کشف بیش از ۸۰تن میوه قاچاق/ قاچاق گازوئیل و بنزین به صفر نزدیک شد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از رشد ۱۰۰ درصدی کشفیات قاچاق کالا در سال ۹۵ خبر داد و گفت:در روزهای گذشته بیش از ۸۰ تن میوه قاچاق در استان هرمزگان کشف و ضبط شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از صدا و سیما، قاسم خورشیدی گفت: در حالی که در سال ۹۴ ارزش کالاهای مکشوفه قاچاق ۵ هزار میلیارد تومان بود این رقم در سال ۹۵ به رقم بی سابقه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ نیروی انتظامی ۹۵ هزار پرونده قاچاق در دستگاه قضایی تشکیل داد، ادامه داد: سازمان حمایت از مصرف کننده با ۱۴ هزار، گمرک با هزار و ۴۰۰ و وزارت اطلاعات با ۲۰۰ پرونده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

خورشیدی افزود: از نظر ارزش بالاترین ارزش کشفیات مربوط به پرونده‌های وزارت اطلاعات است که عمدتاً کشف ارز قاچاق بود و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی گفت: ارزش کشفیات کالای قاچاق نیروی انتظامی نیز بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: همچنین سازمان حمایت از مصرف کننده نیز با ۳۰۰ میلیارد تومان و گمرگ با ۲۰۰ میلیارد تومان در رده‌های بعدی ارزش گذاری کشفیات کالای قاچاق در سال ۹۵ قرار دارد.

وی گفت: در این پرونده‌ها در مجموع بیش از ۸۳ هزار نفر به عنوان مظنون دستگیر شده‌اند و پرونده برای آنها تشکیل شده است.

خورشیدی افزود: در سال ۹۵ هزار و ۲۰۰ باند سازمان یافته قاچاق کشف و متلاشی شد که نسبت به سال ۹۴ بیش از ۹۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

*نبود گمرک مهمترین اشکال اساسی مناطق آزاد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اشکال اساسی در مناطق آزاد وجود نداشتن گمرک در ورودی این مناطق است.

وی افزود: بنابراین گمرک نمی‌تواند آمار ورودی کالا به این مناطق را به صورت مستقیم دریافت و ثبت و ضبط کند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل دولت مصوب کرده است که گمرک در ورودی مناطق آزاد هم حضور داشته باشد نه فقط در خروجی‌ها.

خورشیدی ادامه داد: بنابراین با نصب گمرک در ورودی مناطق آزاد شرایط تحت کنترل قرار می‌گیرد و گمرک می‌تواند بفهمد دقیقاً چه حجم کالایی وارد این مناطق، و چه حجمی خارج می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قرار شده زیرساخت‌های لازم نصب گمرک در ورودی مناطق انجام شود گفت: در شرایط کنونی اتهامات زیادی متوجه مناطق آزاد است که سبب تسهیل قاچاق از این مناطق به سرزمین اصلی است.

وی افزود: چون گمرک در ورودی این مناطق حضور ندارد هیچ کدام از این اتهامات را نمی‌توان راستی آزمایی و بر اساس آن قضاوت دقیق کرد ولی با استقرار گمرک در این ورودی‌ها پیش بینی ما این است که ساماندهی بهتری برای حمل و نقل کالا در این مناطق صورت خواهد گرفت.

خورشیدی اضافه کرد: در برخی از مناطق آزاد مثل کیش، گمرک در حال تحویل گرفتن ورودی است ولی در برخی دیگر هنوز در حال نصب تجهیزات و زیرساخت‌ها هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امیدواریم در شش ماهه نخست سال ۹۶ عملاً گمرک در ورودی همه مناطق آزاد هفت گانه کشور مستقر شده باشد.

*کشف ۸۰ تن میوه قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به تشدید بازرسی‌ها در ایام موسوم به شب عید به خصوص از میدان‌های میوه و تره بار گفت: در روزهای گذشته بیش از ۸۰ تن میوه قاچاق در استان هرمزگان کشف و ضبط شد.

