دستگاه جاسوسی انگلیس ادعای شنود ترامپ را رد کرد

دستگاه جاسوسی 'ستاد ارتباطات دولت انگلیس' (جی سی اچ کیو) روز جمعه در بیانیه‌ای ادعای شنود مکالمات دونالد ترامپ در دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ستاد ارتباطات دولت انگلیس این بیانیه را که اقدام غیرمعمول شمرده می شود پس از آنکه در اوایل هفته جاری، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز چنین ادعایی را مطرح کرد، منتشر ساخت .
این دستگاه جاسوسی در این بیانیه سخنان اسپایسر را 'مهمل و کاملا مضحک' خوانده و گفته که باید نادیده گرفته شود.
در این بیانیه آمده است: «ادعاهای اخیر توسط تحلیلگر رسانه‌ای 'اندرو ناپولیتانو' مبنی بر درخواست از ستاد ارتباطات دولت انگلیس جهت شنود ترامپ، در زمانی که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بوده، مزخرف هستند. این ادعاها، کاملاً مضحک بوده و بایستی نادیده گرفته شوند.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرده است که برج ترامپ در شهر نیویورک در جریان انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت بوده و مکالماتش شنود می شده است.
ترامپ در همین ارتباط با انتشار یادداشت هایی در صفحه توئیترش، مدعی شد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دستور داده بوده که خطوط تلفن برج او در نیویورک شنود شود.
با این حال وی به رغم درخواست نمایندگان کنگره هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده و همین مسئله به دردسری تازه برای کاخ سفید تبدیل شده است.
در همین ارتباط، کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا می‌گوید هیچ مستندی وجود ندارد که ادعای دونالد ترامپ را درباره تحت شنود قرار گرفتن از طرف باراک اوباما تایید کند اما 'شان اسپایسر' سخنگوی کاخ سفید می‌گوید رئیس جمهوری آمریکا بر سر ادعای خود ایستاده است.
این ادعا را پیشتر 'اندرو ناپولیتانو' یک قاضی پیشین آمریکا مطرح کرده بود.
'شان اسپایسر 'از قول ناپولیتانو گفته است که 'منابع اطلاعاتی به فاکس نیوز خبر داده‌اند که آقای اوباما سلسله مراتب را نقض کرده است.'
به گفته اسپایسر 'او [اوباما]از سازمان آژانس امنیت ملی آمریکا استفاده نکرده، از آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) استفاده نکرده ، از پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) استفاده نکرده، او از ستاد امنیتی ارتباطات بریتانیا استفاده کرده است.'
«ستاد ارتباطات دولت انگلیس»، که معمولاً از اظهارنظر درباره مسائل اطلاعاتی با هدف تکذیب گزارش‌های رسانه‌ای خودداری می‌کند، با انتشار بیانیه یاد شده عملا سنت‌شکنی کرده است.
ستاد ارتباطات دولت انگلیس با بیش از 6 هزار نیرو، معادل سازمان امنیت ملی آمریکا است و مقر اصلی آن در یک‌صد مایلی شهر لندن در منطقه 'دونات' شهر چلتنهام واقع‌شده است.
این سازمان که مسوول عملیات جاسوسی سیگنال، عملیات نظامی و حفاظت اطلاعات است، تحت نظارت کمیته اطلاعات مشترک انگلیس بوده و به شکل موازی با دستگاه امنیت داخلی 'ام آی 5' و دستگاه ضد جاسوسی ' ام آی 6' و سازمان اطلاعات مخفی انگلیس فعالیت می کند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ انتشار دهنده: حسین نقاشی

کد خبر: 741682

وب گردی

وب گردی