توصیه‌هایی برای سفر امن

اکثر حوادثی که در راه سفر رخ می‌دهد از حیث آسیب جانی که وارد می‌کند، خطرناک‌تر از حوادثی است که در خانه رخ می‌دهد و در همین راستا، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هشدارهایی را به شهروندان و مسافران نوروزی ارائه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سید جلال ملکی درباره دستورالعمل‌های ایمنی در راه و خودرو، اظهارکرد:‌ رانندگان باید توجه داشته باشند که هنگام رانندگی اگر احساس خستگی و خواب آلودگی کردند، حتما استراحت کرده یا اگر راننده دیگری در کنار آنان حضور دارد هدایت خودرو را به او سپرده و خود استراحت کنند.

وی با تاکید بر اینکه همواره باید در خودرو، جعبه کمک های اولیه وجود داشته باشد، گفت: توصیه می‌شود که شهروندان هنگام رانندگی در شب، مایعاتی مانند قهوه و چای بنوشند.

ملکی با بیان اینکه نباید در کنار آزادراه ها و بزرگراه ها توقف کرد، افزود: برای توقف باید از محل‌هایی که به همین منظور آماده شده مانند پارکینگ ها یا درصورت ضرورت، از شانه خاکی جاده استفاده و از مسافرت تفریحی و خانوادگی با وانت، نیسان، کامیون و سایر خودروهای غیر سواری خودداری شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران باید بیان اینکه پرتاب ته سیگار به بیرون خطرناک بوده و می تواند حادثه ساز شود، گفت: در طول سفر نبایداز پاک کردن شیشه ها و چراغ های خودرو غافل شد، چرا که یکی از دلایل بروز تصادفات به ویژه در شب، کثیف بودن شیشه‌ها و محدودیت در دید راننده است.

وی با بیان اینکه باید از نشستن در لبه دره‌ها، پرتگاه‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌ها خودداری کرد، گفت: همچنین باید توجه داشت که نشستن در زمین‌های زراعی و زمین‌هایی که پوشش گیاهی انبوهی داشته و کف زمین به خوبی قابل رویت نیست خطرناک بوده و باید از آن پرهیز کرد چرا که در چنین زمین‌هایی امکان وجود چاه و گودال و همچنین حیوانات وحشی وجود دارد.

ملکی اضافه کرد:‌ باید از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌زارهای خشک و همچنین در نزدیکی درختان خودداری کرد و برای این‌کار از اجاق هایی که به همین منظور تعبیه شده استفاده شود و در پایان، آتش منقل یا اجاق را با آب کاملاً خاموش کرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با تاکید بر اینکه باید از انداختن بطری نوشابه و شیشه‌های قطور در طبیعت خودداری کرد، گفت: این مواد علاوه بر آلودگی محیط، می تواند زیر تابش نور خورشید مانند یک عدسی عمل کرده و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش سوزی شود.

وی با اشاره به افرادی که قصد اقامت در چادر را دارند، گفت: در این صورت توصیه می‌شود که در اطراف چادر کمی نمک ریخته شود، چرا که اینکار از نزدیک شدن حیوانات موذی به چادر جلوگیری می‌کند. همچنین قبل از اقامت باید محیط اطراف را از نظر وجود چاه، گودال و خطرات بالقوه بررسی کرد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 741901

وب گردی

وب گردی