جریمه 300 هزار تومانی برای برداشت غیر مجاز سمندر لرستانی

مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخی طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به برداشت غیر مجاز گونه‌های بومی کشور در فصل بهار هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، اصغر مبارکی،با اشاره به اینکه برداشت و خرید و فروش گونه‌های بومی نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارد، گفت: در ایام نزدیک به بهار خرید و فروش لاک پشت‌های برکه‌ای، مارهای آبی و سمندر در کشور اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه برداشت و خرید و فروش این گونه‌های ارزشمند هیچ جایگاه فرهنگی و سنتی ندارد، تاکید کرد: همه این گونه‌ها تنها به خاطر ارزش‌های اقتصادی‌شان برداشت می‌شوند.

مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخی طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این گونه‌ها در بدترین مقطع سال که زمان تولید مثل آنهاست برداشت می‌شوند، افزود: چون متخلفان معمولا همه سمندرهای یک منطقه را جمع‌آوری می‌کنند، باعث می‌شوند که توان بازیابی جمعیت این گونه برای سال بعد نیز از آن زیستگاه گرفته شود.

مبارکی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اکولوژی این برداشت‌های غیر مجاز بسیار گسترده است، گفت: برداشت سمندر در استان‌های خوزستان و لرستان است، البته در چند سال اخیر بخاطر ورود جدی سازمان محیط زیست و ادارات کل این استان‌ها به این موضوع، برداشت سمندر کنترل شده است و میزان برداشت‌ها با 10 سال پیش قابل مقایسه نیست و این موضوع تا حد بسیاری مدیریت شده است.

وی در ادامه به صدور اعلامیه‌های لازم از سوی سازمان محیط زیست و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها برای مقابله با برداشت‌های غیر مجاز تاکید و گفت: متخلفان برداشت غیر مجاز سمندر لرستانی به 300 هزار تومان جریمه محکوم خواهند شد، ولی برای خرید و فروش آن محکومیت به حبس و زندان نیز وجود دارد.

مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخی طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مارهای آبی را در استان‌های ساحلی داریم، گفت: جریمه برداشت غیر مجاز مار آبی، 20 هزار تومان است، همچنین لاک پشت‌های برکه‌ای که به لحاظ جمعیتی وضعیت مناسبی ندارند، بیشتر در شهرهای شمالی یافت می‌شوند و جریمه 300 هزار تومانی برای برداشت غیر مجاز آن در نظر گرفته شده است.

مبارکی تاکید کرد: این شکل جمع‌آوری گونه‌ها و خالی کردن یک منطقه از یک گونه ارزشمند باعث می‌شود تا 10 تا 20 سال آینده نیز لطمات به اکوسیستم جبران نشود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:نقاشی

700/703

کد خبر: 741736

وب گردی

وب گردی