همایش قلب آسیا – پروسه استانبول با حضور ایران در باکو برگزار شد

همایش سالانه کشورهای قلب آسیا – پروسه استانبول برای کمک به افغانستان روز جمعه با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، کمک های ایران به افغانستان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و رسول اسلامی مدیر کل اداره امور غرب آسیای وزارت خارجه کشورمان، مسائل سیاسی و امنیتی و نیز تلاش های کشورها برای ارتقای همکاری های اقتصادی منطقه ای را از جمله موضوعات مورد بررسی در این اجلاس اعلام کرد.

وی در مصاحبه با ایرنا گفت ، مذاکرات خوبی در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان صورت گرفت و راهکارهای کمک به حل مشکلات موجود در این کشور بررسی شد.
وی با اشاره به این که عموما کشورهای حاضر در پروسه استانبول مایل هستند در روند صلح در افغانستان مشارکت کنند ، گفت ، همچنین کمک های که جمهوری اسلامی ایران می تواند به برقراری صلح در افغانستان انجام دهد، در این همایش مطرح شده است.
وی افزود: در بخش اقتصادی موضوع ارتباط چابهار با افغانستان و آسیای مرکزی و کمک به افغانستان برای رسیدن به آبهای آزاد را مطرح کردیم که مورد استقبال نمایندگان این کشور و کشورهای منطقه به ویژه هند که در چابهار سرمایه گذاری کرده است، قرار گرفت.
برگزاری همایش سالانه کشورهای قلب آسیا- پروسه استانبول با حضور 14 کشور آسیا از سال 2011 میلادی شروع شده و هدف از آن استفاده از طرفیت های منطقه ای جهت کمک به افغانستان و به توسعه کل منطقه قلب آسیا می باشد
علی رضا بندانی رئیس دانشگاه سیستان و بلوجستان نیز در باره کمک های ایران به افغانستان گفت ، همه ساله دو نشست در قالب گروه آموزش پروسه استانبول از سوی ایران برگزار می شود که در آن راهکارهای کمک به افغانستان و کمک کشورهای منطقه به یکدیگر برای استفاده حداکثر از طرفیت های موجود بررسی می شود.
همچنین قرار است همایش بعدی قلب آسیا – پروسه استانبول کمک به افغانستان در اواخر سال جاری میلادی در سطح وزیران خارجه کشورهای حاضر برگزار شود.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741724

وب گردی

وب گردی