وی افزود: همچنین بالغ بر ۷ تن میوه قاچاق در استان سیستان و بلوچستان و ۵ تن نیز در استان تهران کشف و ضبط شده است.

این مقام مسئول گفت: بازرسی‌ها به صورت میدانی و بدون توجه به زمان و مکان همچنان با شدت ادامه خواهد داشت.

خورشیدی افزود: همچنین در هفته گذشته سه دستگاه کامیون در آذربایجان غربی با ۳۵۰۰ دستگاه تجهیزات ماهواره‌ای و ۱۱۰ هزار لباس قاچاق با ارزش بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان کشف و ضبط شده است.

*قاچاق گازوئیل و بنزین به صفر نزدیک شده است

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق گازوئیل و بنزین به صفر نزدیک شده است.

خورشیدی با بیان اینکه ما پیش از این وارد کننده گازوئیل بوده اما نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشورمان توانسته‌ایم به رکورد میانگین صادرات بیش از ۴۰۰ هزار شبکه فرآورده‌های نفتی پالایشگاهی دست یابیم، افزود: عمده این صادرات گازوئیل و بعد از آن نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع است.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی است، گفت: در واقع صادرات فرآورده‌های پالایشگاهی در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است.

خورشیدی افزود: با اقدامات هماهنگ دستگاه‌های ذیربط بدون آنکه پالایشگاه جدیدی به مجموعه پالایشگاه‌های موجود کشور اضافه شود توانسته‌ایم به این رکورد صادراتی دست یابیم.

وی گفت: با مجموعه کارهایی که وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها انجام داده‌اند توانسته‌ایم به این موفقیت برسیم.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: البته عقب ماندگی جدی وزارت کشور در بخش حمل و نقل درون شهری وجود دارد و اگر اندک قاچاق سوخت و فرآورده‌های یارانه‌ای هم داریم به دلیل عقب ماندگی وزارت کشور از تکالیف خود است.

وی گفت: وزارت کشور اگر این تکالیف را براساس مصوبه دولت تا شهریور ۹۵ تمام می‌کرد می‌توانستیم جلوی این اندک قاچاق سوخت را بگیریم اما متأسفانه در این زمینه عقب ماندگی جدی دارند و نتوانسته‌اند این وظیفه را در حوزه ساماندهی حمل و نقل درون شهری انجام دهند.

خورشیدی افزود: بنابر این هنوز مقداری انحراف در شبکه در حوزه فرآورده‌های نفتی داریم که انتظار داریم با اقدامات خوب وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها این کار انجام شود و حمل و نقل درون شهری سامان بگیرد.

وی گفت: بر این اساس ما خواهیم توانست تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش را به بخش حمل و نقل درون شهری هم تعمیم دهیم.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با این اقدامات ان شاءالله سال آینده می‌توانیم اعلام کنیم که قاچاق فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای به صفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال جاری کاهش قابل ملاحظه‌ای در این حوزه داشته‌ایم، گفت: حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار کاهش حجم قاچاق فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ بوده است.

خورشیدی افزود: در حالی که ما سال ۹۲ وارد کننده گازوئیل بودیم الان روزانه ظرفیت میانگین ۳۰ میلیون لیتر صادرات گازوئیل در کشور وجود دارد و تقریباً قاچاق گازوئیل به صفر نزدیک شده است.

وی گفت: البته به صفر رساندن قاچاق گازوئیل مشروط بر این است که برخی طرح‌های اجرایی از جمله ساماندهی حمل و نقل درون شهری که از تکالیف وزارت کشور است انجام شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: همچنین انتظار داریم با پیش راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین به کشور تمام شود.

وی گفت: الان با ساز و کار قیمت جلوی قاچاق بنزین را گرفته‌ایم و قیمت هزار تومانی بنزین صرفه چندانی برای قاچاق ندارد و بنابر این قاچاق بنزین نیز متمایل به صفر و حداقلی شده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 741969

وب گردی

وب گردی