قهرمانی: روند بازار سرمایه در سال 96 خنثی است/کسری منابع بانک ها دلیل اصلی نابه سامانی بازار پول است

کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس پیش بینی های انجام شده وضعیت بازار در سال آتی خنثی همراه با مقدار کمی رکود خواهد بود.

محمد امین قهرمانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز با توجه به رکود حاکم در بازار سرمایه توصیه خود به سرمایه گذاران را اینگونه بیان کرد: سرمایه گذاران باید به سرمایه گذاری در سهامی بپردازند که چشم انداز نسبتا مطمئنی نسبت به سودآوری آنها در سال آتی دارد و همچنین باید بخشی از پرتفوی خود را به اوراق با درآمد ثابت به ویژه اسناد خزانه اختصاص دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل نیاز دارندگان این اوراق به نقدینگی و فروش اوراق با قیمت های جذاب تر امکان خرید با قیمت های مناسب وجود دارد بنابراین هر چه زودتر برای خرید اسناد خزانه اقدام کنند به نفع آنها خواهد بود.

محمدامین قهرمانی دلیل اصلی نابسامانی بازار پول و نرخ بهره را کسری منابع بانکها دانست و گفت: این امر باعث شده تا بانک ها به منظور جلوگیری از قرمز شدن وضعیت خود نزد بانک مرکزی و پرداخت جریمه 34 درصدی به بانک مرکزی با نرخ های بالاتر از نرخ قانونی مصوب بانک مرکزی به اعطای نرخ سود سپرده بپردازند بنابراین می توان گفت که معوقات بانکی و عدم امکان واگذاری دارایی های غیرمولد توسط بانک ها منجر به ایجاد نابسامانی در نرخ های بهره شده است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود امکان کاهش بیشتر نرخ بهره بانکی وجود نخواهد داشت به گونه ای که می توان گفت احتمال دارد تا در سال آتی با افزایش نرخ تورم و نرخ سود سپرده بانکی نیز روبرو باشیم و به اعتقاد من یکی از راه های مؤثر برای خروج از این وضعیت ایجاد زمینه لازم برای واگذاری دارایی های غیرمولد بانکی به ویژه در حوزه املاک است.

وی با بیان اینکه در صورت ادامه چنین وضعیتی می توان انتظار کاهش قیمت ملک را نیز داشت، گفت: از این طریق امکان واگذاری املاک مازاد بانک ها، تزریق منابع به بانک ها و در نتیجه امکان اعطای تسهیلات و تأمین سرمایه در گردش صنایع برای آنها فراهم می شود.

قهرمانی اظهار داشت: با توجه به بالا بودن نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت انتشار اوراق جدید به ویژه برای افرادی که مبالغ پولی فراوانی دارند می تواند جذاب بوده و نیز جایگزینی برای سرمایه گذاری در حوزه سهام باشد، توجه به این نکته حائز اهمیت است که طی سال های 96 و 97 بخش عمده اوراقی هایی که در سال های گذشته منتشر شده است، سررسید خواهند شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در صورتی که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد و اتفاقی رخ ندهد، انتشار اوراق جدید از جذابیت بیشتری برخوردار شده و سایه رکودی خود را بر بازار سرمایه بر خواهد داشت.

وی در پایان کلیت بازار سرمایه در سال 96 را اینگونه بیان کرد: براساس پیش بینی های انجام شده وضعیت بازار در سال آتی خنثی همراه با مقدار کمی رکود خواهد بود اما با این وجود صنایعی از قبیل پتروشیمی، فلزات اساسی، سنگ آهن و پالایشی در صورت حفظ شرایط موجود در حوزه بازارهای جهانی و افزایش نرخ معقول نرخ ارز با رونق همراه می شوند.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 741749

وب گردی

وب گردی