گدایان‌‌تهران، مهاجر و مجرم هستند و پلیس باید آنهارا جمع‌کند

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران می‌گوید: در تهران یکی از راهکارهایی که افراد مهاجر برای کسب درآمد پیدا می‌کنند این است که به تکدی‌گری روی آورند. تکدی‌گری بر طبق قانون جرم مشهود است و وظیفه نیروی انتظامی این است که متکدیان را جمع آوری و تحویل شهرداری دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین «اعتیاد، حاشیه‌نشینی، نقاط بحرانی شهری، فساد اخلاقی و طلاق» تنها ۵ محور از ده ها آسیب اجتماعی در ایران است که افزایش آن نگرانی مردم و مسئولان را به همراه داشته است تا به آنجا که مقام معظم رهبری با تشکیل چندین جلسه با حضور سران قوا، رسیدگی به این ۵ اولویت را در راس برنامه‌های دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی مورد تاکید قرار داده اند که بدنبال آن شورای اجتماعی کشور طرح تقسیم کار ملی را برای مقابله با اعتیاد، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، برای حاشیه‌نشینی، اداره کل راه و شهرسازی استان در قالب ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار، برای مفاسد اخلاقی، ناجا و برای بحث طلاق نیز سازمان بهزیستی در استان‌ها امور را به دست گیرند تا در یک بازه زمانی ۶ ماهه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های کشور در رابطه با کاهش این ۵ آسیب اجتماعی به سمع و نظر رهبری برسد.


زهرا داستانی در این گزارش می نویسد : گرچه براساس آنچه‌ که بهمن مشکینی، مشاور وزیر کشور اعلام کرده شهریور ماه امسال اولین گزارش باید اعلام می‌شده اما سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین بخشی از اقدامات استانداری تهران به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که وظیفه کاهش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق به آن واگذار شده را تشریح کرد.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران را در ادامه می‌خوانید:

براساس ابلاغ رهبری مسئولیت مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی طی ابلاغیه شورای اجتماعی کشور تحت عنوان «طرح تقسیم کار ملّی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» مصوب 25/2/95 به استانداران واگذار شده است. تا به امروز در راستای تحقق این اهداف چه کرده‌اید؟

آسیب‌های اجتماعی یکی از نگرانی‌های جدی است که در جامعه وجود دارد و ما نیز نگران آن هستیم. این مسئله به حدی فوریت پیدا کرده است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آذرماه امسال خود در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی در جمع سران قوای سه گانه فرمودند: برای مبارزه با آسیب های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند. این بیانات معظم له بیانگر عمق و اهمیت کار در این حوزه است. از سال‌ها پیش کار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی شروع شده و اقدامات و جلسات مختلفی داشتیم. اما باید گفت که آسیب‌های اجتماعی یک پدیده چند وجهی است که مولود یک روز و یک شب نبوده است که بتوان یک شبه آن را رفع و رجوع کرد. لکن دغدغه‌ مقام معظم رهبری هم در این زمینه بسیار اساسی و به موقع بود. ما در معرض هجوم فرهنگی قرار گرفته‌ایم. امروز در رابطه با سن ازدواج، طلاق، اعتیاد و امثال آن نگرانی جدی داریم.در استان تهران نیز به دلیل اینکه جمعیت مهاجر از جمعیت بومی پیشی گرفته است، این شرایط حادتر به نظر می‌آید.

باندهای حرفه‌ای ازکودکان در فروش فال،دستمال کاغذی و پاک کردن شیشه خودروها استفاده می‌کنند

براساس ابلاغیه وزیر محترم کشور، استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان تعیین شده است. تاکنون هشت جلسه ستاد مدیریت و سامان دهی آسیب‌های اجتماعی استان تهران به ریاست استاندار و حضور دستگاه‌های استانی در بالاترین سطوح سازمانی و با حضور بالاترین مقامات استان تشکیل شده و آسیب‌های اجتماعی استان مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گرفته‌ است. در این ستاد 18 کمیته تعریف شده که هرکدام از این کمیته‌ها دارای مسئول و متولی خاص هستند.

براساس برنامه‌های مصوبی که در شورای اجتماعی کشور تدوین و ابلاغ شده است، استانداری در چند زمینه وارد شده است. در مسئله جمع‌آوری معتادان که چهره شهر را نامناسب کرده است استان تهران توفیق‌های نسبتاً قابل قبولی داشته است. جمع‌آوری معتادان از ۴۰۰ نفر در ابتدای شروع به کار دولت به 15000 نفر و ظرفیت پذیرش نیز به 10000 نفر افزایش پیدا کرده است. این جمع‌آوری فقط بخشی از مشکل را حل می‌کند برای بازپروری و جلوگیری از اینکه دوباره به چرخه اعتیاد باز نگردند می‌بایست ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تدابیری را پیش گیرد که در حوزه امنیتی استانداری نیز پیگیری می‌شود. حوزه اجتماعی استانداری نیز در این کار مشارکت دارند.

برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که از ابتدای دولت یازدهم بارها مطر شده، چه تلاشی شده است؟

در زمینه اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر، امسال پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است و نهایتاً پس از پایش و ارزیابی سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با حوزه اعتیاد و مواد مخدر استان و سطح بندی آنها، شبکه سمن‌های کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی شکل گرفت و 35 سازمان مردم نهاد برگزیده استان در قالب 5 حوزه پیشگیری، درمان، اشتغال، حمایت از بهبودیافتگان و خانواده‌های آنها و صیانت (خدمات مددکاری اجتماعی) سازمان دهی شده‌اند. کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاری در راستای گسترش مشارکت مردمی در این حوزه قریب به 12 کارگاه آموزشی و 6 همایش در سطح استان تهران برگزار کرده است.

در رابطه با جمع آوری متکدیان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از مردادماه سال جاری بی‌وقفه‌ترین تلاش‌ها که قابل مقایسه با اقدامات سال‌های قبل نیست در این حوزه به انجام رسیده است. از ابتدای سال تاکنون 4947 نفر متکدی مرد، 1087 نفر متکدی زن، 21396 نفر بی‌خانمان مرد و 2052 نفر بی‌خانمان زن و در مجموع 29482 نفر جمع‌آوری شد‌ه‌اند. در رابطه با جمع‌آوری متکدیان حرفه‌ای اقدامات خوبی صورت گرفته که البته این اقدامات کافی نیست. با تنگ شدن عرصه برای متکدیان بزرگسال، باندهای حرفه‌ای پشت پرده تکدی‌گری در تهران در حال حاضر از کودکان و تحت پوشش‌هایی از قبیل فروش فال یا دستمال کاغذی یا پاک کردن شیشه خودروها برای رسیدن به مقاصد خود بهره برداری می‌کنند. معضل ویژه‌ای که در حال حاضر در سطح استان تهران و عمدتاً شهر تهران با آن رو به رو هستیم این است که حدود 70% از کودکان کار و متکدی، از اتباع کشورهای خارجی هستند و با توجه به این که مطابق قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک، طرد این کودکان که زیر سن قانونی مسئولیت هستند امکان‌پذیر نیست، بر اثر خلاء قانونی ایجاد شده روز به روز بر تعداد این کودکان افزوده می‌شود. البته درآخرین جلسه ستاد ساماندهی متکدیان استان که در اول اسفندماه سال جاری برگزار شد، قرار شد با همکاری بهزیستی استان، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نسبت به ساماندهی فوری آنان اقدام شود که هم اکنون این کار در حال اجراست و قرار است حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی، اداره کل اتباع خارجی استانداری نسبت به تعیین تکلیف آنان اقدام کند.

در تهران یکی از راهکارهایی که افراد مهاجر برای کسب درآمد پیدا می‌کنند این است که به تکدی‌گری روی آورند. تکدی‌گری بر طبق قانون جرم مشهود است و وظیفه نیروی انتظامی این است که متکدیان را جمع آوری و تحویل شهرداری دهند. اگر افرادی بین این‌ها باشند که واقعا مستاصل و فقیر به معنی واقعی هستند، کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید این افراد را تحت پوشش خود قرار دهد. اکنون نیز چنین حمایت‌هایی در مقیاس محدودی اتفاق می‌افتد که باید توسعه داده شود. شرایط مالی دولت در این سال‌ها به گونه‌ای نبوده است که بتواند با تمام قوا وارد شود و در عین حال با ظرفیت‌های موجود اقداماتی در این زمینه صورت می‌گیرد و فرمانداری تهران که عمدتاً محور بحث است به لحاظ هماهنگی‌ها با شهرداری تهران سامان سراهایی را ایجاد کرده‌اند و اقداماتی را انجام داده‌اند از آن جمله فعالیت متمرکز ستاد سامان دهی متکدیان در قالب «مرکز فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران» است.

