اظهارات عباس عراقچی درباره نمایش " مانوس" و مساله پناهجویان

در آخرین شب اجراهای تئاتر شهر، چهره‌های سیاسی به همراه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو نمایش این مجموعه دیدن کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، نمایش «ترن» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، جمعه شب ۲۷ اسفندماه در حضور سیدرضا صالحی‌امیری ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی دیگر از مسؤولان و هنرمندان به اجرای خود در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر پایان داد.

حمیدرضا آذرنگ، کارگردان نمایش «ترن» پس از پایان اجرا خطاب به تماشاگران گفت: انتخاب تئاتر در شب‌های منتهی به عید نوروز کاری به شدت تحسین برانگیز است که من از همه شما تماشاگران عزیزی که در این ترافیک شدید و مشغله‌های زیاد روزهای پایان سال به تئاتر شهر آمدید صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی ضمن تقدیر از حضور تعدادی از مدیران در اجرای پایانی نمایش «ترن»، بیان کرد: حضور مسؤولان نباید ما را به وجد آورد، اما به طور حتم همه ما را حتی اگر اندک هم باشد، مشعوف می‌کند. ما این حرکت ارزشمند را ارج می‌نهیم و خوشحالیم که امشب به دیدن تئاتر ما آمدند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پس از پایان اجرا ضمن تقدیر از گروه اجرایی نمایش «ترن»، توضیح داد: نمایش «ترن» کار بسیار بدیع و ارزشمندی بود که گروه اجرایی توانستند به زیبایی بخشی از جلوه‌های ایثار را به تصویر بکشانند. اجرای پر مخاطب این اثر نمایشی در شب‌های منتهی به پایان سال نشان‌دهنده محتوای ارزشمند و کار زیبای بازیگرانی است که به درستی اثر قابل توجهی را به صحنه بردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در نمایش دیالوگ‌های خوبی رد و بدل شد و امیدوارم همانطور که شخصیت نویسنده در نمایش آرزو کرد، رسانه‌ها و آن‌هایی که قلم و تریبون دارند یک بخشی از تئاتر را که مربوط به حوزه‌شان است، ببینند. من امیدوارم کسانی که امروز به نام شهدا صحبت می‌کنند، قرائت‌های درون نمایشنامه را بخوانند و به آن‌ها عمل کنند.

وی گفت: از این نمایش ارزشمند یک جمله در ذهن من نقش بست، این‌که «به خاطر ما شهدا دل کسی را در این کشور نسوزانید.» موضوعی که امیدوارم عملی شود.

علی مرادخانی ـ معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، مهدی شفیعی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ، مهرداد آگاهی ـ رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، هادی ایازی ـ معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ و عیسی علیزاده ـ رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران ـ از جمله افرادی بودند که در اجرای پایانی نمایش «ترن» حضور داشتند.

«مانوس» یک نمایش عالی بود

نمایش «مانوس» به نویسنده و کارگردانی نازنین سهامی‌زاده نیز جمعه شب با صحبت‌های مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه به اجرای خود پایان داد.

مهدی شفیعی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی پس از پایان اجرای نمایش ـ با تقدیر از گروه اجرایی نمایش و حضور عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در تالار قشقایی تئاتر شهر، بیان کرد: این تئاتر مستند طی روزهایی که در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و من بسیار خوشحالم که امشب میزبان دولتمرد بزرگواری هستیم که قطعا با کارهای سیاسی ارزشمندشان توانستند کشور ما را به شأن و شخصیت اصلی خودش در حوزه بین‌الملل نزدیک کند.

سیدعباس عراقچی ـ معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ـ نیز با قدردانی از گروه اجرایی نمایش «مانوس»، اظهار کرد: لازم است از گروه اجرایی این اثر نمایش از به صحنه بردن یک نمایش بسیارتاثیر گذار و عالی تشکر کنم که یک اجرای بینهایت ارزشمند و و درجه یک را روی صحنه بردند که بنده به شخصه با آن ارتباط بسیار خوبی برقرار کردم. به هر حال موضوع این نمایش به شکلی بود که من طی زمان حضورم در کشورهای فنلاند و ژاپن با آن به طور کامل در ارتباط بودم.

وی ادامه داد: من در دورانی که در کشور ژاپن حضور داشتم شاهد این موضوع بودم که هموطنان ما مسیرهای سختی را برای حضور در این کشور طی می‌کردند و وقتی در زندان‌های ژاپن با ایرانیان عزیز صحبت می‌کردم می‌دیدم که با چه شکنجه‌های روحی وحشتناکی روبه‌رو هستند. به همین جهت دوست دارم روزی این شرایط نیز در یک اثر نمایشی به کار گرفته شود، زیرا این شرایط هم مانند سوژه مطرح شده در نمایش «مانوس» می‌تواند سوژه خوبی برای هنرمندان تئاتر باشد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه بیان کرد: ما در وزارت امور خارجه همواره با این شرایط روبه‌رو هستیم و به سهم خود تلاش‌هایی را برای بهبود اوضاع پناهجویان ایرانی در کشورهای دیگر انجام دادیم، البته که هیچ ادعایی هم نداریم که وظیفه‌مان را به نحو احسن انجام دادیم، اما امیدواریم با شرایط جدیدی که بعد از برجام وجود آمده، شرایط تغییر کرده و ما دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

عراقچی در پایان صحبت های خود گفت: برای همه هنرمندان عزیز تئاتر، سال خوبی را آرزو می‌کنم و امیدوارم سال آینده سال خوب و پربرکتی برای هنرمندان تئاتر ایران باشد.

دریافت و انتشار: رضایی

٥٠١

کد خبر: 741784

وب گردی

وب گردی