اجرای طرح تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران

استاندار کرمان گفت: اجرای طرح تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران به عنوان یک کار بزرگ و تاریخی ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) درحال انجام است.

به گزارش ایسکانیـوز، علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در نشست بررسی روند احداث تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی کشور در استان کرمان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: دولت در تامین مالی پروژه های آبی این استان به خوبی ورود کرده و یکی از دغدغه های اصلی دولت در این استان در حوزه آب است.


وی اظهار کرد: یکی از کارهای مدیریت استان این بوده که در بحث آب به یک راه حل منسجم دست یابیم و در این راستا با همکاری دستگاه های دولتی و بخش خصوصی طرح همیاران آب تدوین و اجرایی شد.

استاندار کرمان گفت: افزایش بازدهی و انتقال آب به استان کرمان از مهمترین موضوعات مورد تاکید در طرح همیاران آب بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت بیش از 40 درصدی طرح انتقال آب از بندرعباس به سیرجان افزود: درباره انتقال آب از دریای عمان نیز قرار شده است این آب پس از شیرین شدن در منطقه زیارت، به سد منتقل و سپس به فلات مرکزی کرمان منتقل شود که از این طریق کریدور انتقال آب در کشور ایجاد می شود.

رزم حسینی بیان کرد: کارگاه احداث بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه به سرعت در آذرماه 94 ایجاد شد و ریاست جمهوری نیز در سفر به کرمان به اهمیت توجه به موضوع آب در استان کرمان تاکید و اعلام کردند باید در این حوزه فکر اساسی شود.

وی گفت: در هیچ استانی شورای آب تشکیل نشده بود و پس از برگزاری آن در استان کرمان با حضور وزیر نیرو، این شورا در سایر استان های کشور نیز برگزار شده است.
استاندار کرمان اظهار کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند چه ثروتی زیر پای آنها وجود دارد و از این رو نقش ائمه جمعه در طرح همیاران آب به منظور آگاه سازی مردم به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دادستان ها برای برخورد با چاه های غیر مجاز همکاری بسیار خوبی داشته اند، گفت: تفاهم نامه یکپارچه سازی پنج هزار هکتار از اراضی استان کرمان انجام شده است که انشاءالله ادامه می یابد.

** 980 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در کرمان
معاون امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: از ابتدای اجرای طرح همیاران آب در استان کرمان تاکنون 980 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
ابوالقاسم سیف الهی افزود: با صرف پنج هزار و 596 میلیارد تومان از منابع دولتی، منابع بخش خصوصی و تسهیلات بانکی در راستای اجرای طرح همیاران آب، یک میلیارد و 942 میلیون مترمکعب در هر سال صرفه جویی آب صورت می گیرد.


وی با اشاره به اینکه 2 سال از اجرای طرح همیاران آب در استان کرمان می گذرد بیان کرد: در مجموع 2 هزار و 385 میلیارد تومان سهم دولت برای اجرای طرح همیاران آب می شود که تحقق آن نیز امکان پذیر است.


وی با اشاره به خاموش بودن پمپ های کشاورزی در یک دوره 45 روزه در هر سال گفت: این اقدام کمک بزرگی به بازسازی سفره های آب زیر زمینی کرده است.
معاون عمرانی استاندار کرمان بر لزوم همکاری مردم در اجرای طرح همیاران آب تاکید کرد و گفت: هر جا مردم حضور دارند میزان چاه های غیر مجاز بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: 24 آذرماه سال 94 اولین اقدام مدیریت استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی درباره آب بوده است که در این راستا با هم افزایی بین سازمان های مختلف، میثاق نامه همیاران آب امضا و اجرایی شد.

وی ادامه داد: استان کرمان در رده استان های گرم و خشک است و متوسط بارندگی در این استان 129 میلیمتر است.

سیف الهی با اشاره به اینکه 800 میلیون متر مکعب بیلان منفی داریم عنوان کرد: 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان کرمان وجود دارد که بخش زیادی از آنها در دولت های نهم و دهم ایجاد شده اند و در حال حاضر برای برخورد با آنها با موانع قانونی روبرو هستیم.

وی گفت: 95 درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

معاون استاندار کرمان افزود: حدود 99 درصد آب کشاورزی استان کرمان از آب های زیر زمینی تامین می شود و این یک شاخص منفی در استان است.

وی بیان کرد: برخی خسارت ها به سفره های آب زیر زمینی به گونه ای است که با بارش ها نیز جبران نمی شود و مردم روستاها نیز به دلیل خشک شدن چاهها به شهرها آمده و در حاشیه این مناطق مستقر می شوند.

وی با اشاره به برگزاری 11 جلسه همیاران آب در استان کرمان و انجام بیش از 60 مصوبه در این جلسات بیان کرد: 17 مصوبه اصلی در قالب قانون برای دستگاه ها در راستای اجرای طرح همیاران آب مشخص شده است.

سیف الهی تصریح کرد: پرداخت نشدن منابع برای آبیاری تحت فشار در اجرای همیاران آب مشکلاتی را ایجاد کرده است که در این زمینه به صورت قرضی اقدام کرده ایم و به مردم اعلام شده از هزینه شخصی استفاده کنند و پس از تامین منابع مالی، پرداختی آنها جبران می شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان کرمان در اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سال گذشته رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به توسعه کشت های جایگزین از جمله زرشک، چای ترش، به لیمو و زعفران در استان کرمان افزود: در مزارع گندم و ذرت نیز به سمت آبیاری های نوین رفته ایم که راندمان کار را افزایش داده است.

وی اظهار کرد: سیاست گذاری شده که در هر دشت چه محصولاتی کاشته شود و در دشت های ممنوعه نیز چون حفر چاه انجام نشده کاهش سطح آبهای زیر زمینی را نداشته ایم.

سیف الهی گفت: طرح تشکیل تشکل های آب بران نیز با همکاری بخش خصوصی تدوین شده است و در راستای اجرای این طرح 2 دشت به صورت پایلوت به این تشکل واگذار می شود که سفره های آب زیر زمینی را مدیریت کنند.

این نشست در سومین روز سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان و پس از بازدید امروز اسحاق جهانگیری از روند احداث تونل انتقال آب در کرمان برگزار شد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:محمدی

کد خبر: 742320

وب گردی

وب گردی