فرجام خواهی دولت ترامپ علیه حکم تعلیق فرمان دوم مهاجرتی

 وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه 27 اسفندماه به وقت محلی علیه حکم تعلیق فرمان مهاجرتی دوم توسط دادگاه فدرال مریلند به دادگاه استیناف شکایت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز ، رسانه به نقل از رویترز اعلام کردند که وزارت دادگستری در شکایت خود تصریح کرد، علیه حکم تعلیق فرمان دوم مهاجرتی توسط تئودور چوانگ، قاضی فدرال ایالت مریلند، به دادگاه استیناف منطقه چهارم فرجام خواهی می کند.
حکم قاضی فدرال ایالت مریلند فقط بخشی از فرمان دوم مهاجرتی دونالد ترامپ که ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا را به مدت 90 روز ممنوع می‌کند، تعلیق کرد.
این در حالی است که دریک واتسون، قاضی فدرال ایالت هاوایی، روز چهارشنبه حکم به تعلیق کل فرمان مهاجرتی تازه آقای ترامپ رای داد. این قاضی گفته بود، فرمان دوم مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا باقانون اساسی آمریکامغایر است.
قرار بود فرمان دوم مهاجرتی روز پنجشنبه اجرایی شود، اما پیش از آن که این فرمان به اجرا گذاشته شود متوقف شد. علاوه بر ایالت هاوایی و مریلند شمار دیگری از ایالت‌ها از جمله واشینگتن، مینه‌سوتا، اورگن، ماساچوست و نیویورک علیه این فرمان اجرایی شکایت کرده اند.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ابتدادر هشتم بهمن سال جاری طی فرمان سفر شهروندان هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی را به این کشور به طور موقت معلق کرد. اما به دنبال شکایت ایالت واشینگتن، دادگاه استیناف در نهایت حکم به تعلیق این فرمان داد.
به دنبال تعلیق این فرمان، دونالد ترامپ روز دوشنبه 16 اسفند فرمان اجرایی جدیدی را امضاء کرد که بر اساس آن اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع شده‌اند. عراق در فرمان دوم دونالد از فهرست کشورهایی که سفر شهروندان آنها به طور موقت منع می شد، حذف شده است.
بر اساس فرمان دوم ، ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا به مدت 90 روز ممنوع شده است.
فرمان جدید رییس‌جمهوری آمریکا قراربوداز 26 اسفند اجرایی شود و پذیرش پناهجویان را نیز به مدت 120 روز به حال تعلیق در آورده است.
به دنبال حکم تعلیق فرمان دوم مهاجرتی وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور همچنان به رسیدگی به درخواست‌های ویزا از سوی اتباع شش کشور از جمله ایران ، ادامه خواهند داد.
به گزارش سفارت مجازی آمریکا برای ایران، در این بیانیه امده است: «در 15 مارس 2017 دادگاه فدرال ناحیه‌ای ایالت هاوایی دستوری صادر کرد که طبق آن وزارت امور خارجه را از اجرای بندهای 2 و 6 فرمان اجرای 13780، که صدور ویزا و ورود به آمریکا را تعلیق می کرد، منع می کند. در 16 مارس 2017 یک دادگاه فدرال ناحیه‌ای در مریلند نیز به طور جداگانه دستوری صادر کرد که به موجب آن وزارت امور خارجه را از اجرای بخش (س) بند 2 همان فرمان اجرایی منع می کند. هر دو دستور فورا اجرایی هستند.»
این بیانیه اضافه کرده است:«از آنجا که فرمان اجرایی هنوز به مرحله اجرا در نیامده بود، سفارتها و کنسولگریهای آمریکا همچنان به رسیدگی به درخواستهای ویزای شهروندان شش کشور[تعیین شده در فرمان اجرایی] همانند قبل ادامه می دهند. وزارت امور خارجه اعمال بندهای فرمان اجرایی را بر اساس دستورهای مربوطه دادگاهها تعلیق می کند.»

تایید: سرلک

کد خبر: 741725

وب گردی

وب گردی