در رابطه با کاهش طلاق چه اقداماتی انجام داده اید؟

اقداماتی بازدارنده و پیشگیری کننده در بحث مبارزه با گسترش طلاق در دست است و مطالعاتی در حال انجام است. توجیه خانواده‌ها و آموزش پیش از ازدواج برای زوجین و شرایط مناسبی که بتواند با ازدواج با آگاهی را رقم بزند در دستور کار است. طرح‌ها و برنامه‌های خوبی با نظارت استانداری تهران در حوزه استان تهران کلید خورده و به اجرا درآمده یا در حال اجرا و تحت بررسی است. گسترش اینگونه طرح‌ها و برنامه‌ها می‌تواند تا حدی از گستردگی موج آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند. از جمله می‌توان به گسترش همکاری‌های فیمابین مراجع قضایی استان و سازمان بهزیستی استان برای الزام مشاوره زوجین قبل از ازدواج و همچنین زوجین متقاضی طلاق قبل از ارایه دادخواست، برنامه ازدواج پایدار تحت عنوان «ازدواج پایدار و خانواده متعالی» که با همکاری یکی از سازمان‌های مردم نهاد استان به اجرا درآمد و 15000 زوج در سطح استان تهران تحت پوشش آن قرار گرفتند، برگزاری همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیشگیری و ارتقاء سلامت در آذرماه سال جاری، برگزاری همایش امید و خانواده در تیرماه سال جاری در اسلامشهر و همچنین طرح‌های در دست بررسی یا اجرای خانواده ایمن و کمپین «طلاق نمی‌گیرم، زندگیم را نجات می‌دهم» و نیز «طرح کاهش آسیب های اجتماعی جوانان» اشاره کرد.

به هرحال و با همه تلاش‌ها، طلاق اتفاق می‌افتد و تعدادی از زنان، بی‌سرپرست و یا سرپرست خانوار می‌شوند. برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چه تلاش شده؟

پروژه توانمندسازی زنان در قالب ارائه طرح برنامه اقدام و عمل کنترل و کاهش رشد زنان سرپرست خانوار با اولویت مناطق آسیب خیز با رویکرد اجتماع محور ارائه شده توسط سازمان بهزیستی استان تهران از جمله آخرین طرح‌هایی است که در قالب ستاد سامان‌دهی در بهمن ماه ارائه شده است. البته وظیفه مهم فرهنگ‌سازی در خصوص کاهش طلاق به عهده رسانه‌های عمومی مثل صدا و سیماست که باید برنامه‌های متناسب و جذاب برای توجه دادن افکار عمومی تدارک ببیند.

در رابطه با کاهش مفاسد اخلاقی چه اقدامات رویکردی طراحی شده است؟

بحث مفاسد اخلاقی عموماً به مسائل تربیتی جامعه باز می‌گردد. از سوی دیگر شبکه‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای در جهت ترویج و توسعه فساد نقش مهمی دارند. مسئولیت کمیته مفاسد اخلاقی و اجتماعی در ابلاغ اولیه طرح تقسیم کار ملی برعهده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نهاده شده بود که البته این ستاد همکاری مناسبی با استانداری داشت و در جلسات مشترک به ارائه اقدامات و عملکرد خود در این حوزه پرداخت، اما مطابق ابلاغیه اخیر وزارت کشور، مسئولیت کمیته فوق به نیروی انتظامی محول شده و در حال حاضر مسئولیت این کمیته در استان تهران برعهده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است.

مبارزه با مفاسد اخلاقی مربوط به مسائل تربیتی و اصلاح ساختار فرهنگی ماست که امیدواریم از تریبون‌های اثرگذار شاهد همکاری‌های قابل قبول باشیم. به هرحال جامعه با این نگرانی‌ها مواجه است و همه باید برای رفع آنها تلاش کنند. نهادهایی که متولی اصلاح امور فرهنگی جامعه هستند باید در جهت آگاه‌سازی مردم گام بردارند و استانداری نیز در این زمینه در جلسات و ستادهایی که قانون، اصلاح فرهنگی جامعه را وظیفه آنها معین کرده است، ایفای نقش می‌کند. استانداری جلسات متعددی در این زمینه داشته است اما هنوز هم از خروجی این جلسات راضی نیست به این دلیل که حجم برخی از این مشکلات در مناطقی چون تهران به حدی گسترده است که اقدامات مقطعی کار ساز نیست. منتظر هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم شورای اجتماعی کشور طرح‌هایی را که در دست تهیه دارند تدوین کنند و برش استانی آن را به ما ابلاغ کنند تا اقداماتی که ما می‌توانیم در استان انجام دهیم مشخص شود.

