برپایی نمایشگاه و نشست بررسی روابط ایران و قزاقستان در آستانه

نمایشگاه اسناد و نشست بررسی روابط تهران و آستانه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با حضور معاونین وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در آستانه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست ابراهیم رحیم پور معاون آسیا- اقیانوسیه وزارت امورخارجه کشورمان و عاقل بیک کمال دینف معاون آسیا- آفریقای وزارت امورخارجه قزاقستان ، مقامات سابق وزارت امورخارجه قزاقستان، سفرا و اساتید دانشگاه‌ها و موسسات مطالعاتی دو کشور حضور داشتند.
کمال دینف با اشاره به این که ایران به عنوان اولین کشوری است که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخته است، افزود: روابط با ایران به عنوان یک کشور مهم در منطقه و سابقه تاریخی- فرهنگی مشترک میان دو کشور، در طول 25 سال اخیر روابط رو به رشدی داشته است.
رحیم پور هم در سخنانی در این نشست گفت: روابط دو کشور و ملت محدود به 25 سال اخیر نمی باشد بلکه این روابط براساس فرهنگ، زبان ، ادبیات ، آداب و رسوم مشترک میان دوکشور، ریشه در تعاملات دیرین دارد.
معاون وزیر خارجه کشورمان امضای بیش از 100 سند دولتی و 14 سفر متقابل روسای جمهور دو کشور طی 25 سال اخیر را نشان از تمایل رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات دوستانه در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دانست.
همچنین مجتبی دمیرچی لو سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و بغداد امریف سفیر قزاقستان در ایران، اولین سفیر قزاقستان در تهران و معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رئیس اداره اسناد وزارت امورخارجه، برخی از اساتید دانشگاه های تهران، علامه طباطبائی و استادان و محققین قزاقی در سخنانی به بررسی ابعاد مختلف روابط میان دو کشور طی 25 سال گذشته پرداخته و بر توسعه و گسترش مناسبات در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری، دانشگاهی میان دو کشور تاکید کردند.

خبرنگار: فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741675

وب گردی

وب گردی