دانشجویان دختر از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند

عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های این دانشگاه را فرصتی برای حضور بانوان در عرصه های مدیریتی خواند و به دانشجویان دختر توصیه کرد از این پتانسیل ها استفاده کنند.

دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره لزوم فعالیت های اجتماعی زنان گفت: با انقلاب اسلامی و باتوجه به نقشی که زنان در آن دوره داشتند و با تاکیدات امام خمینی (ره) فرصتی برای بانوان ایجاد شد که آنها توانایی های خود را ببیند. زمانی که امام خمینی به عنوان رهبری مذهبی از بانوان برای نقش شان در انقلاب قدردانی می کند نگاه جامعه به زنان عوض و باعث شد دختران وارد عرصه های اجتماعی مانند تحصیل شوند.
او ادامه داد: دوران جنگ نیز فرصت دیگری بود که زنان توانستند خودشان را نشان دهند. آمار تحصیل و ورود به دانشگاه زنان قبل از انقلاب خیلی کم بود؛ اما بعد از انقلاب این فرصت ها ایجاد شد و زنان به سراغ آگاهی و تحصیل رفتند. امروز زمان بازدهی این فرصت هاست و بانوان باید در عرصه هایی که توانایی دارند برای توسعه کشور گام بردارند.
داداندیش درباره حضور زنان در تشکل ها و فعالیت های سیاسی گفت: این فعالیت ها در دانشگاه آغاز می شود؛ حضور زنان در تشکل ها و کانون های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تمرینی است که مهارت های اجتماعی آنها را بالا می برد و بعد از دانشگاه برای ورود به اجتماع توانمند خواهند بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به دوره پسابرجام اشاره کرد و گفت: بعد از توافق برجام در کشور برای پیشرفت و توسعه خیزی ایجاد شده است این فرصت مناسبی است که زنان در عرصه های مختلف از جمله کارهای آموزشی، مدیریتی و کارهای گروهی وارد شوند و باید از این فرصت استفاده کنند.
او درباره مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی گفت: مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی نسبت به گذشته رشد داشته به طور مثال در دانشگاه چه از نظر تحصیلی و چه از نظر هیات علمی آمارها خوب است. باید با توجه به نیاز جامعه مشارکت زنان نیز اتفاق بیفتد. نگاه این است که در هر قسمتی از توسعه کشور اگر نیاز به حضور زنان است، بانوان در آن عرصه حضور پیدا کنند.
داداندیش با تاکید براینکه حضور زنان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در حال رشد است، گفت: اما در حال حاضر همچنان در بخشی از حوزه ها مانند سیاست حضور و مشارکت زنان کم است، احزاب باید تلاش کنند از زنان استفاده کنند. تشکل های سیاسی در دانشگاه ها جای مناسبی است که زنان فعالیت های سیاسی خود را آغاز کنند این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و دختران در این تشکل های فعالیت کنند.
رئیس واحد تهران غرب درباره اهداف شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از اهداف این شورا این بود که زمینه ارتقای زنان برای حضور در پست های مدیریتی را فراهم کند؛ بنابراین این شورا در همه کشور توسعه پیدا کرد و فعالیت های این شورا تا امروز نشان می دهد که سعی می کند اعضای هیات علمی بانوان برای حضور در پست های مدیریتی توانمند شوند.
عضو شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از دکتر میرزاده برای حمایت از زنان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شورا فعالیت های زیادی برای توانمندسازی زنان انجام داده است؛ همچنین شورای استان تهران نیز با برگزاری کارگاه ها قصد دارد در این مسیر گام بردارد.
داداندیش افزود: همه شوراهای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی موظف شدند بانک اطلاعاتی از تعداد اعضای هیات علمی زن در دانشگاه ایجاد کنند. همچنین یکی از شاخص های ارزیابی روسای واحدها این است که چقدرتوانسته بانوان خود را ارتقا دهد. همه این موارد باعث شده تحولی در فعالیت زنان در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود.
او گفت: درصد اعضای هیات علمی زن در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 درصد است که این آمار از دانشگاه های دولتی بسیار بیشتر است. این ظرفیتی است که با برنامه ریزی می توان درصد مشارکت زنان مخصوصا در پست های مدیریتی بالا برد.
رئیس واحد تهران غرب درباره فعالیت زنان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همیشه در زمینه فرصت دادن به بانوان پیش رو بوده است؛ شورای زنان فرهیخته در چارت تشکیلاتی دانشگاه رفته است این موضوع نشان می دهد تشکیلاتی در ساختار دانشگاه وجود دارد که با هدف و برنامه ریزی در حوزه زنان فعالیت می کند. در دوسال و نیم اخیر این شورا توانسته روسای واحد زن داشته باشد در استان تهران سه واحد توسط زنان اداره می شود. نگاه شورا و دکتر میرزاده دارد این است که اگر زنی توانمند بود می تواند پیشرفت کند و آینده را برای خودش مثبت ببیند.
داداندیش افزود: بانوان جزو سرمایه های دانشگاه همچنین کشور هستند. در دولت نیز این رویکرد وجود دارد تا از زنان توانمند استفاده شود اما دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیش رو بوده است.
عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان دختر توصیه کرد؛ از فرصتی که در دانشگاه برای ارتقای علمی و مهارت های اجتماعی و سیاسی خود استفاده کنند.
او در پایان گفت: زمینه خود سازی و توانمندی زنان در دانشگاه وجود دارد و دختران باید از این ظرفیت برای آینده شان استفاده کنند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/209

کد خبر: 741830

وب گردی

وب گردی