در رابطه با کاهش آسیب اجتماعی چون فساد اخلاقی یا جمع آوری کودکان کار نهادهای زیادی در ایران وجود دارند که هر کدام به نوعی فعالیت می‌کنند. امروز با پیوستن تمامی دستگاه‌ها چه چیزی تغییر کرده است؟

بخشی از مشکلات ما ناشی از این است که متولی خاص به قانون عمل نمی‌کند. سازمان، نهادها و دستگاه‌ها باید در این موضوعات به مرّ قانون عمل کرده و در این راستا همکاری و هماهنگی و هم افزایی نمایند. البته به نظر می‌آید که در این زمینه‌ها خلاء­های قانونی وجود دارد. یکی از پیشنهادات من به نمایندگان محترم مجلس این است که در قوانین مرتبط با آسیب‌های اجتماعی بازنگری شود. وضعیت مهاجرت در تهران به گونه‌ای است که اقدامات روتین پاسخگو نیست و اقدام انقلابی‌تر و ضربتی‌تر برای سامان‌دهی این مشکلات مورد نیاز است که اگر گشایشی در وضعیت مالی دولت ایجاد شود این اقدامات باید در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گیرد و نیز مقررات و قوانین لازم در این زمینه اصلاح شود. بسیاری از این متکدیان و کودکان کار به صورت شبکه‌های خانوادگی هستند و بسیاری از مشکلاتی که در تهران خود را نشان می‌دهد به خاطر وجود اتباع بیگانه است. در بسیاری کشورها نمی‌توان دید که یک تبعه یک روز بیشتر از زمان مشخص شده در ویزایش در آن کشور اقامت کند اما در ایران با این مشکل در رابطه با اتباع بیگانه روبه‌رو هستیم. چارچوب ستاد مدیریت و سامان دهی آسیب های اجتماعی استان و همکاری دستگاه ها در کنار هم در این ستاد باعث ایجاد عزم جدی و احساس مسئولیت و همچنین هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه ها شده است، ضمن اینکه در چارچوب این ستاد بنا نیست دستگاه های عضو که هرکدام مسئول بخشی از آسیب های اجتماعی هستند به اقدامات روتین و وظایف سازمانی تعریف شده اکتفا کنند و انتظار خروجی متناسب با وضعیت کنونی آسیب های اجتماعی و طرح ها و اقدامات فوق العاده در سطح استان داریم. استانداری تهران به عنوان مسئول ستاد مدیریت و سامان دهی آسیب های اجتماعی استان با تمام توان بر عملکرد دستگاه های مسئول در تمامی حوزه ها نظارت خواهد داشت و هیچگونه تعللی در این امر مهم پذیرفتنی نخواهد بود.

چرا استان تهران به استان‌هایی که اقامت اتباع بیگانه در آن محدود است، نمی‌پیوندد؟

این موضوع بستگی به سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی دارد که باید آنها تصمیم بگیرند و در حوزه صلاحیت استانداری نیست.

چندی پیش در مورد عقیم سازی زنان کارتن‌خواب اظهاری از سوی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در رسانه‌ها منتشر شد، آیا استانداری در رابطه با عقیم سازی بحث اقناع کارتن‌خواب‌ها را پیش خواهد گرفت؟

دولت و استانداری چنین نظر و برنامه ای نداشته و ندارد و ما به لحاظ آموزه‌های اخلاقی و اعتقادی که به حق الناس و حقوق بشر داریم این اقدام را نمی‌پسندیم. این موضوع تیتر اشتباهی بود که در انعکاس از یک مطلب کارشناسی صورت گرفته بود. سوال این بود که با وضعیت افراد کارتن خواب و آسیب دیده که سبب افزایش بیماری‌ ایدز می‌شود چه باید کرد و مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به لحاظ کارشناسی مطرح کرده‌ بودند که در برخی از کشورها، افراد آسیب دیده این چنینی را که ناقل ویروس ایدز هستند با اقناع و رضایت خود آنها، عقیم می‌کنند اما این را نیز گفته بود که موازین اخلاقی و قانونی کشور اجازه نمی‌دهد که این اقدام صورت بگیرد. یک تحلیل نادرست سبب انواع تحلیل‌ها و واکنش‌ها شد. عقیم سازی نیازمند قانون است و ما قانونی در این زمینه نداریم.

اگر عقیم سازی نباشد پس چه راه حلی برای کاهش بیماری ایدز در کشور در نظر گرفته شده است؟

در خصوص مقابله با ایدز اقدامات خوبی از جمله آگاهی بخشی به جامعه صورت گرفته‌ است. استان تهران در مقابله با ایدز و گسترش آن رتبه اول را با توجه به کثرت جمعیت داشته است و این نشان می‌دهد که اقدامات ما در جهت افزایش سطح آگاهی مردم ثمر بخش بوده است. باید مراقبت صورت گیرد. امروز مراکزی که برای نگهداری از این آسیب‌دیدگان در کشور وجود دارد سعی می‌کنند این افراد را تحت درمان قرار دهند. ما نباید بگذاریم که این آسیب‌ها ایجاد شود و دستگاه‌های مختلفی در مصوبات شورای اجتماعی کشور وظیفه پیدا کرده‌اند که برای پیشگیری در این امر مبادرت به عمل آورند.

دریافت کننده و انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 742010

وب گردی

وب گردی