تغییرات آموزشی حوزه های علمیه در سال ۹۵

سال ۹۵ برای حوزه های علمیه سال تحولات آموزشی بود چراکه آیین نامه جدید آموزشی این مراکز تدوین و به تمامی مدارس علمیه ابلاغ شد.

به گزارش ایسکانیوز، در سال گذشته آیین نامه آموزشی و برنامه درسی مدارس علمیه برادران پایه های اول تا دهم ابلاغ و بنابراین سال تحصیلی طلاب با محوریت اجرای این آیین نامه آغاز و دنبال شد.

هدف از ابلاغ این آیین نامه ایجاد نظم بیشتر در اجرای برنامه‌های آموزشی، ایجاد وحدت رویه اجرایی در تمامی مدارس، تقویت روحیه انضباط آموزشی طلاب و استفاده بهینه از استعدادهای طلاب بود.

این آیین نامه شامل ۱۰ فصل متشکل از کلیات، اختبار و تثبیت پذیرش، نظام آموزشی، انتخاب درس، کلاس و حضور و غیاب، امتحانات، مرخصی، میهمان، انتقالی، منع و انصراف از تحصیل و تکمیل سطوح تحصیلی بود.

حد نصاب کلاس های درس مدارس علمیه

در سال گذشته حد نصاب تشکیل کلاس های درس مدارس حوزه های علمیه اعلام شد و براین اساس کلاس های درس مدارس شهر قم حداقل با ۱۰ نفر و مدارس شهرستان‌ها در سطح یک حداقل با ۷ نفر و در سطح عالی حداقل با ۵ نفر قابلیت تشکیل داشت.

همچنین حداکثر افراد در هر کلاس درس ۲۵ نفر و در موارد خاص، تشکیل کلاس در کمتر یا بیشتر از حد نصاب مذکور، با پیشنهاد مدرسه و تایید مدیریت استان جایز اعلام شد.

نحوه مهمانی طلاب در مدارس علمیه

نحوه مهمانی طلاب در مدارس علمیه از دیگر موضوعات مطرح شده در آیین نامه جدید حوزه های علمیه برادران در سال ۹۴ بود که براین اساس طلاب در صورت موافقت مدیر مدرسه و مدیریت استان مبدا و مقصد، در برخی از درس ها یا همه آنها حداکثر در دو نیمسال میهمان شوند.

بنابراین طلبه میهمان، موظف به تحصیل حضوری و طبق ضوابط در تمام دروس انتخابی مدرسه مبدا و مقصد بود.

میزان نمره قبولی طلاب

در سالی که گذشت میزان نمره قبولی طلاب در پایه های مختلف تحصیلی تعیین و براین اساس نمره قبولی در هر درس ۱۲ تعیین شد که ۵ نمره از نمره پایانی هر درس به فعالیت کلاسی اختصاص یافت.

جزئیات ساعات حضور طلاب در کلاس درس

یکی از مهم ترین رخدادهای آموزشی حوزه های علمیه در سال ۹۵ تعیین ساعات حضور طلاب پایه های مختلف تحصیلی در کلاس درس بود.

طبق اعلام معاونت آموزشی حوزه های علمیه مجموع ساعات حضور طلاب در کلاس های درس برای دو نیمسال تحصیلی اعلام شد.

جدول ساعات حضور طلاب در کلاس درس

پایه تحصیلی مجموع ساعات دو نیمسال پایه تحصیلی مجموع ساعات دو نیمسال
اول ۷۰۵ ششم ۷۵۰
دوم ۷۴۰ هفتم ۶۴۰
سوم ۷۱۰ هشتم ۶۳۰
چهارم ۷۲۰ نهم ۶۳۰
پنجم ۷۲۰ دهم ۶۷۰

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 742347

وب گردی

وب گردی