیل در شکل‌گیری و گسترش علوم انسانی نوین داشته است. از این رو از روزهای نخستین تأسیس دانشگاه توجه به علوم انسانی در کانون توجه بنیان‌گذاران آن قرار داشته و تأسیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، یکی از ارکان شش‌گانه دانشگاه تهران، گواه این مدعا است.

از این‌رو، انتظار می‌رود دانشگاه تهران با اتخاذ روش‌های علمی و برنامه‌های کارآمد و جامع به تقویت نقش بارز خود در تعالی این پویش علمی ادامه دهد. این مهم به دست نخواهد آمد مگر آنکه مقدمات لازم برای جذب بیشتر نخبگان علاقمند به آموزش و پژوهش در حوزه‌های علوم انسانی فراهم شود تا با پرورش نسلی فهیم و تلاشگر، امکان ارتقای سطح علمی کشور در حوزه‌های وسیع علوم انسانی به وجود آید.

نظر به اینکه اعطای کمک هزینه تحصیلی به نخبگان رشته زبان و ادبیات فارسی می‌تواند مقدمات ارتقای بیشتر این شاخه مهم از علوم انسانی را فراهم آورد؛ این آیین­ نامه به منظور اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان برجسته رشته زبان و ادبیات فارسی تدوین و پس از طی مراحل قانونی اجرایی خواهد شد.

ماده ۱. شرایط و شاخص‌های برجستگی در مقاطع ارشد و دکتری

۱-۱. داشتن حداقل معدل کل ۱۸ از مقطع آموزشی قبلی وکسب حداقل معدل ۱۸ در هر نیمسال تحصیلی (شرط تعیین کننده)؛

تبصره ۱: در صورت کاهش معدل دانشجو به زیر ۱۸ در هر نیمسال از امتیاز کمک هزینه تحصیلی در نیمسال بعد محروم می‌شود و در صورت کسب مجدد میانگین معدل کل بالای ۱۸ از ادامه امتیاز کمک هزینه تحصیلی برخوردار خواهد شد.

۲-۱. کسب رتبه برتر در یکی از رویدادهای برجستگی مثل آزمون سراسری، المپیادهای دانش‌آموزی ودانشجویی، جشنواره‌ها و مسابقات علمی معتبر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و...؛

۳-۱. داشتن آثار پژوهشی شامل کتاب، مقاله، ترجمه، تصحیح انتقادی، چکیده / مقاله در مجموعه مقالات همایش‌ها، ارائه مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی و...؛

۴-۱. تسلط به زبان انگلیسی با ارائه گواهی نامه و کارنامه قابل قبول؛

۵-۱. توصیه نامه از دو تن از استادان برجسته در حوزه زبان و ادبیات فارسی؛

۶-۱. برخورداری از توانمندی و قابلیت علمی خاص مثل نظریه‌پردازی، خلاقیت و استفاده از نرم‌افرازها به تشخیص کمیته؛

۷-۱. کسب رتبه ممتاز (رتبه اول تا سوم) میان دانشجویان هم ورودی به لحاظ میانگین کل در مقطع کارشناسی؛

۸-۱. توانایی نگارش روان و قاعده‌مند زبان فارسی به تشخیص کمیته؛

۹-۱. برخورداری از حسن شهرت و رعایت اخلاق حرفه‌ای؛

تبصره ۲: سن برخورداری از امتیاز کمک هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۲۷ سال و برای مقطع دکتری ۳۵ سال تمام خواهد بود.

تبصره ۳: در مقطع کارشناسی، دانشجویان رتبه برتر کنکور سراسری از حوزه علوم انسانی با رتبه زیر ۲۰۰؛ از حوزه علوم تجربی و ریاضی فیزیک با رتبه زیر ۵۰۰ و از حوزه هنر با رتبه زیر ۵۰ که در طول تحصیل نیز شرایط بندهای ۱ و ۳ ماده ۱ را کسب کنند؛ مشمول دریافت کمک هزینه تحصیلی بر اساس این آیین نامه خواهند بود.

ماده ۲. ساختار و فرایند بررسی و نحوه تعیین احراز برجستگی

۲-۱. کمیته‌ای متشکل از معاون آموزشی دانشگاه (رئیس کمیته)، رئیس و معاون آموزشی دانشکده ادبیات، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و دو تن از استادان صاحب نام این رشته به پیشنهاد معاون آموزشی دانشگاه و حکم ریاست دانشگاه صلاحیت افراد متقاضی کمک هزینه تحصیلی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

ماده ۳. امتیازات و بهره­ مندی

۳-۱. پرداخت کمک هزینه تحصیلی ماهانه به مبلغ سه میلیون ریال در مقطع کارشناسی؛ هفت میلیون ریال در مقطع کارشناسی ارشد و پانزده میلیون ریال در مقطع دکتری؛

۳-۲. قرار گرفتن دانشجویان معرفی شده در اولویت استفاده از سهمیه دستیار آموزشی و پژوهشی(TA).

تبصره ۴: کمک هزینه پرداختی هر دو سال یک بار متناسب با نرخ تورم مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

ماده ۴. نظارت بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان مشمول آیین ­نامه

۴-۱. وضعیت تحصیلی دانشجویان دریافت کننده کمک هزینه تحصیلی در پایان هر نیمسال به وسیله دفتر استعداد درخشان دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و دانشجویانی که شرایط برجستگی را حفظ نکنند از امتیازات اعطایی محروم می‌شوند.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 741661

وب گردی

وب گردی