تزریق ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه به بازار مسکن/نقش مهم بانک مسکن در رونق این بازار

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رونق بازار مسکن در سال ۹۶، گفت: صندوق پس‌انداز یکم از حساب‌های پررونق در بازار مسکن است و بیش از ۱۲۰ هزار نفر سپرده‌گذاری کردند.  

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: مطابق آمار بانک مرکزی رشد بازار مسکن در سال ۹۵ کمتر از حد انتظار کارشناسان بود.

مظاهریان تصریح کرد: در سال ۹۵ تعداد صدورپروانه های ساختمانی ۵ درصد افزایش داشت و حدود ۵ تا ۸ درصد افزایش قیمت در بازار گزارش شده است.

وی با اشاره به افزایش مبایعه نامه در سال ۹۵ گفت: مبایعه نامه ها در ماه های مختلف سال نوسان داشته و در مرداد ماه نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

مظاهریان با اشاره به اینکه ابزارهایی که بانک مسکن پشتیبانی می کرد در بازار مسکن نقش مهمی داشت، تاکید کرد : صندوق پس انداز یکم از مهمترین ابزارهایی بانک مسکن برای خانه دار شدن خانه اولی هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صندوق پس از انداز یکم بر اساس تجهیز منابع بانک ها و متکی به بودجه دولت نیست و از تیر ماه وارد بازار شده است.

وی با بیان اینکه صندوق پس انداز یکم باعث رشد بازار مسکن شده است، ادامه داد: در صندوق پس انداز یکم خانواده های جوان تر و کسانی که صاحب خانه نیستند با پس انداز و سپرده گذاری مسکن دار می شوند.

مظاهریان تاکید کرد: تاکنون حدود سه هزار میلیارد تومان در حساب صندوق پس انداز یکم پس انداز شده است.

وی گفت: بانک هم از منابع خود شش هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌دهد که با سه هزار میلیارد تومان سپرده در کل ۹ هزار میلیارد تومان به بازار مسکن بدون کمک از بودجه دولت، تزریق می‌شود.

مظاهریان گفت : نرخ سود تسهیلات این حساب ۸ درصد دربافت فرسوده و ۹.۵ درصد در بقیه مناطق است.

وی ادامه داد : سیاست های افزایش تسهیلات به کنترل نرخ مسکن کمک کرده است و در یک سال گذشته در بخش خرید ۵ تا ۸ درصد افزایش قیمت مشاهده می شود یعنی این افزایش قیمت زیر نرخ تورم و افزایش اجاره ۱۰ درصد است.

مظاهریان تاکید کرد در سه سال اخیر بازار مسکن کنترل شده و به نفع خریداران است.

وی ادامه داد : بازار مسکن از دو دسته عوامل بیرون و درونی متاثر است، متغیر بیرونی شامل نرخ تورم و کیفیت رشد اقتصادی کلان کشوراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: متغیرهای درونی متکی بر سیاست عرضه و تقاضا است و دولت تلاش می کند بازار در حین رشد تکانه های شدیدی نداشته باشد.

وی با اشاره به طرح مسکن اجتماعی دولت گفت: طرح مسکن اجتماعی از ابتدای سال ۹۶ شروع می شود و تا ۵ سال آینده ادامه خواهد داشت.

مظاهریان افزود: در طرح مسکن اجتماعی که دولت تصویب کرد باید سالانه ۱۰۰ هزار واحد از این طریق در مسکن اجتماعی و حمایتی ساخته شود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های حمایت گروه های آسیب پذیر جامعه، طرح مسکن اجتماعی در دو بخش حمایتی و دهک های میانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : مسکن اجتماعی دهک های یک و دو را شامل می شود و مجری طرح بنیاد مسکن و هدف هم کمک به گروه های آسیب پذیر جامعه
با کاهش هزینه های اجاره و ودیعه مسکن است.

وی تاکید کرد : در مسکن اجتماعی پیش بینی شده است دولت زمین در اختیار تولید کنندگان قرار دهد و بانک ها تسهیلات را به کسانی که مسکن اسیتجاری تولید می کنند، بدهد.

وی ادامه داد: سازمان کمیته امداد و بهزیستی این افراد را شناسایی کردند تا در این طرح از آنها حمایت شود.

رونق به بازار مسکن ۹۶ می‌رسد

معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: رونق بازار مسکن به معنای افزایش قیمت نخواهد بود و مسکن اجتماعی سرمایه قابل قبولی را در بازار ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای طبقات محروم جامعه و درس گرفتن از برنامه های مسکن در ادوار گذشته گفت: مسکن اجتماعی که خرد مقیاس است مجموعه ای از ترکیب سیاست های موفق محسوب می شود که به خانه دار شدن اقشار محروم جامعه کمک می کند.

مظاهریان تصریح کرد : هدف ما در این طرح به این گونه ای است که ابزار بانکی و بازار سرمایه را به کمک این بازار بیاوریم.

وی با بیان اینکه تنوع ابزار در بخش مسکن گسترده است، تاکید کرد : ارائه تسهیلات به انبوه سازان برای هر واحد ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، تشکیل صندوق زمین و ساخت، رهن ثانویه، صندوق های دیگری نیز طراحی شده است.

وی افزود: لیزینگ مسکن هم مصوبه گرفته است و از سال آینده بخشی از نظام تامین مالی را بر عهده می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهمترین بحث ما توسعه ای شدن بانک مسکن است و با این مجموعه نظام تامین مالی؛ بخش مسکن گسترش داشته باشد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 741856

وب گردی

وب گردی