تیلرسون: برای مقابله با کره شمالی باید رویکردها را تغییر داد

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) در سئول پایتخت کره جنوبی با اعلام اینکه روش‌های گذشته برای خلع سلاح اتمی کره شمالی پاسخگو نبوده و آمریکا و متحدانش در منطقه باید به دنبال اتخاذ رویکردهای جدیدی باشند.

به گزارش ایسکانیوز، «رکس تیلرسون» که در ادامه سفر به منطقه شرق آسیا امروز وارد کره جنوبی شد، این سخنان را در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد و گفت که تنها راه امنیت و ثبات منطقه شبه جزیره کره کنار گذاشتن برنامه تسلیحاتی هسته ای توسط کره شمالی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت آن چیزی که به عنوان صبر راهبردی در برابر کره شمالی اعلام شده رو به پایان است.
وی البته سیاست قدیمی آمریکا در باره کره شمالی را بار دیگر تکرار کرد و گفت که برای مقابله و مهار کره شمالی همه گزینه ها روی میز است.
تیلرسون دیروز (پنجشنبه) در ژاپن هم هشدار داده بود که سیاست دو دهه گذشته دیپلماتیک برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی نتیجه بخش نبوده است.
وی بر اساس گزارش یونهاپ، همچنین از برنامه آمریکا برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته «تاد» در خاک کره جنوبی دفاع کرد و گفت که اجرای این برنامه برای سئول کاملا دفاعی است.
وزیر امور خارجه آمریکا تدابیر تلافی جویانه چین را نیز در ارتباط با برنامه آرایش تاد مورد انتقاد تلویحی قرار داد و از پکن خواست به اینگونه تدابیر پایان داده و از اقدامات تلافی جویانه پرهیز کند.
هدف از تور آسیایی تیلرسون، تقویت تعهد آمریکا در قبال همپیمانانش در برابر تهدیدهای منطقه ای و آغاز گفت ‌وگو در خصوص اتخاذ بهترین راه های ممکن برای مقابله با کره شمالی است.
وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که انجام این بازدید نشان دهنده آن است که آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از مواضع سئول در برابر تهدیدهای کره شمالی حمایت قاطعانه می کند.
سفر این مقام آمریکایی به کره جنوبی همچنین با انجام بزرگترین رزمایش سالانه دو کشور در شبه جزیره کره مصادف شده و دو کشور با مشارکت هزاران تن از نیروهای نظامی خود هم اکنون مشغول انجام آن هستند.
آمریکا بالغ بر 28 هزار نیروی نظامی در کره جنوبی دارد و این حضور نظامی و انجام رزمایش های متعدد سالانه مشترک، همواره با اعتراضات شدید کره شمالی همراه بوده است.
کره شمالی برگزاری این رزمایش ها را تهدیدی علیه ثبات و امنیت خود و منطقه شبه جزیره کره می داند.
تیلرسون روزگذشته (پنجشنبه) در ژاپن با شینزو آبه نخست وزیر و فومیو کیشیدا همتای ژاپنی خود نیز دیدار کرد.
تیلرسون امروز با ورود به کره جنوبی ابتدا با «هوانگ کیو آهین» نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری و «یون بیونگ سه» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و سپس برای بازدید از تاسیسات نظامی مستقر در نواحی مرزی مشترک دو کره راهی این منطقه شد.
این مقام آمریکایی در ادامه سفر به منطقه شرق آسیا فردا (شنبه) وارد چین می شود که محور اصلی این سفر موضوع هسته ای کره شمالی خواهد بود.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ انتشار دهنده: حسین نقاشی

کد خبر: 741685

وب گردی

وب گردی