توافق اوپک به زودی بازار نفت را از مازاد عرضه خارج می‌کند

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که در صورت پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نفت، بازار نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی دچار کمبود عرضه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد با وجود افزایش سطح ذخیره سازی نفت جهان در ماه ژانویه امسال، اگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق خود برای کاهش تولید نفت پایبند باشند، تقاضای نفت در نیمه نخست امسال از عرضه آن فراتر خواهد رفت.

طبق اعلام این نهاد، سطح ذخیره سازی نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی) در ماه ژانویه به سه میلیارد و ٣٠ میلیون بشکه رسید که ٣٠٠ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج سال اخیر بوده است.

این نهاد همچنین اعلام کرد میزان پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نفت، در ماه فوریه ٩١ درصد بوده است و اگر اعضای این سازمان تا ماه ژوئن امسال عرضه خود را محدود نگه دارند، بازار نفت با کمبود عرضه روزانه ٥٠٠ هزار بشکه نفت روبه‌رو خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد: با وجود افزایش ١٨٠ هزار بشکه ای تولید روزانه عربستان در ماه فوریه نسبت به ماه پیش از آن و رسیدن این رقم به ٩ میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه در روز، این کشور همچنان کمتر از سهمیه تعیین شده در توافق اوپک تولید می‌کند.

٦٠١

کد خبر: 741697

وب گردی

وب گردی