ضیا هاشمی: نباید سلیقه‌ای، جناحی و ابزاری به تشکل‌های دانشجویی نگاه شود/ باید شور و نشاط انتخاباتی را در دانشگاه‌ها تقویت کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که «بر هم زدن یک تجمع قانونی» و همچنین «تشکیل یک اجتماع غیرقانونی»، غیرعقلانی و خلاف شرع است و در انتخابات پیش‌رو باید بدون دخالت و موضع‌گیری در رقابت‌ها، تلاش شود که شور و نشاط انتخاباتی در دانشگاه‌ها تقویت شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدضیاء هاشمی درباره فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی با گرایش‌های مختلف در دانشگاه‌ها به ویژه در دولت جدید گفت: «ما همیشه اعلام کرده‌ایم که از فعالیت‌ و تنوع تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه استقبال می‌کنیم. برنامه ما این بود که به نیازها، سلایق، تقاضاها و خواسته‌هایی که در بدنه اجتماعی دانشجویی کشور وجود دارد در چارچوب ضوابط و قوانین پاسخ داده شود و اعلام کردیم که نباید نگاه محدود، سلیقه‌ای، جناحی و ابزاری به تشکل‌ها وجود داشته باشد.»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: «مهم‌ترین اصل راهنمای ما در بسط و توسعه تشکل‌های دانشجویی حرکت در چارچوب قانون بود و اعلام کردیم که مبنای هرگونه فعالیت تشکل‌ها و شکل‌گیری تشکل‌های جدید باید ضوابط و قوانین موجود باشد. آمارها گویای آن است که تا بهمن 95 بیش از 150 تشکل اسلامی دانشجویی جدید در دانشگاه‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و این حرکت موجب ایجاد نشاط و فضای جدیدی در دانشگاه‌ها شده است.»

او افزود: «به گمان ما کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند زمینه و بسترهای لازم برای گفت‌وگو، نقادی، نقدپذیری، ترویج گفتمان مدارا و تحمل سلایق گوناگون را فراهم کند. با بررسی‌ها و مطالعات و نشست‌های تخصصی که با حضور نخبگان و صاحب‌نظران دانشگاهی برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی نیاز به بازبینی دارد. ما سعی کردیم براساس تجربیات سال‌های گذشته با محوریت اسلامی شدن دانشگاه‌ها، این آیین‌نامه بازنگری و اصلاح شود و به دنبال این هدف بودیم تا با ساده‌کردن سازوکارهای اجرایی برگزاری کرسی، رفع قوانین و مقررات دست‌و‌پاگیر، اعطای آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها و اعطای تضمین حقوقی به برگزارکنندگان و حمایت از آنها، این کرسی‌ها توسعه یابد.»

برهم زدن نظم جلسات دانشگاهی نقض قانون و ارزش‌هاست

هاشمی گفت: «این رویکرد و نگاه موجب شد که از ابتدای سال 92 تا بهمن 95 شاهد رشد و توسعه کرسی‌های آزاد‌اندیشی باشیم، به گونه‌ای که بیش از 1000 کرسی در دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور برگزار شده است. البته رسیدن به سطح مطلوب نیازمند همکاری و حمایت سایر نهادهاست تا موانع باقی‌مانده ان‌شاءالله برطرف و راه تحقق ایده‌آل‌های ما باز شود.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم قانون باید فصل‌الخطاب باشد. در چارچوب تعاملات سیاسی نمی‌توان براساس سلیقه، اقدام به نقض قانون کرد. ما اعتقاد داریم بر هم زدن یک تجمع قانونی و همچنین تشکیل یک اجتماع غیرقانونی، غیرعقلانی و خلاف شرع است. سیاست‌ها و ضوابط قانونی الزام می‌کند که برنامه‌ها در چارچوب قانون برگزار شود، اما هنگامی که این برنامه‌ها قانونمند شدند، همه باید به آن احترام بگذارند. هرکسی که نسبت به برهم زدن نظم جلسات اقدام کند، نه تنها قانون بلکه ارزش‌ها را نیز نقض کرده است. خط قرمز ما قانون است و قانون‌گرایی یک ارزش محسوب می‌شود. موضع ما حمایت از برگزاری اجتماعات قانونی و برخورد با برهم‌زنندگان فعالیت‌های ضابطه‌مند است.»

هاشمی به انتخابات پیش‌رو هم اشاره کرد و گفت: «درباره انتخابات پیش‌رو باید بگویم که ما بدون دخالت و موضع‌گیری در رقابت‌ها، تلاش می‌کنیم شور و نشاط انتخاباتی در دانشگاه‌ها و جامعه تقویت شود. بر اساس ضوابط و قوانین روشنی که وجود دارد، دانشگاه‌ها خود مرجع رسیدگی به برگزاری جلسات هستند و این موضع هم بر امر استقلال دانشگاه‌ها تاکید دارد. هیأت‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی دقیقا برای این موضوع تشکیل شده‌اند و مشغول فعالیت هستند.»

او در پایان گفت: «هر نوع اقدامی را که موجب افزایش مشارکت آحاد جامعه و به ویژه دانشگاهیان، اعم از استادان و دانشجویان و کارکنان دانشگاه شود، از وظایف خود می‌دانیم. وظیفه ما ایجاد شرایط برای حضور حداکثری و نقش‌آفرینی برای رقم خوردن یک حماسه بزرگ در انتخابات است.»

منبع: آنا

کد خبر: 742161

وب گردی

وب گردی